Chef Marcus wint #itsaDONdeal

24 november 2016 | Jorien Slager

Na een eerste editie vorige jaar heeft Don Papa Rum zijn cocktail competitie dit jaar verrassend uitgebreid met de deelname van chefs. Alle deelnemers werden eerst door de winnaar van vorig jaar Kevin Kroon (Door74) lekker gemaakt met zijn ervaringen tijdens zijn gewonnen reis naar de Filipijnen, voordat zij zelf een gooi mochten doen naar de winst van dit jaar.
 
Vijf chefs waren op basis van vooraf ingestuurde recept geselecteerd om hun fingerfood te koken voor negen enthousiaste bartenders. Er werden honderden vragen gesteld, sauzen geproefd, kruiden geanalyseerd, want een cocktail bij een gerecht ontwerpen is niet een gebruikelijke discipline.
 
De shakers konden vervolgens met een uitgebreide selectie van vers fruit en prachtige kruiden van Rungis aan de slag om bij het door hen uitgekozen gerecht een punch te maken op basis van de Don Papa 7 years. Alle punches bestonden uit zo’n 3 liter, of zoals shaker Julia van Dijk (Marriot Den Haag) het verwoordde: ‘Sharing is caring, that’s why we do foodpairing!”
 
De op de avond zelf gevormde duo’s werden beoordeeld door de Vlaams-Filipino Glen Ramaekers (mede-eigenaar Humphreys in Brussel)), Esmee Langereis (wijnschrijver en foodjournalist) en Matthias Cadeau (International Brand Ambassador Don Papa). Maar iedereen was in de gelegenheid om mee te proeven en zoveel mogelijk te leren over de combinaties tussen Don Papa Punch en de gerechten, die uiteenliepen van een hoorntje gevuld met krab en waterkastanje (Nino Drost, Restaurant Beulings) tot typisch Filipijnse spicy spek gehakt (Irene Esquibil van Esquisine).
 
Chef Marcus Shockley (The Dutchess) maakte een spies van sterfruit en varkensbuik gegaard in soyasaus en suikerriet. Hij scoorde bonuspunten door in de opeenvolgende ronde ook een eigen cocktail te presenteren. Andrei Talapanescu (barman bij de Pulitzer Bar) liet met zijn “Stranger Tides”-punch zien dat hij zijn ambacht echter nog beter beheerste en dit van oorsprong Amerikaanse en Roemeense duo liep na het unanieme jury-oordeel weg met de winst. Zij worden door Don Papa uitgenodigd om een week in Manilla gast optredens te doen en natuurlijk ook zelf de keuken en smaken van Sugarlandia, oftewel het Filipijnse eiland Negros, te leren kennen.
 
Runners up waren Christian Jagerman (De Smaakambassade) en chef Cassidy Hallman (Jansz at the Pullitzer) imponeerden met presentatie en verfijning, terwijl de derde plek ging naar Mia Tolen (freelance chef) en Julia van Dijk (Marriot Den Haag) op basis van creativiteit.
 
Juryvoorzitter Matthias Cadeac: “Het enthousiasme waarmee er werd samengewerkt heeft echt indruk op mij gemaakt. Ik reis de wereld over en zie een hoop wedstrijden, maar zelden heb ik zoveel creativiteit en liefde voor rum en producten gezien als hier in Nederland. Ik kijk ernaar uit Marcus en Andrei te introduceren in Manilla om daar ook een deel van die passie te kunnen brengen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: