Aantal lunchrooms groeit nog steeds

31 mei 2010 |
Aantal lunchrooms groeit nog steeds<

De afgelopen vijf jaar is het aantal lunchrooms in Nederland toegenomen van 2.015 naar 2.307, een stijging van bijna 15 procent. De afgelopen tien jaar is het aantal lunchrooms zelfs met ruim 35 procent gestegen. In de fastservicesector, waaronder lunchrooms vallen, is het totaal aantal bedrijven over dezelfde periode met ruim 3 procent gestegen. Het aantal lunchrooms zal blijven stijgen vanwege toenemende branchevervaging. Dat stelt horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in het rapport 'De lunchroom in beeld'.

Iedereen een eigen lunchcorner
De laatste jaren is branchevervaging waar te nemen binnen de lunchroombranche. De opkomst van de bakkerijen met hun eigen broodjescorners, koffiebars, maar ook de ‘to go' shops met hun eigen lunchhoekje zijn hier debet aan. Daarnaast vindt er ook branchevervaging plaats binnen de retail en horeca. Dit was al zichtbaar bij de grote warenhuizen, zoals de V&D met La Place, de Bijenkorf met Café B en de Hema met haar koffiecorner. Ook hebben de tuincentra van de Intratuin al een koffiecorner.

Iets minder bezoek, meer bestedingen
Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering besteedde de bezoeker van een lunchroom in 2008 gemiddeld € 5,80 per bezoek. In 2009 was dit gemiddeld € 0,10 meer dan in het jaar daarvoor; € 5,90 per bezoek. Ruim 13% van de Nederlanders (16-64 jaar) bezocht in 2008 een lunchroom. In 2009 daalde dit percentage naar 11,7%. In 2009 bezochten minder gasten een lunchroom dan in 2008. Deze gasten spendeerden echter wel meer per bezoek dan het jaar daarvoor.


Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: