OPL Van medewerkers opleiden leert u zelf ook iets (4/6)

17 september 2012
OPL Van medewerkers opleiden leert u zelf ook iets (4/6)

Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen. Want vergis u niet:

goed opleiden is een vak apart. Van aflevering vier neemt u zelf iets extra’s mee.

Jaren geleden zei een oud-collega dat hij blij was als ie een keertje tegen de lamp liep. "Want dan neem je telkens een stukje licht mee…" Je moet er even over nadenken, maar dan zie je het licht.

*Nooit te oud om te leren*
Het is natuurlijk makkelijk om in de huidige tijd, waarin de discussie over langer doorwerken veel gevoerd wordt, de stelling te verdedigen dat je nooit te oud bent om te leren. Dat ga ik dus ook niet doen, want het lijkt me niet meer dan logisch dat een gezonde ondernemer zich bewust is van veranderende tijden en dus met zijn tijd meegaat. Dit artikel gaat dan ook vooral over het simpele feit dat een lerende medewerker je er soms zomaar ineens bewust van kan maken dat je als ondernemer nog niet alles weet.

*Sta ervoor open*
Regelmatig praat ik met ondernemers naar aanleiding van het feit dat ze medewerkers hebben die een training hebben gehad of een opleiding volgen. Het is altijd leuk om een ondernemer te horen zeggen dat de opdrachten die de medewerker voor zijn opleiding moet uitvoeren hem vragen doet stellen die hem ook weer op een andere manier naar zijn bedrijf laten kijken. Dat zijn natuurlijk niet de vragen over voedselhygiëne of wet- en regelgeving, maar veel meer de vragen die gaan over de identiteit van het bedrijf, de uitstraling, de doelgroep enzovoort. Door de medewerker te helpen met de opdracht en de vraag mee te helpen beantwoorden, leert de ondernemer ook weer iets.

*Autoriteit*
"Maar hoe zit het dan met mijn autoriteit?", zullen sommige ondernemers wellicht denken. "Het kan toch niet zo zijn dat een medewerker, die nota bene in opleiding is, mij een vraag stelt waarop ik het antwoord niet weet? Dan lijd ik gezichtsverlies en nemen de medewerkers me nooit meer serieus."
Laat ik die ondernemers geruststellen: u krijgt alleen maar méér respect bij uw medewerkers. U laat namelijk merken dat u ook een mens bent en dat u uw medewerker serieus neemt. Dat laatste doet u door met de medewerker op zoek te gaan naar de antwoorden. En er is een grote kans dat uw bedrijf er zijn voordeel mee doet.

*Waar gebeurd*
Tot slot een waar gebeurd verhaal om het voorgaande kracht bij te zetten. Een medewerker kreeg vanuit zijn opleiding de vraag mee om te onderzoeken wat de doelgroep van zijn bedrijf was. Toen de medewerker die vraag stelde aan zijn baas, sloeg laatstgenoemde aan het twijfelen. Hij dacht namelijk aan gezinnen en zakenlui, maar op de vraag van de medewerker of de ouderen die elke ochtend al op de stoep stonden voordat de zaak openging niet ook een doelgroep waren, ging de ondernemer toch eens verder nadenken. Conclusie: hij ging een uur eerder open en bediende uiteindelijk een substantieel aantal gasten met koffie en appelgebak.

Ik hoef u niet te vertellen wat de marge op koffie is en wat een volle zaak doet met de omzet.
De ondernemer heeft opengestaan voor de ideeën van de medewerker en geleerd dat met een frisse blik kijken naar zijn onderneming hem een mooi resultaat oplevert.

~Jos Muller~

Overig nieuws