Pas op met oproepovereenkomsten!

27 september 2013 |
Pas op met oproepovereenkomsten!<

In de horeca wordt veel gewerkt met oproep-overeenkomsten, vooral in drukke periodes. De kosten zijn duidelijk: de gewerkte uren worden uitbetaald en meer niet. Onlangs heeft de Hoge Raad echter bepaald
dat iedere keer dat een werknemer wordt opgeroepen minimaal drie uur moet worden uitbetaald.

Minimale loonaanspraak
Het betrof een zaak van een taxichauffeuse met een overeengekomen arbeidsduur van 12 uur per week. Zij reed kinderen van en naar school en kreeg voor aanvang van het schooljaar een route toebedeeld. Naast deze schoolritten, waarmee globaal één uur per rit gemoeid was, werd de werkneemster opgeroepen voor wisselende ritten. Zij deed een beroep op artikel 7:628a BW waarin een minimale loonaanspraak is opgenomen en meende dat zij voor iedere oproep, ongeacht hoelang deze duurde, minimaal drie uur uitbetaald moest krijgen. De Hoge Raad gaf de werkneemster gelijk. Dit geldt volgens de Hoge Raad ook wanneer een werknemer die meerdere malen per dag wordt opgeroepen daardoor over bepaalde tijdvakken van die dag ‘dubbel’ wordt beloond.

Praktijk situatie
Op grond van dit arrest is het verstandig goed op te letten hoe vaak en voor hoelang een oproepkracht wordt opgeroepen. In theorie kan zich de volgende situatie voordoen: een student, werkzaam op basis van een oproepovereenkomst, wordt opgeroepen om in de ochtend bij het ontbijt in een hotel anderhalf uur mee te draaien. Vervolgens gaat hij naar college en tijdens de lunch werkt hij twee uur. Na een vrije middag draait hij in de bar nog een dienst van 2,5 uur. De daadwerkelijk gewerkte uren van deze student komen uit op zes uur, terwijl hij op grond van de uitspraak van de Hoge Raad recht heeft op uitbetaling van drie keer drie is negen uren in totaal. De werkgever betaalt dus feitelijk drie uur teveel.

Daarom is het aan te bevelen om iedere oproep minimaal drie uur te laten duren. Daarmee wordt voorkomen dat extra uren worden betaald zonder dat daarvoor door de oproepkracht gewerkt wordt.

Nanouck Schmeitz en Charlotte Buijsman

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Liveblog: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: