Aapjes

22 april 2009
Aapjes

Op de website www.edible.com zag ik ‘Door apen geplukte thee’ – een zeldzame Chinese thee die door speciaal getrainde apen wordt geplukt. Volgens de legende zagen de apen rond het jaar 1500 dat hun meester thee wilde plukken op een steile berghelling. Dat ging hem slecht af en de apen klauterden zelf de helling op, plukten de thee en brachten de blaadjes naar hun meester. (column Pieter Punter, Lunchroom 2009, nr.2)

Deze in het wild groeiende thee was zo bijzonder dat andere mensen ook apen gingen trainen om de thee te plukken. Hoewel deze traditie vrijwel is uitgestorven, is er volgens de overlevering nog een dorp in China waar men hem in ere houdt. Deze door apen geplukte thee is via bovenstaande website te koop voor € 12,- per 60 gram. Dit is niet overdreven duur voor een bijzondere thee die volgens de gebruikers vol zit met antioxidanten, zeer rustgevend werkt en je in contact brengt met je tweebenige voorouders. Dit is nog eens wat anders dan Marokkaanse muntthee of Earl Grey.

Het verhaal van de ‘apenthee’ blijkt bij nader onderzoek helaas apenkool. Volgens de kenners is dit verhaal gebaseerd op een Chinese legende uit de 12e eeuw over Koning Aap. De thee bestaat echter wel, maar wordt gewoon door mensen geplukt en schijnt van een bijzondere kwaliteit te zijn. Dit een product met een prachtig verhaal en zeker het proberen waard. Ik ben benieuwd wanneer ik het in de horeca zie verschijnen.

De website edible.com staat trouwens vol met de meest wonderbaarlijke producten, zoals gedroogde mopani-wormen uit Afrika, in chocola gedoopte reuzenmieren, Groene Krokodillencurry en Vietnamese wezelkoffie. Volgens de leverancier eten de wezels de koffiebonen; ze kunnen deze echter niet verteren en poepen ze dus weer uit. De lokale bevolking verzamelt deze bonen, brandt ze en maakt er koffie van. Dit verhaal schijnt wel waar te zijn en ik heb gehoord dat deze koffie een heel bijzondere smaak heeft. Ik weet niet of deze Wezelkoffie een geschikt innovatief product is voor de horeca; ik ben bang dat er toch een luchtje aan de koffie zit.

Voedsel blijft toch altijd weer een bron van inspiratie en vermaak. Er is veel meer eetbaar dan wij denken en je blijft je iedere keer weer verbazen over de eetgewoonten van andere mensen in andere culturen. Voor de innovatieve horecaondernemer zijn er in ieder geval voldoende mogelijkheden om zich te onderscheiden.

Pieter Punter
OP&P Product Research BV
"info@opp.nl":mailto:info@opp.nl

Overig nieuws