Buiten kijken

19 oktober 2008
Buiten kijken

Binnen de snelgroeiende markt in de Horeca volgen veranderingen elkaar in hoog tempo op. Wees dus op de hoogte: wat doet de consument en wat doet uw collega-concurrent? Zaken die ik vaak fout zie gaan, zijn assortimentveroudering, uit de pas lopende prijsstelling, productpresentatie die niet meer van deze tijd is en personeelskleding uit even oude tijden. (column Theo van Brussel, Lunchroom 2008, nr.5)

Bijna twintig jaar zei een onderneemster mijn dat ze niet in concurrentie, maar alleen in collega’s geloofde. Daarin ben ik in de loop der jaren een kern van waarheid gaan zien. Acht jaar geleden waren er 1702 lunchrooms in Nederland, nu zijn dat er al bijna 2200. Wellicht is het dan ook een goed idee om eens op bezoek te gaan bij uw collega-concurrenten binnen de branche om te kijken hoe zij omgaan met de vijf P’s: promotie, plaats, prijs, product en personeel.

Graag wil ik u daarbij attent maken op het grote verschil tussen kijken en zien. In de trendtour die wij organiseren, is de helft van de deelnemers ondersteboven van alle nieuwe indrukken en wil direct aan de slag. Anderen zeggen niets nieuws te hebben gezien. Hetzelfde hoor je vaak bij beurzen. Als u uzelf hierin herkent: oefen uzelf in kijken, maar vooral in het zien.

Kijk ook wat de consument doet en laat. Een makkelijke manier om aan consumentenonderzoek te doen is het lezen van vakbladen, maar zeker ook het lezen van bladen van winkelketens als Albert Heijn en Plus. Hier leert u veel over trends. U zult verbaasd en verrast zijn van de mooie presentaties van consumenten en hobbykoks.

Kijken dus, naar uw collega-concurrent en naar uw consument. Het belangrijkste bij kijken is dat het team kijkt en dat het team ook daadwerkelijk iets ziet. Misschien is het een leuk idee om als personeelsfeest een kleine trendtour in een andere stad te organiseren. Laat uw team in groepen, misschien gewapend met een camera, door de stad gaan op zoek naar verbeterpunten voor uw eigen bedrijf. U zult versteld staan met wat voor ideeën ze terugkomen.

Ik wens u veel plezier in verbeteren en kijken, maar vooral veel plezier met leren zien!

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Overig nieuws