Amsterdam duurste, Zwolle goedkoopste terrasstad

26 juli 2017 | Roy Spijker

Amsterdam is opnieuw uitgeroepen tot duurste terrasstad van Nederland. Een rondje kost daar 24,25 euro. Dit in tegenstelling tot Zwolle, dat met 21 euro per rondje de goedkoopste terrasstad is.

Dat blijkt uit het terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. In de 21 grootste steden van Nederland kochten onderzoekers een rondje. Dat bestond uit twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé. De gemiddelde prijs van dit rondje is 22,10 euro. Dat is en stijging van 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nijmegen gold jarenlang als goedkoopste terrasstad van Nederland, maar de Gelderse plaats zag de prijzen dit jaar het hardste stijgen. Een rondje kost daar nu 22,25 euro, dat is 8,4 procent hoger dan vorig jaar. Andere stijgers zijn Almere (4,9 procent) en Den Haag 4,3 procent).

Verschillen
In Zwolle is iemand die een rondje geeft 3,25 euro minder kwijt dan in Amsterdam. Een glas rosé kost in die stad 3,50 euro en is daarmee het goedkoopste van heel Nederland. In Breda zijn de non-alcoholisch dranken het goedkoopst. Koffie en fris kosten daar gemiddeld 2,21 euro en 2,29 euro.

Inkoopprijs niet doorberekend
Uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt verder dat opnieuw de inkoopprijs niet volledig wordt doorberekend aan de consument. Zo steeg de inkoopprijs van bier het afgelopen jaar met ongeveer 3,7 procent, terwijl horecaondernemers de prijs van een fluitje gemiddeld met 2,1 procent lieten stijgen. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5 procent, terwijl de prijzen met 10,5 procent werden verhoogd.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Economie Fastservice
Domino’s ziet groei van 300 procent in lunch bestellingen

Gedreven door een enorme groei in het aantal winkels, het aandeel winkels dat met lunch is geopend en de toenemende vraag naar gemak, ziet Domino’s het percentage lunch ten opzichte van het totaal aantal bestellingen explosief stijgen. In de gelopen vijf jaar realiseert de keten - met inmiddel...

Opening
Horecafamilie opent derde restaurant in drie jaar tijd

Almere krijgt er vanaf eind maart een nieuwe ‘Fresh Food’ formule bij. In hartje centrum, aan de Grote Markt, wordt momenteel druk verbouwd om aan Taco Y Mas gestalte te geven. Het is het derde restaurant in drie jaar van de horecafamilie Van Eijsden. Na Finn en Rosita’s, gaat Taco...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: