OPL Het belang van opleiden voor uw onderneming (2/6)

20 augustus 2012
OPL Het belang van opleiden voor uw onderneming (2/6)

Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen.
Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart. In deze aflevering aandacht voor het niveau van de opleider.

Goed opleiden is een vak. Elke trainer, vakleerkracht, docent, professor, hoogleraar of andere hotemetoot die zich vanuit zijn vak met opleiden bezighoudt, zal dat beamen. Voor u als ondernemer is het geen ‘core business’, en toch bent u er dagelijks mee bezig. Sterker nog: het voortbestaan van uw onderneming is mede afhankelijk van goed opleiden.

*Bekwaam of bevoegd?*
Al sinds jaar en dag pleit de overheid voor bevoegde docenten in het onderwijs. Als afgestudeerde aan een lerarenopleiding durf ik best te stellen dat je lesgeven en opleiden niet leert in de schoolbanken. Hetzelfde geldt voor de talloze eisen die allerlei kenniscentra in Nederland stellen aan de leerplek in het bedrijf. Erkenning is nog wel het minste, want een diploma leermeester is vaak ook een eis: of de ondernemer of praktijkbegeleider maar even dit diploma wil gaan halen… Alsof je leert opleiden in de schoolbanken.

Ik geloof veel meer in de praktijk. Het zal voor u als ondernemer toch bittere noodzaak zijn dat u een medewerker goed opleidt? Want doet u dat niet, dan gaat die medewerker niet functioneren en daar heeft u uiteindelijk uzelf mee. Elke ondernemer zal daarom zijn of haar uiterste best zal doen. Dat het niet altijd volgens het boekje gaat, doet er dan niet zo toe. En wie weet nu beter hoe het werkt, en wat een medewerker moet kennen en kunnen, dan de eigen werkgever?

*Op papier*
Is het voorgaande een pleidooi om alles maar op gevoel te doen? Integendeel: voor veel ondernemers is winst te behalen in het vastleggen van trainingsinspanningen. Het inwerken van een nieuwe medewerker geeft bijvoorbeeld telkens weer dezelfde uitdagingen. Als u daarvoor een plan maakt, kunt u het net zo goed ook op papier zetten. Het is handig om een volgende nieuwe medewerker op dezelfde manier op te leiden. En als u er zelf een keer niet bent, kunnen andere medewerkers gewoon uw plan volgen. Gebeurt het toch nog op de manier zoals u dat wilt.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de diverse werkzaamheden in uw bedrijf. Hoe maak je een bestelling, hoe start je de zaak op, hoe sluit je af, hoe werkt de kassa, hoe bak je een goed frietje of een hamburger, hoe beleg je het perfecte broodje? Allemaal zaken die u telkens weer uitlegt, maar waarvoor u net zo goed een handleiding kunt maken.

*Maak het visueel*
Zo’n handleiding hoeft echt geen A4’tje te zijn met een stapsgewijze opsomming van de handelingen. Verlevendig en verduidelijk de instructie met foto’s van de handelingen. Tegenwoordig is het een koud kunstje om met een digitale camera een paar foto’s te schieten en te verwerken in een documentje. Als u dat zelf niet kunt, heeft u ongetwijfeld medewerkers die er wel mee uit de voeten kunnen. Of laat uw medewerkers zelf een handboek maken met instructies en deze verlevendigen met foto’s (of filmpjes).

*Leg het vast*
Als een medewerker getraind is, maak er dan een aantekening van. Dat is handig wanneer u vervanging zoekt of roosters gaat maken. U weet dan precies wie wat kan en wie niet. Denk daarbij niet in ingewikkelde systemen: een lijstje met de namen van de medewerkers, de handelingen en taken in het bedrijf en simpele vinkjes, is al genoeg. Zo heeft u een eenvoudige en effectieve borging van uw opleidingskwaliteit.

~Jos Muller~

Overig nieuws