OPL Het belang van opleiden voor uw onderneming (2/6)

20 augustus 2012 |
OPL Het belang van opleiden voor uw onderneming (2/6)<

Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen.
Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart. In deze aflevering aandacht voor het niveau van de opleider.

Goed opleiden is een vak. Elke trainer, vakleerkracht, docent, professor, hoogleraar of andere hotemetoot die zich vanuit zijn vak met opleiden bezighoudt, zal dat beamen. Voor u als ondernemer is het geen ‘core business’, en toch bent u er dagelijks mee bezig. Sterker nog: het voortbestaan van uw onderneming is mede afhankelijk van goed opleiden.

Bekwaam of bevoegd?
Al sinds jaar en dag pleit de overheid voor bevoegde docenten in het onderwijs. Als afgestudeerde aan een lerarenopleiding durf ik best te stellen dat je lesgeven en opleiden niet leert in de schoolbanken. Hetzelfde geldt voor de talloze eisen die allerlei kenniscentra in Nederland stellen aan de leerplek in het bedrijf. Erkenning is nog wel het minste, want een diploma leermeester is vaak ook een eis: of de ondernemer of praktijkbegeleider maar even dit diploma wil gaan halen… Alsof je leert opleiden in de schoolbanken.

Ik geloof veel meer in de praktijk. Het zal voor u als ondernemer toch bittere noodzaak zijn dat u een medewerker goed opleidt? Want doet u dat niet, dan gaat die medewerker niet functioneren en daar heeft u uiteindelijk uzelf mee. Elke ondernemer zal daarom zijn of haar uiterste best zal doen. Dat het niet altijd volgens het boekje gaat, doet er dan niet zo toe. En wie weet nu beter hoe het werkt, en wat een medewerker moet kennen en kunnen, dan de eigen werkgever?

Op papier
Is het voorgaande een pleidooi om alles maar op gevoel te doen? Integendeel: voor veel ondernemers is winst te behalen in het vastleggen van trainingsinspanningen. Het inwerken van een nieuwe medewerker geeft bijvoorbeeld telkens weer dezelfde uitdagingen. Als u daarvoor een plan maakt, kunt u het net zo goed ook op papier zetten. Het is handig om een volgende nieuwe medewerker op dezelfde manier op te leiden. En als u er zelf een keer niet bent, kunnen andere medewerkers gewoon uw plan volgen. Gebeurt het toch nog op de manier zoals u dat wilt.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de diverse werkzaamheden in uw bedrijf. Hoe maak je een bestelling, hoe start je de zaak op, hoe sluit je af, hoe werkt de kassa, hoe bak je een goed frietje of een hamburger, hoe beleg je het perfecte broodje? Allemaal zaken die u telkens weer uitlegt, maar waarvoor u net zo goed een handleiding kunt maken.

Maak het visueel
Zo’n handleiding hoeft echt geen A4’tje te zijn met een stapsgewijze opsomming van de handelingen. Verlevendig en verduidelijk de instructie met foto’s van de handelingen. Tegenwoordig is het een koud kunstje om met een digitale camera een paar foto’s te schieten en te verwerken in een documentje. Als u dat zelf niet kunt, heeft u ongetwijfeld medewerkers die er wel mee uit de voeten kunnen. Of laat uw medewerkers zelf een handboek maken met instructies en deze verlevendigen met foto’s (of filmpjes).

Leg het vast
Als een medewerker getraind is, maak er dan een aantekening van. Dat is handig wanneer u vervanging zoekt of roosters gaat maken. U weet dan precies wie wat kan en wie niet. Denk daarbij niet in ingewikkelde systemen: een lijstje met de namen van de medewerkers, de handelingen en taken in het bedrijf en simpele vinkjes, is al genoeg. Zo heeft u een eenvoudige en effectieve borging van uw opleidingskwaliteit.

Jos Muller

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interieur
op reportage: Proeverz, Gorinchem

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bari...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Interview Ondernemen
Reportage: Restaurant Bij Goes

Bij Goes is gevestigd op een bedrijventerrein in De Meern. Geen normale lunchroom in de stad dus, maar vooral zakelijk gericht. De werknemers van deze bedrijven kunnen tijdens de lunchpauze, tussen 12 en 1, komen lunchen bij Bij Goes. Michelle Tang is twee jaar geleden samen met haar zus dit avontuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: