Reserveringssites? Doen wij niet aan!

10 september 2014
Reserveringssites? Doen wij niet aan!

Lunchrooms zijn volop vertegenwoordigd op beoordelings- en reserveringssites als Couverts en IENS. Toch maken onze panelleden geen gebruik van de
reserveringsmogelijkheden van deze sites of van andere aanbieders. Waarom niet? En via welke wegen komen de reserveringen dan wel bij deze ondernemers binnen? De lunchroomhouders vertellen.

*Ilja Donderwinkel, Smaakrijk in Nijmegen:*
In de zaak van Ilja komt 90% van de reserveringen nog ‘ouderwets’ via de telefoon binnen. Zo’n 10 % van de reservaties gebeurt via de mail of Facebook. Toch blijft de telefoon hét middel om definitief in Ilja’s lunchroom te reserveren. “Ik merk dat gasten die via de mail of Facebook hebben gereserveerd, toch altijd even hun reservering nabellen. Dit doen ze zelfs als ik hun mail of Facebookbericht heb beantwoord met een bevestiging.” Volgens Donderwinkel is er een speciaal type gast dat via IENS bij hem terechtkomt. “Ik merk dat gasten die mijn zaak hebben gevonden via IENS vaak een erg drukke planning hebben, want zij hebben hun ‘Dagje Nijmegen’ van tevoren al helemaal vastgelegd. Ze stellen hoge eisen en willen vaak direct kunnen zitten en snel weer weg. Bovendien heeft het merendeel maar weinig begrip voor drukte. Uiteraard zijn deze gasten meer dan welkom, maar dit is wel een reden waarom ik er niet voor kies dat gasten bij mij kunnen reserveren via IENS. “

*Lotte de Vos, Blue in Amsterdam:*
Lotte en Loes de Vos waren eerst heel erg stellig: bij ons kunnen gasten niet reserveren. Maar daar zijn ze op teruggekomen. Lotte: “Sinds een paar maanden kan er bij Blue wel gereserveerd worden. Eerst wilden we het niet, omdat onze doorloopsnelheid vrij hoog is en gasten niet lang hoeven te wachten op een tafeltje. Maar we vinden het kunnen reserveren bij nader inzien horen bij de gastvrijheid, zelfs voor twee personen kunnen gasten nu bij ons een tafeltje reserveren. “ Van de reserveringen komt nu 50 procent via de mail binnen en de andere helft via de telefoon. Van reserveringssites maken Lotte en Loes geen gebruik. “Er wordt bij ons sowieso niet vaak gereserveerd. Als er al van tevoren een tafeltje wordt gereserveerd, is het vaak voor groepen vanaf zes personen. Gezien onze hoge doorloopsnelheid is het ook niet nodig, want voor een tafel voor twee hebben we altijd wel een plaatsje. De reserveringen die binnenkomen, gaan via andere kanalen en dat gaat goed. In een reserveringssite voor onze lunchroom zie ik dus geen meerwaarde.”

*Aniëlka Menner, SMAAK in Rijen:*
Bij SMAAK kunnen gasten alleen reserveren voor groepen van vijf personen of meer. Aniëlka: “We hebben in onze zaak een hoge doorloopsnelheid. Ik zie dus geen meerwaarde in reserveringen voor twee of vier personen. Bovendien vind ik het zonde om tafels ‘vast’ te houden, want sommige gasten zijn binnen een halfuur klaar en had je dus prima ‘tussendoor’ aan bod kunnen laten komen, terwijl je gereserveerde tafel leeg is. Daarnaast merk ik dat gasten het over het algemeen niet vervelend vinden om te wachten.” Van de groepen die willen reserveren doet 80 procent dit telefonisch, de andere reserveringen komen binnen via het contactformulier op de website van SMAAK. “Zo’n 80 tot 90 procent van onze gasten komt ‘aanwaaien’, van een reserveringssites maken we dus geen gebruik. Het voegt voor ons niets toe.”

"*VERDER LEZEN? DOWNLOAD GRATIS DE SEPTEMBEREDITIE VAN LUNCHROOM VIA DEZE LINK. DAARIN STAAT HET VOLLEDIGE ARTIKEL*":http://www.lunchroom.nl/blad/125/

~Auteur: Christel Tuin~

Overig nieuws