Pieter Punter - Tips en tricks

20 augustus 2012
Pieter Punter - Tips en tricks

De zomer lijkt voorgoed vertrokken. De economie hapert en de consument ziet het niet meer zitten. Nu de bomen niet meer tot in de hemel groeien, is het tijd voor herbezinning. Wat zou de horecaondernemer in Lunchroomland moeten doen om het hoofd boven water te houden?

Ik heb helaas geen passend antwoord op deze vraag, maar wel een aantal suggesties. De Nederlandse lunchroom munt niet uit door creativiteit, noch door kwaliteit. Alles moet steeds goedkoper, prijs lijkt langzamerhand het enige argument. Maar pas op: wanneer we op prijs gaan concurreren, verliezen we altijd. Het wordt steeds meer van hetzelfde, iedereen heeft dezelfde leverancier en kan zich alleen nog in prijs onderscheiden van zijn concurrenten. Wat ik heel erg mis, zijn verse producten. Waarom geen zelfgemaakte soepen, salades, noodles? Ik snap het wel, dat lijkt economisch niet haalbaar. Het is goedkoper om kant-en-klare producten te serveren, maar helaas gaat dit ook ten koste van de kwaliteit. Als ik moet kiezen tussen Mora-saté in de lunchroom of thuis het bakje Mora-saté in de magnetron zetten, kies ik voor het laatste. Maar als de uitbater verse, zelfgemaakte saté zou serveren, bleef ik komen.

Ik denk dat heel veel zaken karakter missen. Het is teveel van hetzelfde en dan nog matig van kwaliteit ook. Het is niet makkelijk om uit deze impasse te geraken. Ik ben bang dat alleen een duidelijke keuze tot een oplossing leidt. Waar sta ik voor als ondernemer, waarin ben ik uniek en waarin onderscheid ik me van al die anderen? Specialisatie en kwaliteit is waarschijnlijk de beste uitweg. Doorbreek de ‘lageprijzenterreur’ en wordt simpelweg duur. Thaise hapjes, Vietnamese Noodlesoep, Spaanse tapas, Libanese mezes – er zijn mogelijkheden genoeg. Dit moet echter wel goed gebeuren, want niets is erger dan een quasi-Thai of nep-Spanjaard. Vooral voor deze optie geldt dat de kwaliteit perfect moet zijn. Maar als dit lukt, is meteen een gat geslagen met de concurrentie.

De prijzenoorlog kent geen overwinnaars, alleen verliezers. Specialisatie en kwaliteit bieden meer kansen, zelfs in deze barre tijden. Kijk om u heen: op internet zijn tientallen voorbeelden te vinden van succesvolle en innovatieve producten. Er is veel méér dan de kroket, de frikandel en het broodje kaas.

Overig nieuws