OPL Het belang van opleiden voor uw onderneming (2/6)

20 augustus 2012 |
OPL Het belang van opleiden voor uw onderneming (2/6)<

Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen.
Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart. In deze aflevering aandacht voor het niveau van de opleider.

Goed opleiden is een vak. Elke trainer, vakleerkracht, docent, professor, hoogleraar of andere hotemetoot die zich vanuit zijn vak met opleiden bezighoudt, zal dat beamen. Voor u als ondernemer is het geen ‘core business’, en toch bent u er dagelijks mee bezig. Sterker nog: het voortbestaan van uw onderneming is mede afhankelijk van goed opleiden.

Bekwaam of bevoegd?
Al sinds jaar en dag pleit de overheid voor bevoegde docenten in het onderwijs. Als afgestudeerde aan een lerarenopleiding durf ik best te stellen dat je lesgeven en opleiden niet leert in de schoolbanken. Hetzelfde geldt voor de talloze eisen die allerlei kenniscentra in Nederland stellen aan de leerplek in het bedrijf. Erkenning is nog wel het minste, want een diploma leermeester is vaak ook een eis: of de ondernemer of praktijkbegeleider maar even dit diploma wil gaan halen… Alsof je leert opleiden in de schoolbanken.

Ik geloof veel meer in de praktijk. Het zal voor u als ondernemer toch bittere noodzaak zijn dat u een medewerker goed opleidt? Want doet u dat niet, dan gaat die medewerker niet functioneren en daar heeft u uiteindelijk uzelf mee. Elke ondernemer zal daarom zijn of haar uiterste best zal doen. Dat het niet altijd volgens het boekje gaat, doet er dan niet zo toe. En wie weet nu beter hoe het werkt, en wat een medewerker moet kennen en kunnen, dan de eigen werkgever?

Op papier
Is het voorgaande een pleidooi om alles maar op gevoel te doen? Integendeel: voor veel ondernemers is winst te behalen in het vastleggen van trainingsinspanningen. Het inwerken van een nieuwe medewerker geeft bijvoorbeeld telkens weer dezelfde uitdagingen. Als u daarvoor een plan maakt, kunt u het net zo goed ook op papier zetten. Het is handig om een volgende nieuwe medewerker op dezelfde manier op te leiden. En als u er zelf een keer niet bent, kunnen andere medewerkers gewoon uw plan volgen. Gebeurt het toch nog op de manier zoals u dat wilt.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de diverse werkzaamheden in uw bedrijf. Hoe maak je een bestelling, hoe start je de zaak op, hoe sluit je af, hoe werkt de kassa, hoe bak je een goed frietje of een hamburger, hoe beleg je het perfecte broodje? Allemaal zaken die u telkens weer uitlegt, maar waarvoor u net zo goed een handleiding kunt maken.

Maak het visueel
Zo’n handleiding hoeft echt geen A4’tje te zijn met een stapsgewijze opsomming van de handelingen. Verlevendig en verduidelijk de instructie met foto’s van de handelingen. Tegenwoordig is het een koud kunstje om met een digitale camera een paar foto’s te schieten en te verwerken in een documentje. Als u dat zelf niet kunt, heeft u ongetwijfeld medewerkers die er wel mee uit de voeten kunnen. Of laat uw medewerkers zelf een handboek maken met instructies en deze verlevendigen met foto’s (of filmpjes).

Leg het vast
Als een medewerker getraind is, maak er dan een aantekening van. Dat is handig wanneer u vervanging zoekt of roosters gaat maken. U weet dan precies wie wat kan en wie niet. Denk daarbij niet in ingewikkelde systemen: een lijstje met de namen van de medewerkers, de handelingen en taken in het bedrijf en simpele vinkjes, is al genoeg. Zo heeft u een eenvoudige en effectieve borging van uw opleidingskwaliteit.

Jos Muller

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een gewijzigde Bibob-toets: wat betekent dat?

Zoals iedere horecaondernemer weet, kan geen restaurant of café worden geopend zonder de daartoe benodigde vergunning of vergunningen. Bij de aanvraag van zo’n vergunning, bijvoorbeeld een exploitatie- of Drank- en horecawetvergunning, is het mogelijk dat de aanvrager een zogenaamde Bib...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Nice 'n Easy
Sous-vide bereiden, zo werkt het

Sous-vide koken heeft de laatste jaren in de horeca flink aan populariteit gewonnen. Bij deze techniek worden in een waterbad met exact gecontroleerde lage temperatuur vacuümverpakte producten gelijkmatig gegaard. Doordat het gevacumeerd is, behoudt het smaak en structuur. Hoewel sous-vide in d...

KHN Coronacrisis
KHN: kabinet voert disproportionele maatregelen in tegen horeca

De blijvende toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Naast een update van de huidige stand van zaken, werden er voor 6 van de 25 veiligheidsregio’s extra maatregelen aangekondigd, waaronder maatregelen...

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: