Column Monique van Gevelt: Ik sta er weer alleen voor vandaag

Auteur: Monique van Gevelt
Columns Personeel Ondernemen 11 oktober 2021
Column Monique van Gevelt: Ik sta er weer alleen voor vandaag

Als jij als horecaondernemer op dit moment geen moeite hebt met het vinden van gekwalificeerde medewerkers, dan ben jij een van de weinigen. Vroeger kon je bij een chronisch personeelstekort nog stellen dat je dan maar beter voor je mensen had moeten zorgen. Maar wij weten allemaal dat die vlieger nu niet meer opgaat.

De horeca is een arbeidsintensieve bedrijfstak. Maar wie vertel ik dat? Jij weet, als geen ander, dat het zonder goed personeel lastig ondernemen is. Dan ga je de gaten vullen in het rooster en kom je niet meer toe aan je eigen werk.

Met de huidige tekorten in de horeca wordt het steeds lastiger om het team op sterkte te houden. Nog niet lang geleden had ik het laatste tafeltje bemachtigd in een luxe restaurant. Hun grens was die avond 18 gasten. Meer was door personeelstekort onmogelijk. Andere horecabedrijven sluiten noodgedwongen dagen of passen openingstijden aan. Maar hoe krijgen restaurants hun team weer compleet?

Eerst vinden, dan verbinden

Horecaondernemers proberen van alles om aan goed personeel te komen. Ze boren alternatieve bronnen aan. Zoals medewerkers met een arbeidsbeperking, keukenpersoneel uit het buitenland of ze zetten immigranten in waar mogelijk. Ook lonken ze naar oudere werknemers. Die zijn wellicht ‘duurder’, maar hebben ook meer (levens) ervaring en zijn vaak loyaler dan jongeren die relatief snel zijn gevlogen.

Zodra gevonden, wil je mensen behouden. En daarvoor zal je vindingrijk moeten zijn of de geldkraan opendraaien. Beloning naar prestatie blijft een belangrijke drijfveer voor medewerkers. Net als fatsoenlijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Al met al betekent het nóg beter roosteren, nóg slimmer automatiseren, nóg strakker kijken naar je openingstijden en nóg beter je marges in de gaten houden.

Concurrentiestrijd

Wij zijn al lang niet meer de enige sector met personeelsproblemen. Voorheen zaten vooral de horeca, onderwijs en ICT met uitdagingen, de afgelopen tijd is er behoorlijk wat ‘concurrentie’ bij gekomen. Het is alle hens aan dek bij defensie, de bouw, kinderopvang, gemeenten en er dreigt een tekort aan hoveniers. Naast de ± 5000 extra boa’s die nodig zijn om de horeca te controleren. En dan ben ik vast nog een branche of beroepsgroep vergeten.

Al die sectoren zijn hun imago aan het opvijzelen en zetten in op instroming, doorstroming, bijscholing en betere opleidingen. Ook verleggen ze hun focus naar nieuwe doelgroepen en passen ze de eisenpakketten aan. Zo zoeken defensie en de bouw meer vrouwen en wordt steeds minder naar opleiding of ervaring gekeken, maar meer naar karakter en vaardigheden.

Als je altijd doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

 Verwacht geen wonderen als je net als de rest van de horeca A4-tjes op het raam plakt met de tekst ‘Personeel gezocht’. Als je doet wat iedereen doet, ga je niet opvallen. Natuurlijk zet je jouw netwerk in en dat van je team. Wellicht vraag je vaste gasten of ze iemand kennen. Vacatures plaats je op social media, je website en zet je bij recruiters en uitzendbureaus uit. Maar voelt de toekomstige medewerker zich wel aangesproken door jouw manier van werven? Een student die wil bijverdienen slaat wellicht aan bij een kek filmpje op TikTok. Maar een alleenstaande moeder wil zekerheid, terwijl een 55+er met een rugzak vol ervaring goed gaat op wat erkenning en zich serieus genomen wil voelen.

Denk aan wie je wilt bereiken en pas je werving daarop aan. Authentiek en op je eigen manier.
En kom vooral niet vertwijfeld over en ventileer je problemen niet ‘en public’. Het stoot potentiele kandidaten af. Terwijl jezelf toegankelijk opstellen en wat humor wonderen verricht. Horecaondernemers moeten alles uit de kast halen om hun teams weer compleet te maken en te behouden. Hopelijk werpt al die inzet zijn vruchten af.

Over Monique

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Overig nieuws