Bistro, hamburger en kreeft

9 september 2014
Bistro, hamburger en kreeft

In iedere editie van Lunchroom lees je het voorwoord van hoofdredacteur Thijs Jacobs. De septembereditie is zojuist verschenen, dus ook online is deze terug te lezen. Veel
leesplezier toegewenst. De septembereditie gemist? "Klik hier":http://www.lunchroom.nl/bladen.html om een gratis editie te downloaden.

Trends. Vaak iets waar je niet direct je hele bedrijfsvoering en aanbod voor omgooit, maar wel iets om op te letten. Een kleine aanpassing kan echter al voor een leuk effect zorgen. Tijdens mijn verblijf op IJsland zag ik hele leuke trends. IJsland loopt vaak vooruit op Nederland wanneer het trends betreft die ‘overwaaien’ uit de Verenigde Staten, dus altijd leuk om je ogen open te houden daar. Toen ik tien jaar geleden vertelde dat ik het op IJsland zo leuk vond om te zien dat er tweedehands, zelfgemaakt en vintage meubilair werd gebruikt in de horeca, werd ik hier raar aangekeken. Welke malloot gebruikt er nu tweedehands en oud spul? Moet je nu eens kijken… Iedereen loopt er mee weg!

*Hamburger en bistro*
Ook leuk om te zien: street food, lokale producten en hamburgers. Waar de specifieke hamburgertenten met écht goede hamburgers hier ineens als paddenstoelen uit de grond schieten, is deze beweging op IJsland al jaren gaande. In de Hamborgararfabrikkan (sinds jaren dé hamburgerstek op IJsland) at ik een heerlijke ‘surf en turf’ burger. Compleet met reuzengarnalen en huisgemaakte frites. Heerlijk. Dé hotspot van dit moment in Reykjavik? Een traditionele bistro, met op het menu slechts een paar gerechten. Denk hierbij aan ‘moules frites’, bouillabaisse en een prima steak. Eenvoud, authenticiteit en betaalbaarheid staan voorop. En het interieur? Huiselijk en gezellig.

*Street food*
Dan het begrip ‘street food’. Onze columnist Pieter Punter haalt het ook aan in zijn column en verderop in deze uitgave vind je een leuk IJslands voorbeeld. In Reykjavik vind je de Lobster Hut: een klein karretje waar je zelfgemaakte kreeftensoep, kreeftensandwiches en kreeftensalades kunt eten. Gezien de lange rij wachtenden een enorme hit. De kracht van het concept? Wederom eenvoud, authenticiteit en inventiviteit. Net zoals de hamburger & ribs tent in een benzinestation, opgezet door een sterrenchef. Zo zie je maar weer: je keuken hoeft niet complex te zijn om succes te hebben. Marketing, een uniek aanbod, goede producten en passie zijn echter onontbeerlijk. Ik wens je veel leesplezier en goede zaken toe.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws