Coalitie tegen voedselverspilling in de foodsector

14 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Een jaar na de oprichting van de ‘International Food Waste Coalition’ (IFWC) door ‘founding members’ Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF, blijft deze 'van veld tot vork' samenwerkingscoalitie zich inzetten tegen voedselverspilling in de food service sector.

Dit doen ze door de ketensamenwerking te promoten, concrete acties te voeren en door de dialoog rond het reduceren van voedselverspilling levend te houden. Vandaag tilt de coalitie haar werk naar een hoger niveau middels een uitbreiding van het SKOOL-programma. Dat programma moet scholen in heel Europa helpen om voedselverspilling terug te dringen.

Enorme verspilling in Europa

In Europa wordt jaarlijks 88 miljoen ton voedsel verspild, wat geraamd wordt op een kostenpost van €143 miljard. Als slechts een vierde van het wereldwijd verspilde voedsel geconsumeerd zou worden, zou dat alleen al 870 miljoen mensen kunnen voeden. Dat is 12% van de huidige wereldbevolking. De ethische, economische en ecologische impact van voedselverspilling toont aan hoe belangrijk het is dat de food service industrie actie onderneemt. Vanuit de overtuiging dat ketenbedrijven die samenwerken meer kans maken om echte veranderingen te realiseren, hebben Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF in april 2015 de krachten gebundeld om samen de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan.

De coalitie wil voedselverspilling terugdringen via haar eigen keten, en andere bedrijven en organisaties inspireren om programma's tegen voedselverspilling op te starten.

Damien Verdier, Voorzitter van de IFWC: 'Gezamenlijk hebben de leden van de coalitie de grootste geografische voetafdruk in de food service sector in de wereld. We hebben een bijzondere strategie ontwikkeld om aan de mensen en de samenleving een meer duurzame toekomst te bieden via ketensamenwerkingen en actiegerichte programma's, waaronder het SKOOL-programma. Onze eerste doelgroep waren de scholen, omdat kinderen de toekomst vertegenwoordigen en de beste 'change agents' zijn. Onze collectieve inspanningen moeten leiden tot een duidelijke visie en een haalbare toekomst zonder voedselverspilling.' Het voorbije jaar heeft de IFWC, samen met de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), een belangrijke stap gezet met het SKOOL- programma. Dat is het eerste actiegerichte programma dat de scholen moet helpen om de voedselverspilling efficiënt aan te pakken, en de kinderen in staat moet stellen om op te treden als 'change agents'. In de scholen wordt jaarlijks aanzienlijke hoeveelheden voedsel verspild.

Huidige manier van consumeren niet aanvaardbaar

IFWC wil kinderen bewust maken, kennis bijbrengen en tips aanreiken om minder voedsel te verspillen. Daarnaast wil de IFWC informatie bieden aan ketenactoren, opvoedingsteams, cafetaria's en keukenpersoneel om voedselverspilling in elke fase van de voedselketen tegen te gaan. Kostas Stamoulis, Adjunct Directeur-Generaal a.i., Economische en Sociale Ontwikkeling van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, legt uit: 'Het probleem van voedselverspilling is wellicht moeilijker te ondervangen omdat het verandering vraagt in de manier waarop we voedsel waarderen en consumeren. Onze huidige manier van consumeren is niet aanvaardbaar. Voedselverspilling is gekoppeld aan consumentengedrag, dat steeds verandert en beïnvloed wordt door verschillende factoren waaronder culturele en sociale factoren. Dus is consumentenbewustzijn een fundamentele stap voor het verbeteren van onze vaardigheden in het plannen, inkopen en consumeren van voedsel. Educatie op dit gebied, op scholen en in politieke initiatieven, zijn een belangrijk begin'.

Minder verspilling op school

De pilotfase van het SKOOL programma liep in zes scholen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, van januari tot juli 2016. Na zes maanden waren 2.800 kinderen en 5.000 gezinsleden bij deze pilot betrokken. De deelnemende scholen zijn erin geslaagd om in totaal (keuken en cafeteria) gemiddeld 12% minder voedsel te verspillen. Dat komt overeen met 2,5 ton minder voedselverspilling en ongeveer 5 ton minder CO2-emissie. De pilot verstrekte bovendien waardevolle informatie over de voedselverspilling in scholen over een aanzienlijke periode (gemiddeld 45 dagen). In september 2016 is SKOOL met de uitbreidingsfase gestart om het pilot programma in meer landen in Europa uit te rollen.

Tijdens het schooljaar 2017 zal in heel Europa via een online platform gratis toegang tot het volledige programma worden aangeboden.

Over de International Food Waste Coalition AISBL

De International Food Waste Coalition (IFWC) is een not-for-profit organisatie naar Belgisch recht, met hoofdzetel in Brussel, die op 28 april 2015 werd opgericht. De coalitie financiert zichzelf en wordt gesubsidieerd via bijdragen van de oprichtende leden. Met 's werelds grootste geografische voetafdruk in de food service sector willen de leden van de IFWC actie ondernemen om de voedselverspilling binnen de gehele voedselketen tegen te gaan. Voor meer informatie, raadpleeg http://internationalfoodwastecoalition.org/

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: