Betaalinnovaties voor de horeca

19 december 2017 | José Mast

Gasten grijpen nieuwe betaalmogelijkheden grif aan, zo blijkt uit de laatste cijfers over contactloos betalen: meer dan de helft van alle pintransacties in de horeca is contactloos. Dat belooft wat als betalen via de app doorbreekt. Wat kan er allemaal met smartphone en tablet?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Horeca en detailhandel staan aan de vooravond van een betaalrevolutie. De vernieuwde Europese Richtlijn Betaaldiensten (PSD2) maakt het vanaf volgend jaar mogelijk dat ook andere bedrijven dan alleen banken betaaldiensten mogen aanbieden. Bedrijven kunnen hierdoor toegang krijgen tot de betaalrekening van consumenten, mits die hiervoor toestemming geven. Voor cafés en restaurants biedt de combinatie met een bestel-app en een loyaliteitsprogramma nieuwe kansen. 

Betalen als bijzaak
Voor een ondernemer is een betaalde rekening de kern van de zaak, maar voor de klant is het juist één van de minder leuke onderdelen van het horecabezoek. Hoe minder aandacht er naar het betaalproces hoeft te gaan, des te beter. Dat kan op verschillende manieren. In theorie is het zelfs mogelijk dat iemand naar buiten loopt zonder een enkele handeling te verrichten: de mobiele telefoon van de gast is bij binnenkomst al herkend en bij vertrek wordt wat hij verteerd heeft automatisch afgeschreven van zijn betaalrekening of uit een digitale portemonnee. Bij de taxidienst Uber gebeurt dit al. 

In cafés zal het zo’n vaart nog niet lopen, maar dat mobiel betalen oprukt is zeker. Gasten gaan bijvoorbeeld vaker betalen via een mobiele app. Dat is te vergelijken met apps die vrienden onderling gebruiken om de rekening te delen, zoals Tikkie, Florin en bunq. Om gasten ook in de horeca met een app te laten betalen is meer nodig. 

Betalen met QR-code
Begin dit jaar lanceerde bunq een mobiele betaalmethode in de horeca, waarbij de gast de QR-code op de bon of de kassa maar hoeft te scannen om een betaling te starten. Deze methode werd ontwikkeld in samenwerking met Eijsink Afrekensystemen, Kassanet Pieterse en Countr POS. De horecaondernemer ontvangt de betaling direct op zijn bunq-rekening. Klanten kunnen de rekening vervolgens meteen splitsen en verrekenen met vrienden in de bunq-app. Een handig extraatje is dat de bon zichtbaar blijft in de bunq-app, zowel voor de klant als voor de horecaondernemer.

De mobiele betaalapplicatie Payconiq, die in 2018 in Nederland wordt geïntroduceerd, is hiermee vergelijkbaar. Daarmee kunnen gasten de horecagelegenheid selecteren via geolocatie óf ze kunnen de unieke QR-code van de ondernemer scannen, die je als een sticker aan de kassa kunt bevestigen. Vervolgens moeten ze nog wel het te betalen bedrag ingeven. Payconiq-betalingen kunnen ook worden geïntegreerd in de kassasystemen. Dan hoeven gasten geen bedrag meer in te vullen bij het betalen. Ze hoeven de betaling alleen nog maar te bevestigen met een PIN-code of vingerafdruk. 

Bestellen en betalen in één
Nog meer voordeel biedt betalen via een app, waarmee de gast ook bestellingen kan doen. De app MyOrder heeft daar al een begin mee gemaakt, maar bij deze dienst wordt de betaling eerst op een derdenrekening bij de Rabobank overgemaakt voordat de ondernemer erover kan beschikken. Bij onze zuiderburen is de betaaldienst Payconiq in gebruik genomen en opgenomen in de app Tsjing, waarmee gasten in cafés en restaurants onmiddellijk hun bestelling kunnen doen. Ook deze vernieuwing past bij de horecagast: de telefoon pakken is toch al het eerste wat hij doet nadat hij een plek in het café of op het terras heeft gevonden. 

Voortaan hoeft de gast maar een app te openen om een keuze te maken uit het aanbod. Vervolgens wordt het drankje aan tafel gebracht óf de gast krijgt een seintje wanneer het klaarstaat op de bar, zodat hij het zelf kan gaan halen. Afrekenen gebeurt weer via de app. 

Loyaliteitsprogramma
Apps bieden een uitgelezen mogelijkheid om een loyaliteitsprogramma te starten. Een bedrijf dat daarmee voorop loopt is het Amerikaanse Starbucks. De app van de koffieketen is ooit gestart als mobiel spaarprogramma, maar maakt het nu ook mogelijk om te bestellen en te betalen vanuit een prepaid account van de creditcard. Ook worden voor iedere bestelling spaarpunten bijgeschreven. Het aantal actieve Amerikaanse gebruikers nam het afgelopen jaar met 23 procent toe. Zij geven drie keer zoveel uit dan klanten die niet aan het programma meedoen.

Een app die zich specifiek richt op horecabezoekers is BarDoggy. Dit platform maakt een directe verbinding tussen de gast, de horecalocatie en de leveranciers. Heineken doet iets soortgelijks met de Biertegoed App. Ook dergelijke apps bieden kansen, omdat de waard daarmee zijn gasten nog beter leert kennen. Zet die kennis in voor een nóg beter aanbod en de cirkel is rond.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Achtergronden
Bezorgservice Deliveroo opent meldpunt ‘Koninklijke Katers’

Slachtoffers van een (té) feestelijke Koningsdag staan er dit jaar niet alleen voor. Eetbezorgservice Deliveroo biedt een luisterend oor in brakke tijden met een zogeheten 'hang-over hotline'. Op 28 april aanstaande verzorgt dit meldpunt voor koninklijke katers van 11:00 tot 13:00 uur...

Horeca Achtergronden
FNV Horeca en Huis van Eemnes sluiten cao

FNV Horeca heeft een akkoord bereikt met het Huis van Eemnes voor een bedrijfs-cao. Het bestuur van Stichting Huis van Eemnes is zeer tevreden met het resultaat: “Samen met FNV Horeca is de bedrijfs-cao voor het Huis van Eemnes opgesteld. We zijn trots op het resultaat dat zowel een stimuleren...

Achtergronden CityTrip
Fotoverslag CityTrip Emmen: stads gevoel in een dorp

Emmen. De stad die bij het grote publiek bekendheid geniet vanwege de aanwezigheid van de dierentuin. Diezelfde dierentuin is verhuisd en heeft een andere naam gekregen: Wildlands Adventure Zoo. Niet alleen de dierentuin timmert aan de weg, maar ook het stadscentrum krijgt steeds meer kleur. Nou ja,...

Restaurant Veganistisch
BACKYARD: plant based & vegan friendly restaurant in Rotterdam.

Yunlai Ye en Wiwi Cao trotse eigenaars van lunchroom The Tea Lab, openen begin mei 2018 hun eerste plant based & vegan friendly restaurant op de Korte Hoogstraat in Rotterdam. Bij BACKYARD, een groene oase in het hart van de stad, kun je op elk moment van de dag terecht voor verrassende, down to...

Achtergronden
Training: meer gasten door ijzersterke social media content

Dat wil toch iedereen? Meer gasten, en dus ook meer omzet, door ijzersterke content op sociale media? Maar ja, hoe pak je dat aan? We hebben een prachtig aanbod voor je. Tijdens de training op 28 mei aanstaande leert Monique van Gevelt de cursisten hoe zij hun gasten het water in de mond kunnen late...

Vegetarisch Veganistisch
Vegetafel en Vegenement verhuizen naar Rotterdam West

Vegan evenementenbureaus Vegetafel en Vegenement zijn terug verhuisd naar Rotterdam. Vegan evenementenbureaus Vegetafel en Vegenement, de oudste veganistische evenementenbureaus ter wereld, zijn terug verhuisd naar Rotterdam. Vegetafel en zusterorganisatie Vegenement keren terug naar de Maasstad omd...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: