Aantal franchiseformules groeit sterk in Nederland

22 maart 2017 | Thijs Jacobs

Uit de eerste voorlopige resultaten van de Franchise Statistiek over het jaar 2016 blijkt dat franchise groeit en bloeit. Het jaarlijkse onderzoek van de NFV toont aan dat het aantal formules is gegroeid van bijna 750 in 2015 naar rond de 800 in 2016. Ook is het totaal aantal vestigingspunten van franchiseformules gegroeid.

Het onderzoek naar het aantal franchiseformules, de vestigingspunten, de omzet in franchise en het aantal medewerkers wordt al sinds de jaren ’80 uitgevoerd. Keer op keer blijkt franchise te groeien, met uitzondering van de afgelopen jaren. De crisis had vat op de sector, dit zorgde voor een stabilisatie en hier en daar zelfs voor een lichte terugloop. Maar de kentering is daar, in 2016 is het aantal formules gegroeid naar rond de 800, een plus van meer dan 50. Het business format franchise is weer helemaal in trek. Dat is ook te zien aan de stijging van het aantal vestigingspunten bij nieuwe en bestaande franchiseformules, die nadert de 31.000. Dat is een stijging van 300 tot 500, zo blijkt uit de eerste voorlopige cijfers.

Enquête

De informatie wordt verzameld en geanalyseerd en wordt uitgewerkt in de Franchise Statistiek. De basis is een enquête van de NFV onder de leden en niet-leden. De formules wordt gevraagd naar het aantal vestigingspunten, de gemiddelde omzet per vestigingspunt en het aantal medewerkers. De respons van de enquête is gemiddeld 30 procent. Ook allerlei data van derden, zoals de database van diverse media als Franchise+, gegevens van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden betrokken bij het onderzoek. Het totaal van alle data wordt vervolgens branche specifiek gemaakt. Door de jaren heen heeft de NFV echter al zoveel data verzameld dat gegevens ook makkelijk en goed kunnen worden geëxtrapoleerd, zodat er een betrouwbaar totaalcijfer uitrolt. Dit maakt de Franchise Statistiek betrouwbaar.


Stabiel

De groei in 2016 staat in contrast met de stabilisatie van het aantal formules in 2015. In dat jaar werden in vergelijking met 2014 slechts vier nieuwe formules geturfd. Ook was er een hele lichte groei van het aantal franchisevestigingen (+0.48 procent) te zien, evenals een lichte toename van het aantal medewerkers (+0.6 procent). De omzet steeg destijds wel stevig met 400 miljoen Euro (+1.28 procent). De NFV verwacht de nieuwe Franchise Statistiek eind april te presenteren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: