Pieter Punter - Tips en tricks

20 augustus 2012 |
Pieter Punter - Tips en tricks<

De zomer lijkt voorgoed vertrokken. De economie hapert en de consument ziet het niet meer zitten. Nu de bomen niet meer tot in de hemel groeien, is het tijd voor herbezinning. Wat zou de horecaondernemer in Lunchroomland moeten doen om het hoofd boven water te houden?

Ik heb helaas geen passend antwoord op deze vraag, maar wel een aantal suggesties. De Nederlandse lunchroom munt niet uit door creativiteit, noch door kwaliteit. Alles moet steeds goedkoper, prijs lijkt langzamerhand het enige argument. Maar pas op: wanneer we op prijs gaan concurreren, verliezen we altijd. Het wordt steeds meer van hetzelfde, iedereen heeft dezelfde leverancier en kan zich alleen nog in prijs onderscheiden van zijn concurrenten. Wat ik heel erg mis, zijn verse producten. Waarom geen zelfgemaakte soepen, salades, noodles? Ik snap het wel, dat lijkt economisch niet haalbaar. Het is goedkoper om kant-en-klare producten te serveren, maar helaas gaat dit ook ten koste van de kwaliteit. Als ik moet kiezen tussen Mora-saté in de lunchroom of thuis het bakje Mora-saté in de magnetron zetten, kies ik voor het laatste. Maar als de uitbater verse, zelfgemaakte saté zou serveren, bleef ik komen.

Ik denk dat heel veel zaken karakter missen. Het is teveel van hetzelfde en dan nog matig van kwaliteit ook. Het is niet makkelijk om uit deze impasse te geraken. Ik ben bang dat alleen een duidelijke keuze tot een oplossing leidt. Waar sta ik voor als ondernemer, waarin ben ik uniek en waarin onderscheid ik me van al die anderen? Specialisatie en kwaliteit is waarschijnlijk de beste uitweg. Doorbreek de ‘lageprijzenterreur’ en wordt simpelweg duur. Thaise hapjes, Vietnamese Noodlesoep, Spaanse tapas, Libanese mezes – er zijn mogelijkheden genoeg. Dit moet echter wel goed gebeuren, want niets is erger dan een quasi-Thai of nep-Spanjaard. Vooral voor deze optie geldt dat de kwaliteit perfect moet zijn. Maar als dit lukt, is meteen een gat geslagen met de concurrentie.

De prijzenoorlog kent geen overwinnaars, alleen verliezers. Specialisatie en kwaliteit bieden meer kansen, zelfs in deze barre tijden. Kijk om u heen: op internet zijn tientallen voorbeelden te vinden van succesvolle en innovatieve producten. Er is veel méér dan de kroket, de frikandel en het broodje kaas.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: