2 op de 5 Nederlanders weet niet wat er verandert met nieuwe betaalpassen

Auteur: Redactie
Financieel 11 november 2025
2 op de 5 Nederlanders weet niet wat er verandert met nieuwe betaalpassen

Hoewel Nederland vooroploopt in digitaal betalen, weten veel mensen niet wat er gaat veranderen met hun pinpas. Uit onderzoek* van myPOS blijkt dat bijna twee op de vijf Nederlanders (39%) het verschil niet kent tussen de traditionele pinpas en een Debit Mastercard. En dat terwijl de traditionele pinpas per 2027 volledig verdwijnt uit het betaalverkeer. 

Mastercard en Visa kondigden al enkele jaren geleden aan te stoppen met de traditionele pinpas (Maestro en V PAY). Deze betaalpassen sluiten niet langer aan op het betaalgedrag van vandaag: online shoppen, internationale transacties en het gebruik van digitale wallets. Sindsdien wordt in Nederland gewerkt aan de overstap, maar die verloopt niet overal tegelijk. Partijen zoals Rabobank en myPOS begonnen in 2023 met de uitgifte van de nieuwe debitkaarten. ABN AMRO volgde in 2025, terwijl andere instellingen nog midden in de overgang zitten. 

De uitrol vindt niet overal tegelijk plaats en voor een groot deel van de Nederlanders is nog niet duidelijk wat deze overstap betekent. De kennisachterstand is het grootst bij 55-plussers (41 procent) en in West-Nederland (42 procent). Volgens Chris Brillouet, Country Manager Benelux bij myPOS, leidt dat tot gemiste kansen: “Deze nieuwe generatie betaalkaarten maakt transacties slimmer dankzij de directe koppeling met digitale wallets, zoals Apple Pay en Google Pay, en online kassa’s. Daarnaast worden de debitkaarten wereldwijd geaccepteerd – zoals we gewend zijn van een creditcard – en zijn transacties veiliger door moderne beveiligingstechnieken.”

Ook voordelen voor ondernemers 

Niet alleen consumenten, ook veel ondernemers weten niet wat de nieuwe betaalkaarten concreet betekenen voor hun bedrijf. Ondernemers geven bij myPOS aan dat ze de nieuwe debitkaarten graag op meer plekken willen gebruiken. In de praktijk komt het echter voor dat apparaten de nieuwe betaalkaarten nog niet overal goed lezen, waardoor transacties worden geweigerd. Zodra de betaalterminals volledig up-to-date zijn, leveren de debitkaarten direct voordelen op voor ondernemers; het biedt namelijk een lager risico op misgelopen transacties en betere aansluiting op internationale klanten.

Oproep: voorkom ruis in een land dat bijna volledig pint 

Nederland is het land van de pinbetalers; volgens Betaalvereniging Nederland verloopt meer dan 80 procent van de aankopen in winkels contactloos of via pin. In zo’n sterk digitaal systeem kan onwetendheid leiden tot gemiste kansen: veel gebruikers en ondernemers weten nog niet welke extra mogelijkheden de nieuwe debitkaarten bieden, terwijl die in de praktijk al beschikbaar zijn en echt verschil kunnen maken. 

myPOS geeft aan dat goede kennis nodig is om de voordelen te benutten. Brillouet: “De techniek ligt klaar, maar een soepele overgang vraagt om duidelijke en consistente informatieverstrekking van banken en kaartuitgevers. Consumenten en ondernemers hebben het recht om vroegtijdig geïnformeerd te worden over veranderingen, zodat zij tijdig kunnen anticiperen op de wijzigingen. Alleen dan plukt het Nederlands betaalverkeer zijn vruchten.” 

Overig nieuws