Ouderwets genieten in De Meierijsche Kar

5 maart 2015 |
Ouderwets genieten in De Meierijsche Kar<

In De Meierijsche Kar in Den Bosch is oud en nieuw perfect verenigd. Het interieur is al vijftig jaar hetzelfde, maar de klassiekers
van toen worden in een nieuw jasje gestoken. In een zaak waar de tijd lijkt stil te staan, vindt de gast ouderwetse Brabantse gezelligheid.

Bart Repko heeft De Meijerijsche Kar overgenomen van zijn vader en moeder. “Als de stoelen konden praten, dan hadden we nu een heel mooi verhaal gehad”, lacht hij. De inrichting heeft de Bosschenaar voor het grootste gedeelte hetzelfde gelaten, de klassieke gerechten heeft hij in een nieuw jasje gestoken. “We serveren nog steeds het uitsmijtertje en het balletje gehakt, alleen nu op een moderne manier. Zo heeft het witte zachte broodje bij de gehaktbal plaatsgemaakt voor een harde pistolet. Onze gerechten zijn traditioneel; je moet hier natuurlijk niet met kreeft beginnen. Soms bedenk ik eens wat leuks: een asperge- of wildavond. Daar komen mensen zeer zeker speciaal op af, vooral veel vaste gasten. Ik bied het dan ook aan voor een leuk prijsje, want niet iedereen heeft diepe zakken.” Repko maakt bijna alles zelf. “Alles wat we zelf kunnen maken, doen we en dat proef je. Zo’n 70 tot 80 procent maken we zelf. Gisteren hebben we bijvoorbeeld een lekkere pastinaakpuree met hachee gemaakt; ook weer een bewuste keuze voor een herkenbaar gerecht.”

Eetcafé of lunchroom?
Lunchrooms zijn er, net als mensen, in vele soorten en maten. De zaak van Bart houdt het midden tussen een lunchroom en een (eet)café. Is dat ook een bewuste keuze? “Vroeger, toen mijn ouders hier nog achter de toog stonden, was deze zaak, wat men noemt, een café-restaurant, daarna een eetcafé. Dat we ons richten op eten, is verstandig geweest. De kroegen hebben het zwaarder en zwaarder; de jeugd gaat naar festivals en die zijn erg duur. Ze besparen naar mijn idee op uitgaan in de stad, omdat ze genoeg geld voor zo’n festival over willen houden. Daarnaast is de verhoging van de alcoholleeftijd ook een crime. Geef die jongens toch gewoon een biertje, als ze maar van de rotzooi afblijven. Zo sta ik er in, en met mij veel café-eigenaren. Mijn zoon van 15 krijgt gewoon bier in de kroeg hoor, en ik vind dat prima, zolang het maar met mate is. Bij ons is de omzetverhouding 70 procent uit eten en 30 procent uit drinken, maar dat is exclusief de evenementen. Met carnaval zijn we wel weer gewoon een café: tafels en stoelen eruit en de hele dag bier tappen. Razend druk is het hier dan. Als ik alle evenementen meeneem die hier in de Bossche binnenstad worden gehouden, dan kom ik op een omzetverdeling die fifty-fifty is. Er zijn nogal wat evenementen hier; gelukkig maar.”

Bezoektijden verschuiven
Volgens de Bossche ondernemer zijn er in de vijftig jaar dat De Meierijsche Kar bestaat, veel zaken veranderd. “Je merkt dat alles verschuift. Zo gaan mensen pas later de stad in en zijn de koopavonden en de woensdagmarkt minder populair. Zondagen zijn echter erg in opkomst. Althans, qua bezoek in de stad. Het is toch vaak ‘funshoppen’ wat mensen dan doen; misschien komt dat door de internetwinkels. Als ondernemers moeten wij ervoor zorgen om flexibel met deze veranderingen om te gaan. Ik zeg altijd: ‘Als mensen in de stad zijn, laat ze dan in de stad blijven.’ Iedereen betaalt hier in Den Bosch mee aan de winkeliersvereniging, en dat werkt goed. De winkeliersvereniging organiseert leuke dingen, zodat we meer gasten kunnen verwelkomen, en zorgt bijvoorbeeld ook voor de kerstverlichting in de binnenstad.”

Lees het volledige artikel in de digitale editie van Lunchroom!
Thijs Jacobs & Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: