Bistro, hamburger en kreeft

9 september 2014 |
Bistro, hamburger en kreeft<

In iedere editie van Lunchroom lees je het voorwoord van hoofdredacteur Thijs Jacobs. De septembereditie is zojuist verschenen, dus ook online is deze terug te lezen. Veel
leesplezier toegewenst. De septembereditie gemist? Klik hier om een gratis editie te downloaden.
Trends. Vaak iets waar je niet direct je hele bedrijfsvoering en aanbod voor omgooit, maar wel iets om op te letten. Een kleine aanpassing kan echter al voor een leuk effect zorgen. Tijdens mijn verblijf op IJsland zag ik hele leuke trends. IJsland loopt vaak vooruit op Nederland wanneer het trends betreft die ‘overwaaien’ uit de Verenigde Staten, dus altijd leuk om je ogen open te houden daar. Toen ik tien jaar geleden vertelde dat ik het op IJsland zo leuk vond om te zien dat er tweedehands, zelfgemaakt en vintage meubilair werd gebruikt in de horeca, werd ik hier raar aangekeken. Welke malloot gebruikt er nu tweedehands en oud spul? Moet je nu eens kijken… Iedereen loopt er mee weg!

Hamburger en bistro
Ook leuk om te zien: street food, lokale producten en hamburgers. Waar de specifieke hamburgertenten met écht goede hamburgers hier ineens als paddenstoelen uit de grond schieten, is deze beweging op IJsland al jaren gaande. In de Hamborgararfabrikkan (sinds jaren dé hamburgerstek op IJsland) at ik een heerlijke ‘surf en turf’ burger. Compleet met reuzengarnalen en huisgemaakte frites. Heerlijk. Dé hotspot van dit moment in Reykjavik? Een traditionele bistro, met op het menu slechts een paar gerechten. Denk hierbij aan ‘moules frites’, bouillabaisse en een prima steak. Eenvoud, authenticiteit en betaalbaarheid staan voorop. En het interieur? Huiselijk en gezellig.

Street food
Dan het begrip ‘street food’. Onze columnist Pieter Punter haalt het ook aan in zijn column en verderop in deze uitgave vind je een leuk IJslands voorbeeld. In Reykjavik vind je de Lobster Hut: een klein karretje waar je zelfgemaakte kreeftensoep, kreeftensandwiches en kreeftensalades kunt eten. Gezien de lange rij wachtenden een enorme hit. De kracht van het concept? Wederom eenvoud, authenticiteit en inventiviteit. Net zoals de hamburger & ribs tent in een benzinestation, opgezet door een sterrenchef. Zo zie je maar weer: je keuken hoeft niet complex te zijn om succes te hebben. Marketing, een uniek aanbod, goede producten en passie zijn echter onontbeerlijk. Ik wens je veel leesplezier en goede zaken toe.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

trends Bezorgen
Dit zijn de 10 meest populaire gerechten van 2019

We zijn de laatste maand van het jaar weer ingegaan. Een mooi moment om terug te blikken op de food highlights van het afgelopen jaar. Welke gerechten waren de grote favorieten in Nederland? En in welke mate verschilt dit van de populairste gerechten wereldwijd? Van Poké Bowls tot de alom bek...

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: