Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

24 februari 2020 | Rosalie Ruizendaal

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens.

Zorgcentrum De Haven in Bunschoten-Spakenburg beschikt ook over verschillende kleinschalige woningen. Hierdoor ontstond een grote groep van mantelzorgers die voor deze mensen zorgen. Hiernaast is er ook nog een groep mensen die thuis blijven wonen, maar wel behoefte heeft aan gezelligheid en heerlijk eten. Uit deze behoefte is het concept Brasserie De Haven ontstaan.  

Brasserie als een verbindende factor 

Brasserie De Haven is een groot succes, ondanks het feit dat zij deel zijn van het zorgcentrum. De moderne inrichting, met hier en daar een glimp van het vertrouwde van vroeger, geeft een hippe en warme sfeer. Daarnaast is de verbinding tussen klanten van belang. “Doordat je goede lunchgerechten neerzet en je daarin onderscheidt, kun je daar winst op maken", zegt Arthur. “Iedere zorginstelling komt wel met een Brasserie, maar dat ‘ie zo loopt als deze maakt het verschil.” 

“Alles is hier mogelijk” 

Arthur: “Ik denk als je jezelf wilt onderscheiden en de drempel wilt verlagen, moet je creatief omgaan met de mogelijkheden die je hebt.” Dit doen zij met een concept als de Broodjes Battle. “Je ziet als iemand zelf een broodje bedacht heeft en dat verkoopt, dat mensen hem gaan proeven, men spreekt erover en zo wordt het een item.” Door middel van een gevarieerde kaart en door continu te blijven zoeken naar waar de wens en behoefte van de klant ligt, proberen zij mensen te boeien. Hier proberen zij zo veel mogelijk op in te spelen. “Wij proberen zoveel mogelijk gastvrij te zijn. Als iemand komt met een vraag wat er wel mogelijk is, dan gaan wij daarnaar kijken, in plaats van ons strak aan een lunchkaart te houden. Dat is onze kracht.” 

'Frontcooking'

In de Brasserie maken zij gebruik van het basisprincipe ‘frontcooking’. Dit houdt in dat er een open gedeelte, ook wel een open keuken genoemd, in de Brasserie is. “We hebben die keus bewust gemaakt, omdat wij een grote keuken achter hebben, waar grote massa’s gekookt worden. Dit ga je niet in een brasserie doen. Maar je kunt leveren vanuit de grote keuken naar de ‘frontoffice’ en een stukje beleving maakt natuurlijk een heleboel goed", beweert Arthur. Het concept dat je de kok bezig ziet brengt een stuk beleving bij de klanten. “De open keuken is zo neergezet dat het de kers op de taart is. Je bereidt de gerechten achterin en zorgt alsof het voorin nog lijkt alsof je dit doet.” Daarnaast heeft de Brasserie ook hulp in de bediening in samenwerking met Stichting Sprank en s’Heeren Loo. Brasserie De Haven geeft deze mensen met een beperking de kans om mee te draaien in de horeca. Arthur: “In samenwerking geeft dit heel veel kansen voor beide partijen. Daar is bewust voor gekozen en het is ook verbindend, want de Brasserie is voor iedereen.”  

Ziek, beperkt, jong, oud: je mag er zijn! 

Bij Brasserie De Haven geloven ze heel erg in dat mensen zich thuis moeten voelen, dus zij gaan op een andere manier om met hun klanten om dan andere lunchrooms. “Die band moet ontstaan en daar moet je open en gastvrij in staan. De vele mogelijkheden en de gezellige sfeer die er heerst, hetgeen wat wij bieden is erg passend bij de wens van onze doelgroep", zegt Arthur. “Het is toegankelijker en het is voor iedereen. Mensen met een beperking of een ziekte vinden het lastig om in een gewone lunchroom te zitten, omdat een beperking dan vaak eerder opvalt. Hier kan het wel en mag je er ook zijn en dat maakt het bijzonder. Wij zitten ook dicht op de doelgroep hierdoor. Het is voor jong en oud en dat is de kracht. ” 

Deze crossmediale productie is gemaakt door Rosalie Ruizendaal, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: