Geen derde driesterrenrestaurant erbij

23 november 2010 |
Geen derde driesterrenrestaurant erbij<

Michelin bracht op 23 november de Michelingids Nederland 2011 uit. Er zijn geen extra sterren bijgekomen in de categorieën 'drie sterren' en 'twee sterren'. De top van de Nederlandse gastronomie behoudt de status quo. Geen derde ster dus voor in de wandelgangen genoemde 'kanshebbers' Beluga en Inter Scaldes, geen tweede ster voor 'potentiële winnaars', zoals restaurant Ivy.

Geen verschuiving
Net als bij de andere grote restaurantgidsen zijn er geen grote verschuivingen waar te nemen binnen de topregionen van de Michelingids. Er werden dit jaar ook geen 'espoirs' toegekend. Dit kenmerk wordt uitgedeeld aan restaurants die dicht bij een opwaardering zitten van twee naar drie sterren. Of van één naar twee sterren.

Criteria Michelin
Waarop beoordelen de inspecteurs van de Rode Gids? Dat is een veelgehoorde vraag. De toekenning van sterren berust op een vijftal punten: de kwaliteit van de gebruikte producten, de beheersing van kooktechnieken en smaken, hoe de persoonlijkheid van de chef in zijn gerechten doorklinkt, de prijs-kwaliteitverhouding, en de constantheid van de prestaties door de tijd heen en over de hele kaart.

Budgetvriendelijk
Jaar na jaar stelt Michelin alles in het werk om een selectie te maken die de rijkdom van de gastronomie en het hotelwezen in Nederland weerspiegelt. Tegelijkertijd beantwoordt de selectie ook aan de verwachtingen van de lezers. De moeiwe gids bevestigt ook voor komend jaar een ontwikkeling die sinds enkele jaren duidelijk zichtbaar is in de gastronomische wereld, namelijk lekker en budgetvriendelijk tafelen voor iedereen toegankelijk maken.

Frank Lindner

Overig nieuws

Culinair
Starbucks mikt op een Michelinster met nieuwe gerechten

Vanaf 10 januari staan er Sous Vide Egg Bites op het menu van Starbucks. Jazeker, de koffieketen gaat helemaal culi en lijkt zich te richten op het binnenhalen van de eerste Michelinster. De Sous Vide Egg Bites zijn onderdeel van de ontbijtsandwiches van Starbucks. Deze bevatten stuk voor stuk minde...

Lunch
Kwalitaria heeft omzet fors zien stijgen

Cafetariaformule Kwalitaria heeft de omzet in 2016 met ruim 11 procent zien stijgen ten opzichte van 2015. Dit ligt 7 procent hoger dan de gemiddelde stijging in de markt. Volgens Martijn Boone, marketingmanager, hebben de nieuwe concepten van Kwalitaria een grote bijdrage geleverd: “We zie...

Ruim 65.000 bezoekers voor Horecava

De Horecava kan terugkijken op een succesvolle editie. In totaal bezochten 65.328 professionals de vakbeurs. Dat is 3,7% procent meer dan in 2017. Beursmanager Luuk Scholte kijkt dan ook positief terugkijken op het evenement. “Het was een week waarin de positieve stemming overheerste. Aan a...

Zo zorg je voor een handicap-vriendelijke onderneming

Vandaag heeft Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Martin van Rijn op de Horecava de campagne 'Meedoen met een handicap' gelanceerd. Met deze campagne wil Van Rijn Nederlanders bewust maken en inzicht geven in wat zij zelf kunnen doen om mensen met een beperking volwaardig ...

Café Horeca Restaurant
Meer horecagelegenheden in lege winkelpanden

Het afgelopen jaar is het aantal leegstaande winkelpanden in Nederland licht gedaald, maar dat komt niet doordat de detailhandel het beter doet. Veel winkels zijn omgebouwd tot horecagelegenheden. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, een onderzoeksbureau dat gegevens verzameld over de detailhandel in...

Awards Brood Lunchroom
Dit is het lekkerste broodje in de categorie Lekker Anders

Philip van der Sar van Stads-Koffyhuis winnaar vakwedstrijd 'Het Lekkerste Broodje van Nederland, categorie Lekker Anders' op de Horecava Philip van der Sar werkzaam bij Stads-Koffyhuis won met zijn broodje ‘Flipse’ de vakwedstrijd ‘Het Lekkerste Broodje van Nederland, ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: