Pieter Punter - Gelukkig en gezond

1 maart 2013
Pieter Punter - Gelukkig en gezond

De laatste tijd zie ik steeds vaker verhalen in de nationale en de internationale pers over de wonderbaarlijke krachten van streekproducten. In de regio Arnhem/Nijmegen leveren plaatselijk boeren vers voedsel aan zorginstellingen. Dit blijkt een positief effect op de voedselverspilling te hebben (er wordt veel minder eten weggegooid) en de patiënten zijn gezonder.

Ook restaurants spelen in op deze trend: fruit, groenten en vlees worden afgenomen van boeren en producenten uit de omgeving. Maar worden mensen gezonder omdat ze streekproducten eten of omdat er meer aandacht aan het eten wordt besteed? Wij hebben enkele jaren geleden met chefs verschillende onderzoeken gedaan naar het verschil tussen lokale producten en producten uit de supermarkt. Daaruit bleek helaas dat de plofkip net zo lekker smaakte als een met liefde opgefokte hoender en dat de wortelen van de biologische boer om de hoek net zo lekker waren als die uit Spanje. De belangrijkste conclusie luidde: vertel de gast niet dat de biologische kip lekkerder is, maar dat hij een gelukkig en blij leven heeft gehad. Daarnaast is de kok gelukkiger omdat hij met mooie en goede producten werkt – en een gelukkige kok maakt lekkerder eten.

Is dat erg? Nee, natuurlijk niet, maar het maakt wel iets anders duidelijk. Eten is méér dan het naar binnen werken van voedingsstoffen. Waar ziekenhuizen en instellingen zich jarenlang zorgen maakten of de patiënt wel voldoende voedingstoffen binnenkreeg, vergaten ze dat eten ook nog smakelijk moet zijn. Met als gevolg dat 20-25% van de patiënten ondervoed raakt. De hiervoor genoemde verbetering ligt niet aan het lokale karakter van de producten, maar aan het enthousiasme van de koks. Met lokale producten krijgen ze er meer schik in en maken ze betere maaltijden. Dat slaat over op de patiënten, die vervolgens beter gaan eten.

Ik denk dat ditzelfde fenomeen in de horeca speelt. Wanneer de ondernemer enthousiast is en gelooft in zijn of haar product, zullen de gasten dit merken en ook enthousiast worden. Welke rol spelen de lokale producten dan eigenlijk in dit proces? Ik denk dat je eerder blij wordt wanneer je contact hebt met de producenten en weet waar je producten vandaan komen.

~Pieter Punter~

Overig nieuws