Column Pieter Punter: Aha! Vers

6 februari 2003 | Pieter Punter

Bijna dagelijks wordt de Nederlandse taal verrijkt met nieuwe woorden of krijgen bestaande woorden een nieuwe betekenis. Zo ook het woord “vers”.

Van Dale omschrijft “vers” als volgt: uitgekomen, pas geslacht, gevangen, gebakken, geplukt enzovoort, met als antoniem: geconserveerd, ingevroren. Vers komt van het middeleeuwse “fersc” (fresh) en betekent onder meer “niet veranderd door behandeling” (not altered by processing). Binnenkort kan dit worden aangevuld met de zinsnede “pas ontdooid”.

Zelden heb ik een grootgrutter zo zien stuntelen. Ja, wij staan voor vers, onze producten zijn allemaal vers, verse eieren, verse groenten, vers konijn. Een ontdooid Chinees konijn vers noemen is een dubbele belediging, in de eerste plaats is ontdooid konijn niet vers en in de tweede plaats zou geen Chinees zich met dit konijn laten bedotten. Chinezen zijn absolute kampioenen wat betreft vers. ‘Graag konijn, ober.’ ‘Komt u maar mee, mijnheer, en wijs aan welke van deze rondhuppelende konijntjes u wenst.’ (Een levende vis veroordelen tot de dood is nog redelijk te doen, bij konijntjes en duiven wordt het een stuk moeilijker; doe dan toch maar liever aha-vers.)

Wat is hier toch aan de hand, waarom kan de voedingsindustrie en retail de normale betekenis van woorden volledig veranderen? Jaren oud vlees, dat op een bepaalde manier is ingevroren en ontdooid, mag volgens de warenwet “vers” genoemd worden. ‘An me hoela,’ zou mijn moeder zeggen, ‘het is vers of ontdooid, maar niet allebei.’ Dat de industrie en de warenwet het op een akkoordje hebben gegooid, blijkt ook uit het feit dat in Nederland nauwelijks iets hoeft te worden gedaan aan ingrediëntendeclaratie. Wanneer je in Duitsland een menukaart pakt, staan er zeker 30 voetnoten in die verwijzen naar min of meer duistere toevoegingen. In Nederland niet. Zitten die stoffen er bij ons dan niet in, is bij ons alles vers? Onze Hollandse Maasdammer Kaas bevat volgens de verpakking geen conserveermiddelen; voor Duitsers blijken er echter allerlei stoffen in te zitten die wel het vermelden waard zijn. Snapt u het nog? Voor mij is het langzamerhand allemaal Chinees.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: