Aantal franchiseformules groeit sterk in Nederland

22 maart 2017 | Thijs Jacobs

Uit de eerste voorlopige resultaten van de Franchise Statistiek over het jaar 2016 blijkt dat franchise groeit en bloeit. Het jaarlijkse onderzoek van de NFV toont aan dat het aantal formules is gegroeid van bijna 750 in 2015 naar rond de 800 in 2016. Ook is het totaal aantal vestigingspunten van franchiseformules gegroeid.

Het onderzoek naar het aantal franchiseformules, de vestigingspunten, de omzet in franchise en het aantal medewerkers wordt al sinds de jaren ’80 uitgevoerd. Keer op keer blijkt franchise te groeien, met uitzondering van de afgelopen jaren. De crisis had vat op de sector, dit zorgde voor een stabilisatie en hier en daar zelfs voor een lichte terugloop. Maar de kentering is daar, in 2016 is het aantal formules gegroeid naar rond de 800, een plus van meer dan 50. Het business format franchise is weer helemaal in trek. Dat is ook te zien aan de stijging van het aantal vestigingspunten bij nieuwe en bestaande franchiseformules, die nadert de 31.000. Dat is een stijging van 300 tot 500, zo blijkt uit de eerste voorlopige cijfers.

Enquête

De informatie wordt verzameld en geanalyseerd en wordt uitgewerkt in de Franchise Statistiek. De basis is een enquête van de NFV onder de leden en niet-leden. De formules wordt gevraagd naar het aantal vestigingspunten, de gemiddelde omzet per vestigingspunt en het aantal medewerkers. De respons van de enquête is gemiddeld 30 procent. Ook allerlei data van derden, zoals de database van diverse media als Franchise+, gegevens van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden betrokken bij het onderzoek. Het totaal van alle data wordt vervolgens branche specifiek gemaakt. Door de jaren heen heeft de NFV echter al zoveel data verzameld dat gegevens ook makkelijk en goed kunnen worden geëxtrapoleerd, zodat er een betrouwbaar totaalcijfer uitrolt. Dit maakt de Franchise Statistiek betrouwbaar.


Stabiel

De groei in 2016 staat in contrast met de stabilisatie van het aantal formules in 2015. In dat jaar werden in vergelijking met 2014 slechts vier nieuwe formules geturfd. Ook was er een hele lichte groei van het aantal franchisevestigingen (+0.48 procent) te zien, evenals een lichte toename van het aantal medewerkers (+0.6 procent). De omzet steeg destijds wel stevig met 400 miljoen Euro (+1.28 procent). De NFV verwacht de nieuwe Franchise Statistiek eind april te presenteren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: