Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje: ''Het prijswinnende broodje bestaat nog steeds!''

Auteur: Thijs Jacobs
Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje: ''Het prijswinnende broodje bestaat nog steeds!''

De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend.

Dit keer George Walta. Hij was in 2015 eigenaar van lunchroom ’t Hof van Eten in Den Haag. Het winnende broodje in 2015 heette ‘Bosbrietje’.  

Hoe gaat het met je?

“Goed. De lunchroom hebben we onlangs verkocht. Op 1 maart om precies te zijn. Voor corona hadden we het plan al om de zaak te verkopen omdat we ons meer op catering wilden richten. Dat deden we al naast de lunchzaak, maar het liep zo goed dat we de stap hebben genomen om te verhuizen naar een pand met een productiekeuken. De gasten komen niet meer bij ons, maar wij komen nu naar de klanten toe met ons bedrijf broodjeslijn.nl!”

Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?

“We hadden al een geschiedenis met betrekking tot het winnen van prijzen met onze broodjes. Deze prijs heeft ons nieuwe klanten opgeleverd en het werd ook goed opgepikt door de lokale media. Dat gaf toch een bepaalde aantrekkingskracht, waardoor we er goed op hebben verkopen.”

Staat het broodje nog op de kaart?

“Tot de sluiting van de lunchroom aan toe heeft het broodje altijd op het menu gestaan. Nu we enkel catering doen, komt het broodje seizoensgebonden terug. Dat is met name in de zomermaanden, omdat het een fris en fruitig broodje is.”

Wat was de prijs van het broodje toen en nu?

“Destijds stond het voor 7,15 euro op de kaart en nu voor 5,25 euro. Dat is omdat je in een lunchzaak te maken hebt met kosten voor personeel, huur van de locatie en nog meer zaken. Al die kosten maken het broodje duurder dan bij catering. Bovendien zou een broodje van 8 euro te duur zijn voor vergaderingen, daar moet je rekening mee houden.”

Is de marge op het broodje veranderd?

“De marge is bij catering lager dan in een lunchroom, maar door de hogere verkoopaantallen behaal je wel meer winst. In onze lunchroom serveerden we dagelijks gemiddeld 80 lunches, bij catering zitten we op 200 tot 300 lunches per dag.”

Was het broodje destijds een bestseller?

“Vooral in de zomermaanden liep het broodje goed vanwege de ingrediënten. De aardbei, de brie… Het past echt bij de zomer.”

Wat zou je nu anders doen?

“Niets. Bij andere winnaarsbroodjes hebben we gedurende de tijd wel wat veranderd, maar deze is altijd hetzelfde gebleven. Het is gewoon een heel sterk broodje.”

Wat is nu je bestseller?

“Bij catering is het broodje gezond echt de hardloper. Exclusieve broodjes werken gewoon niet lekker met bezorging, want het is toch vaak de secretaresse die een bestelling doorgeeft voor een bedrijf. Zij vinkt dan vaak de herkenbare dingen aan, wat logisch is. Online is het lastiger om mensen ’lekker te maken’ voor een speciaal broodje. Dat gaat in een eigen lunchroom toch wat gemakkelijker.”

Doe je dit jaar weer mee?

“Ja graag! Ik zie dat bezorgbroodjes dit jaar mee mogen doen, dus ik doe zeker mee.”

Hoe doe je zelf mee?

Vul onderstaand aanmeldformulier in. Vergeet niet de prijs op de kaart, de naam van het gerecht, de naam van je lunchroom, een foto van het broodje en de receptuur en bereidingswijze mee te zenden (als pdf). Om de wedstrijd nog actueler te maken, mogen dit jaar ook bezorgbroodjes meedingen naar de award. Dit houdt in dat een broodje online aangeboden wordt en bezorgd kan worden.

Lukt het niet met het formulier, dan kun je je aanmelding ook per e-mail doen. Dit kan via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. Voor het wedstrijdreglement verwijzen we je graag naar deze pagina. 

Heel veel succes met je deelname. We kijken uit naar je inzending!

LLBwinnaars

Overig nieuws