Ons Backhuys: Op en top biologisch

10 februari 2020 | Lisa Vos

“Soms willen mensen wel eens aan een bepaalde hype meedoen, maar ze weten niet waar het over gaat. Dan zeggen ze bijvoorbeeld: doe maar glutenvrij en dan willen ze speldbrood. Of ik ben veganistisch, maar ik wil graag een broodje zalm. Toen stonden we ook wel even te kijken!”

Bij bakkerij Ons Backhuys in Weesp is het belangrijk om biologisch en gezond bezig te zijn. Ze passen hun producten aan, aan de wensen van de klant en bezig met persoonlijke aandacht en allergieën.

“Ongeveer tien jaar geleden dachten we, we gaan een lunchroom starten, maar dat was midden in de crisistijd, dus toen durfden we eigenlijk geen pand aan te schaffen,” Vertelt Daphne Schilder, de eigenaresse samen met Doris Grooteman.

Met dit doel in het achterhoofd, zijn ze samen in de ambulante handel terecht gekomen. Bij Le Perron toentertijd zijn ze gestart en waren ze de eerste ondernemers. Toen zijn ze samen met een marktwagen, waarin ook ovens zaten met een keuken en opslag, op pad gegaan.

Daphne vertelt dat ze beiden twijfelden over de grote stap. "Na vijf jaar markt draaien vroegen we ons af of we nu wel de stap konden maken. Toen hebben we toch de knoop doorgehakt en dit toch, zo zijn we hier gestart met de lunchroom, maar nog steeds onder de naam Le Perron. Vervolgens zijn we toentertijd uit elkaar gegroeid met het Le Perron. Zelf ben ik een redelijk eigenwijze ondernemer, dus ik wist heel goed wat ik zelf wilde. Ik wilde graag inspelen op mensen hun allergieën en intoleranties en dat was helaas niet binnen het concept van Le Perron mogelijk.”

Op koningsdag 2018 zijn ze dan toch overgegaan op Ons Backhuys. Samen met alle medewerkers is de hele zaak omgebouwd. “Alle jongeren in de buurt vonden het allemaal super interessant als bijbaan, maar de avondhoreca heeft het wel zwaarder met personeel vinden dan wij”.

Gelukkig zijn veel meiden die toen ook op de markt stonden gewoon meegekomen naar de zaak.

“Uiteindelijk bleek deze stap een groot succesverhaal, want we zijn het afgelopen anderhalf jaar zo onwijs veel gegroeid, ” Vertelt Daphne enthousiast.

Opgestart uit eigen ervaring

“Ik ben zelf vegetarisch, dus ik eet helemaal geen dieren. ” Zo is het eigenlijk ontstaan, want die producten waren helemaal nog niet te koop voor de consument. “Toen ben ik gaan kijken bij andere bakkers, wat ze mij zouden kunnen leveren.” Toen de zaak nog viel onder Le Perron, zaten Doris en Daphne vast aan een concept. Ze konden hier niet van afwijken, daar konden ze zo niet meer verder. Zo is het allemaal een beetje gaan rollen en zijn ze zich steeds meer gaan verdiepen in voeding. “Toen het vegetarische eten populair werd was de stap voor mij heel klein. Dus het is helemaal opgestart uit eigen ervaring.”

Het huiskamergevoel

De echte oudere generatie is veel minder bezig met biologisch eten, die vindt het meestal nog een beetje onzin. Er komen er wel een aantal, maar die komen vooral om dat ze dat gezellig vinden en de zaak goed kennen. “Maar uiteindelijk komen mensen van mijn eigen leeftijd hier toch wel het meest, ik ben 43 en dat zijn wel echt de mensen die zelf ook het meest bewust bezig zijn met hun voeding.”

Ons Backhuys is een hele sociale plek, er komen vaak mensen voor een babbeltje en dat merk je echt. Een huiskamergevoel creëren, zodat klanten echt neer kunnen ploffen en daar een “good feeling” van krijgen was het doel.

Bewust bezig

Zelf weten de eigenaars ook veel van voeding, daarom kunnen ze veel adviezen geven en goed inspelen op de wensen van mensen, “Voeding wordt ook steeds belangrijker in het huishouden en dat merk ik echt, ook zeker in de winkel. We krijgen steeds jongere klanten en jonge gezinnen zijn hier ook steeds bewuster mee bezig.”

Klanten veranderen

Vegan is echt wel populair aan het worden. Het grappige is dat er zulke lekkere vegan dingen in de winkel komen, dat zelfs mensen die niet vegan zijn deze heerlijk vinden en hier ook voor terugkomen.“Ons brood is ook allemaal veganistisch, dus daar zitten helemaal geen dierlijke producten in. Dat maakt het voor iedereen makkelijk om te eten.”

Tegenwoordig wordt wel steeds makkelijker eten weggegooid, dit zien Doris en Daphne ook steeds meer gebeuren. Ze proberen de klanten heel erg bewust te maken van het milieu en vragen hier ook naar. “Zou u uw brood willen in plastic of in papier?”

Ook kunnen klanten sparen, ze krijgen stempels en bij een volle kaart en krijgen dan katoenen onder andere broodzakken van Ons Backhuys. “Daar merk je zeker aan dat de klanten aan het veranderen zijn en steeds milieubewuster bezig zijn.”

Hardlopers

Elke maand hebben ze een special, dat zijn altijd hardlopers. Zeker ook omdat van deze maandelijkse uitgaven alles huisgemaakt is en omdat de mensen precies weten wat de ingrediënten zijn. Het veganbroodje met rucola, avocado, gegrilde paprika en komkommer doet het altijd goed. Maar ook is de koffie geliefd, echte koffie waarbij alles biologisch is, zelfs de melk. Alle kaas, yoghurt en melk komen van een lokale boer, die komt dit deze iedere week aanleveren. De taarten vallen ook goed in de smaak, zoals de cheesecake, worteltaart en de glutenvrije brownies.

“Het duurste gerecht is altijd ons maandbroodje, want daar pakken we echt altijd even goed mee uit.” Het goedkoopste zijn de tosti’s of bijvoorbeeld een hartig hapje zoals een spinaziebroodje bijvoorbeeld.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Lisa Vos, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: