CityTrip Roermond: interview Eet- en Koffiehuis De Kiosk

Auteur: Thijs Jacobs
22 mei 2018
CityTrip Roermond: interview Eet- en Koffiehuis De Kiosk

In Roermond bestaat de lokale horeca inmiddels uit twee kampen: het pro-outlet kamp en de groep die de outlet ziet als een bedreiging. We bezochten de stad met de hoogste lunchroomdichtheid van Nederland (!) in het kader van de CityTrip-reeks. Sissy van Rooij, mede-eigenaar van Koffie- en Eethuis de Kiosk, ziet de voordelen van de toeristenstroom die de stad bezoekt om te shoppen. “Als het daar regent, dan druppelt het hier”, zegt de vrolijke onderneemster.

Toch ligt de Designer Outlet Roermond, zoals het winkelparadijs officieel heet, op loopafstand van het historische centrum. “Op dit moment trekt de outlet veel dagtoeristen, waardoor het publiek er vooral ‘uit het vuistje’ eet”, aldus Sissy. “Ze proberen nu echter een hoger segment te bedienen, waardoor de dagtoerist een weekendtoerist moet worden. Dat biedt kansen voor de horeca in de stad. Volgens mij zijn Roermonders vaak negatief over de outlet vanwege de files op de rondweg, maar je kunt het - zoals veel zaken in het leven - ook eens van de positieve kant proberen te zien. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.”

Vaste gasten

Sissy moet het uiteraard niet (alleen) hebben van de outlet. De Kiosk heeft veel vaste gasten. “Die grote schare vaste gasten houden we betrokken door zeer actief te zijn op social media en door speciale dingen te organiseren, zoals wijnproefavonden of -middagen. Dat levert ons niet direct extra omzet op, maar we doen iets leuks terug voor vaste gasten en hopen ook nieuw publiek binnen te krijgen. Daarnaast werken we goed samen met de lokale VVV en andere horecaondernemers.”

De geboren Brabantse onderneemt al elf jaar in Limburg. “Brabanders zijn wel wat directer dan Limburgers, dus in het begin was het even wennen. Van beide kanten hoor, maar de klik met de stad en de ‘locals’ is er absoluut. Af en toe maak ik nog de fout om Limburgers met Duitsers te verwarren. Voor mij klinken het dialect en de Duitse taal immers nagenoeg hetzelfde. De klik is er niet alleen vanwege mijn persoonlijkheid natuurlijk, maar ook vanwege het unieke karakter van deze lunchroom. Niet voor niets is dit een vast honk voor rustzoekers die willen genieten van de heerlijke serre en het mooie binnenterras.”

Niets is minder waar, de binnentuin straalt en is een groene oase binnen de stad. “Bovendien waarderen onze gasten waarvoor wij staan: kwaliteit, flexibiliteit en snelle service. Men wil tegenwoordig de bestelling binnen vijftien minuten op tafel hebben. Aan die wens voldoen wij. Tegelijkertijd is de kaart best uitgebreid… Om de keuken te optimaliseren, ben ik wel bezig om de kaart iets aan te passen en kleiner te maken. Als je meer volume wilt draaien in de keuken, dan hoef je niet automatisch de keuken te vergroten. De kaart aanpassen is eenvoudiger en vaak efficiënter.”

Flexibiliteit

De gasten zijn ook gecharmeerd van de flexibiliteit in De Kiosk. “Eén van onze bestsellers is het gerecht met de drie minibroodjes. Wil je op één van die broodjes wat anders, dan kan dat. En als je een halve soep en een salade wilt bestellen, dan is dat geen enkel probleem. Ik vind het juist leuk als onze gasten hun lunch zelf samenstellen van de kaart. Eigenlijk zie ik het als een soort ‘tapas-idee’, wat natuurlijk helemaal aansluit op de trend.”

Sissy merkt op, nu we het toch over trends hebben, dat ook de keuze voor een bepaald merk thee van belang is. “Vroeger serveerden we Pickwick en op een gegeven moment stapten we over naar een ander merk. We ondervonden wat weerstand van onze gasten vanwege het verschil in smaak, maar ik vind dat als je iets kiest, je er ook achter moet blijven staan. Wij gingen voor een hogere kwaliteit met een wat meer uitgesproken smaak. Dat wordt nu wel gewaardeerd door de theeliefhebbers die onze zaak bezoeken. Ik merk ook op dat er steeds meer vraag is naar natuurproducten, maar aan verse thee begin ik niet. Dat is simpelweg te veel werk, we werken zo efficiënt mogelijk.”

Weinig waardering voor het horecavak

De horeca wordt in Nederland niet zo gewaardeerd als in België, merkt Sissy op. “Daar krijgen horecamedewerkers veel meer waardering, dat is hier niet zo. Zelf ben ik leermeester voor de bediening en in Venlo zijn er maar zeventien studenten die de opleiding volgen, dat zegt wat. De horeca heeft toch de uitstraling van weinig verdienen en veel werken. Tel daar de lage waardering voor het vak bij op en je ziet waarom er maar weinig animo is om in onze branche te werken. Tim is hier stagiair en gaat stoppen met de opleiding, hij gaat de ict in. Het is niet zijn ding, terwijl hij het perfect doet. Ik vind ook dat gasten zich bij ons als gasten moeten gedragen en binnen de normen en waarden moeten blijven. Helaas is dat niet altijd het geval…”

Als zelfstandig ondernemer is het hard werken, maar dat geeft voldoening. Sissy: “Als franchisenemer heb je het ook niet gemakkelijk. Je wordt vaak op bepaalde vlakken onder druk gezet, ook wat betreft inkoop en marketing. Bovendien zijn een aantal bekende formules wel een beetje passé. In mijn optiek heb je twee soorten ondernemers, degenen die het voor de euro’s doen en die het met passie doen. Ik beschouw mezelf als ondernemer die in de laatste groep thuishoort. Mede daarom voelt het goed om mijn eigen bedrijf te runnen.”

Personeel

Bij ondernemen hoort ook personeel en de daarbij behorende kosten en verantwoordelijkheden. “Op zaterdag werken hier tien personeelsleden, doordeweeks vijf of zes. Overigens hoeft de maandag niet altijd de slechtste dag te zijn. Veel horecazaken zijn dan dicht en we hebben beduidend minder personeelskosten. Onder de streep is het soms een hele goede dag. Zoals veel horecaondernemers voel ik andere zaken ook in de portemonnee. Het weer, vakantiegeld, de uitkering van salaris… Allemaal factoren die van invloed zijn op het resultaat in je lunchroom.”

Extra foto's: Rob Smits

Overig nieuws