Erik Stroink, BBB Maastricht: "Hier zie je het allerbeste uit de branche"

12 september 2019 | Thijs Jacobs

Erik Stroink is Product Manager van de oudste horecavakbeurs van de Benelux, de BBB in Maastricht. Hij heeft het druk, want van 7 tot en met 9 oktober staat de Bourgondische hoofdstad van Nederland alweer voor de vijfenzestigste keer in het teken van de horeca tijdens dit jaarlijkse evenement. "Dit jaar hebben we niet alleen een jubileum te vieren, maar laten we opnieuw zien dat we vernieuwend zijn en aan horecaprofessionals het allerbeste tonen dat in de branche verkrijgbaar is", aldus Erik. Het programma is dan ook veelbelovend. Stroink licht een en ander toe.

Er zijn niet één, maar twee beurzen

"In principe hebben wij niet één, maar twee beurzen. Dit zijn de BBB en de Folie Culinaire", aldus de niet-Limburgse beursmanager, die zijn plek binnen 'het Maastrichtse' al langere tijd heeft verworven. "Dat krijg je als je er al zo lang woont en bovendien in de horeca hebt gewerkt", voegt hij lachend toe. "Natuurlijk komen hier veel horecaondernemers uit de regio, maar ook vanuit Texel en de Randstad en andere plaatsen boven de grote rivieren komen bezoekers naar Maastricht om het fenomenale aanbod te ervaren. De Folie Culinaire is toegankelijk voor 9,50 euro, en daar krijg je als bezoeker veel voor terug. Ik wil graag drie 'highlights' bespreken. De eerste is het Gault&Millau Theater, waar beroemde Limburgse chefs koken met producten van de exposanten. Voor een bedrag van 29,50 euro krijg je een 3-gangen diner of lunch, waarbij wijnen worden uitgeserveerd door Wijnvrouw van het Jaar 2019, Birthe van Meegeren. Ze serveert twee wijnen per gerecht, dat belooft echt een mooie ervaring te worden."

Maar er is meer, want er zijn, in samenwerking met Saisonnier, verschillende masterclasses te volgen, waarbij (inter)nationale topchefs hun kunsten vertonen. "En dan de wine tastings, onder leiding van Lars Daniëls", vervolgt Stroink. "Hij brengt de bezoekers veel bij over wijn en we hebben tevens een primeur op Nederlandse bodem: wijn uit Jordanië. Nog een bijzonder product vind ik de wasabi die Ki van de Ven, een bekende cateraar uit Limburg, uit IJsland importeert. Blijkbaar is het mogelijk wasabi ook op IJsland te laten groeien en hij gebruikt niet alleen de wortel, maar ook de blaadjes. Heel speciaal en vooral heel lekker. Ki kookte in lodges op IJsland voor mensen die er gingen vissen; zodoende kwam hij uit bij de kweker van deze wel heel speciale wasabi. Echt heel leuk en lekker om eens te proeven en om eens met hem te spreken over zijn ervaringen op IJsland."

Educatief karakter

De BBB biedt niet alleen inspiratie, maar ook educatie. "De verschillende sprekers, waaronder Rino Soeters, een bekende hospitality-ondernemer uit Maastricht, vertellen er over hun ondernemingen. En dan het aanbod op het gebied van bier... Met twee- tot driehonderd soorten bier is deze vakbeurs de nummer één op biergebied. Je vindt hier in Maastricht straks zowel grote als kleine brouwerijen. Wie op zoek is naar iets speciaals, zal absoluut niet teleurgesteld worden. En als je van oesters houdt, kun je het NK Oestersteken van dichtbij meemaken in het Wijntheater."

Van orgaanvlees tot koksopleiding

Maastricht staat bij menigeen bekend als Bourgondisch epicentrum van Nederland en dat zie je duidelijk terug in het programma. "Op maandag koken chefs met orgaanvlees van kalf. Deze wedstrijd is mede mogelijk gemaakt door VanDrie Group, een leverancier van topproducten op dat gebied. Op dinsdag en woensdag zien we Limburgs culinair talent terug op de wedstrijdpodia. Hieraan doen talenten mee die in een restaurant werken met minimaal één Michelinster, een Bib of meer dan 13 sterren bij Gault&Millau. Op woensdag zijn er kookwedstrijden met talenten van de opleidingen. De opleidingen sturen hun grootste talenten naar de BBB, zowel van de zwarte als de witte brigades."

Non-food producten van de toekomst

Nieuw is de Folie à Deux, een beursonderdeel dat ontwikkelingen op het gebied van non-food presenteert. "Hier zie je absoluut de meest vernieuwende dingen terug, zaken die in de toekomst de horeca zullen beheersen. Van speciale drukknoppen in het toilet tot speciaal tafellinnen, waar je je smartphone onder kunt schuiven zodat je ongestoord kunt dineren. Het onderdeel is opgezet als een soort van museumroute. De interieurexperts van Interalter hebben ons daarbij uitstekend geholpen; het wordt echt prachtig."

Tot slot benadrukt Stroink, dat de BBB weliswaar de oudste horecavakbeurs is, maar ook een van de meest vernieuwende. "Met de BBB on tour, de workshops en demo's en de inspiratiereizen hebben we laten zien een voorloper te zijn. De missie 'more horeca success' slaat niet alleen op horecaondernemers, maar ook op de exposanten. We willen iedereen laten zien hoe ze meer succes kunnen behalen met hun onderneming."

Registreer je hier

Ook toe aan meer succes (of wanneer je al té succesvol bent in ieder geval een dag vol inspiratie)? Het antwoord lijkt ons logisch. Bezoek dan de BBB van 7 tot en met 9 oktober 2019. Lezers kunnen de BBB gratis bezoeken en voor een gereduceerd tarief toegang verkrijgen tot de Folie Culinaire (9,50 euro in plaats van 40 euro. Een mooie korting). Volg deze link om je te registreren! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: