NVWA blundert met Horeca Inspectiekaart

13 februari 2015
NVWA blundert met Horeca Inspectiekaart

De NVWA is traag met de publicatie van de correcties van inspectieresultaten in de Horeca Inspectiakaart. Bij Vlaamsch Broodhuys
bijvoorbeeld: de NVWA gunt zich de tijd om een zaak die een 'groen bolletje' verdient, drie maanden op een slechte beoordeling te laten staan in de app. Dat komt mede door juridische processen, zo blijkt.

*Het breekt je op*
Ik spreek Dimitri Roels van Vlaamsch Broodhuys: "Eigenlijk wil ik er niet teveel over zeggen, want het hele gebeuren breekt me op. De laatste twee, drie jaar heeft de NVWA ons veelvuldig bezocht, hebben ze met boetes gedreigd en zijn we gedwongen om voor tienduizenden euro's te verbouwen. De reden? Ze vonden twee muizenkeutels in een magazijn, onder een kast. Midden in Amsterdam, terwijl de straat werd opengebroken. Ja, met al die trillingen die dan vrijkomen... Vind je het gek?!" Het lijkt erop dat de NVWA de plank mis heeft geslagen met de Horeca Inspectiekaart. De intentie was goed, maar de uitwerking laat te wensen over. Tot grote ontsteltenis van verschillende gedupeerde horecaondernemers.

*Trage en logge organisatie*
Dimitri vervolgt: "Inmiddels hebben ze onze zaken nog eens gecontroleerd en hebben we brieven ontvangen waarin staat dat ze ons feliciteren met de hygiëne: alles is helemaal in orde. Toch zien de consumenten nog steeds die slechte beoordeling op de site en in de app van de NVWA. Hoe dat komt? Deze overheidsinstantie geeft zichzelf drie maanden de tijd om de beoordeling online aan te passen. Dat heeft te maken met juridische termijnen. Mij is verteld dat ze daar zelf ook niet tevreden mee zijn, maar dat terzijde. Toen ik ze belde om de beoordeling direct te veranderen - een slechte beoordeling kost ons omzet - hoorde ik van de woordvoerder dat er een wettelijke termijn van zes weken is, waarbij de gedupeerde lunchroomeigenaar met een zienswijze kan komen. Daarna gaan zij pas dingen aanpassen; blijkbaar ook op een trage wijze. Al met al kost het drie (!) maanden om een kleurtje op internet te veranderen. Dat is van de zotte."

*Oneerlijke gang van zaken*
Deze gang van zaken lijkt behoorlijk onrechtvaardig, mede gezien het feit dat slechts een klein deel van de lunchrooms mee wordt genomen in de app en andere vormen van horeca al helemaal niet. Dimitri: "Tja, het hele 'name & shame' principe is over komen waaien uit de Verenigde Staten, en helemaal niet zo'n rare ontwikkeling. Slechts 20 procent van de lunchrooms publiceren en al helemaal geen andere zaken zet bij lunchroomondernemers echter kwaad bloed. En al helemaal als de NVWA drie maanden lang een onterechte negatieve beoordeling op de website en in de app laat staan."

~Auteur: Thijs Jacobs~

Overig nieuws