CityTrip Roermond: interview brasserie ver'Koch

Auteur: Thijs Jacobs
29 mei 2018
CityTrip Roermond: interview brasserie ver'Koch

Vorige week las je in het kader van ons bezoek aan Roermond voor de CityTrip-reeks het interview met Sissy van Rooij van lunchroom De Kiosk. Deze week is het de beurt aan Jordi Meuwissen, eigenaar van brasserie ver’Koch. Een heel ander soort zaak, meer gericht op volume.

Jordi is van vele markten thuis en vertelt eerlijk nu alweer uit te kijken naar een nieuwe uitdaging. “Inmiddels heb ik een tweede zaak geopend in Roermond, met de naam opSjtap. Zelf kom ik eigenlijk niet uit de horeca, maar ik hou er wel van om te ondernemen en succesvolle ondernemingen op te zetten. In deze regio is de WOWdeal, een vergelijkbaar product met Groupon, zeer bekend. Daar ben ik de oprichter van. Mijn kracht is het ‘commercieel maken van iets’, dat is ook gelukt met de drie sportscholen die ik had, en inmiddels verkocht heb, en mijn softwarebedrijf, waarmee ik nu actief ben op de golfmarkt. Ik speel met het idee ver’Koch over een jaar te verkopen, daar weet mijn personeel van. Het is gewoon tijd voor iets nieuws. Op dit moment is de zaak wel nog iets te lucratief om te verkopen en ik houd ook kantoor boven de zaak, maar dat plan speelt wel in mijn hoofd.” Jordi ziet zichzelf als een verbindende schakel. Iemand die de lijnen verbindt. “Om eerlijk te zijn, heb ik geen specifieke kwaliteiten. ‘Connecting the dots’, dat is wat ik doe”, lacht hij.

Volume draaien

Wat een man, van vele markten thuis. Naar eigen zeggen wil hij steeds drie tot vijf jaar iets doen en dan op naar het volgende project. Dat ver’Koch zeer lucratief is, komt ook door het volume. “Buiten hebben we 300 zitplaatsen, binnen 110”, vertelt de succesvolle ondernemer. Eigenlijk wilden we meer de exclusieve kant op toen we openden, maar we hebben uiteindelijk toch gekozen voor de massa. Je kunt simpelweg niet heel veel verschillende soorten steaks aanbieden wanneer je zo’n volume draait. De kaart is overigens heel breed, er komen hier immers veel dagtoeristen, ook veel Duitsers. Daarom staan de ‘strammer Max’, de kroketten en broodjes er zeker op. Wat het meest populair is bij onze Oosterburen? Frikandellen en pommes speciaal.”

Opmerkelijk genoeg eten de Duitsers niet zoveel asperges, Jordi biedt dan ook enkel een aspergesoep aan. “We focussen ook niet alleen op Duitsers, maar ook op de lokale bevolking. Het mooie aan een dagzaak? De openingstijden; we zijn om zes uur dicht. We zitten aan een plein dat van oudsher een stilteplein is, in verband met de bisschop die hier woont, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden. In onze andere zaak gaan we juist later open en langer door. Daar serveren we ook speciaalbieren, fingerfood en planken. Niet high-end hoor, juist laagdrempelig, maar mede daardoor wel een enorm succes. We zitten niet zozeer op een niche, meer op volume en entertainment. Dat blijkt een succesfromule die bij mij past.”

Openheid over omzet

Jordi is een ondernemer in hart en nieren. Hij heeft dus ook de cijfers op een rijtje. “Daarin ben ik duidelijk, ook naar mijn personeel toe. Inmiddels lopen er op zaterdag 20 man personeel, ik heb zes man voor vast in dienst en zo’n 35 ambulante medewerkers. Op alle gerechten zit 26 procent marge, de personeelskosten zijn 40 procent. Dat is hoog, maar te verklaren door de afstand. Het is een stuk lopen naar en van het terras. Over de omzetten ben ik naar mijn werknemers ook heel open. Ik heb een jong team; het zijn mensen die willen ‘knallen’ en graag weten waarvoor ze het doen. Als ze de omzet en de stand van zaken met de fooien weten, dan begint er iets te leven, een groepsgevoel. Bijna een wedstrijd. Op 5 mei hadden we gehoopt de hoogste omzet ooit op een dag te behalen, toen hebben we er echt een wedstrijd van gemaakt. Per uur schreven we de tussenstand qua omzet op een bord, het werd een echt spektakel. Het werd de op een na beste dag ooit. Nog steeds mooi natuurlijk.”

En dan de outlet. Is Jordi een voor- of tegenstander? “Ik ben er positief over. Degenen die kritiek hebben op de impact van de outlet op Roermond, doen dat volgens mij om hun eigen zwakheden te camoufleren. In de outlet zijn ze zeer servicegericht, je zult er geen werknemers op betrappen dat ze al kauwgom kauwend met hun telefoon zitten te spelen. In de stad zie je dat soms wel. Mede door de outlet heeft Roermond de slag om de toerist gewonnen van Weert en Sittard. Met name Sittard gaat steeds verder achteruit, terwijl we voor Venlo moeten oppassen. Daar gebeurt wat, de ondernemers en het stadsbestuur stralen daadkracht uit.”

Verder in de muziek?

Waar de naam van de zaak vandaan komt? De heer Koch was een beroemde fotograaf in Roermond. In de zaak hangen dan ook talloze foto’s van deze fotograaf en er zijn diverse verwijzingen naar fotografie in het interieur aangebracht. Ieder weekend is er muziek op het plein, meestal in de prachtige kapel. “Dat kan een band zijn of een blaaskapel, van alles wat”, vertelt Jordi. “Misschien vind je me over een paar jaar wel terug in de muziek. Ik ben ook nog met een goede vriend van me bezig met een DJ-concept. Hij is immers een bekende DJ. Maar laat ik voor die tijd eerst maar eens een tussenjaar doen, dat lijkt me wel fijn.”

Overig nieuws