NVWA blundert met Horeca Inspectiekaart

13 februari 2015 |
NVWA blundert met Horeca Inspectiekaart<

De NVWA is traag met de publicatie van de correcties van inspectieresultaten in de Horeca Inspectiakaart. Bij Vlaamsch Broodhuys
bijvoorbeeld: de NVWA gunt zich de tijd om een zaak die een 'groen bolletje' verdient, drie maanden op een slechte beoordeling te laten staan in de app. Dat komt mede door juridische processen, zo blijkt.

Het breekt je op
Ik spreek Dimitri Roels van Vlaamsch Broodhuys: "Eigenlijk wil ik er niet teveel over zeggen, want het hele gebeuren breekt me op. De laatste twee, drie jaar heeft de NVWA ons veelvuldig bezocht, hebben ze met boetes gedreigd en zijn we gedwongen om voor tienduizenden euro's te verbouwen. De reden? Ze vonden twee muizenkeutels in een magazijn, onder een kast. Midden in Amsterdam, terwijl de straat werd opengebroken. Ja, met al die trillingen die dan vrijkomen... Vind je het gek?!" Het lijkt erop dat de NVWA de plank mis heeft geslagen met de Horeca Inspectiekaart. De intentie was goed, maar de uitwerking laat te wensen over. Tot grote ontsteltenis van verschillende gedupeerde horecaondernemers.

Trage en logge organisatie
Dimitri vervolgt: "Inmiddels hebben ze onze zaken nog eens gecontroleerd en hebben we brieven ontvangen waarin staat dat ze ons feliciteren met de hygiëne: alles is helemaal in orde. Toch zien de consumenten nog steeds die slechte beoordeling op de site en in de app van de NVWA. Hoe dat komt? Deze overheidsinstantie geeft zichzelf drie maanden de tijd om de beoordeling online aan te passen. Dat heeft te maken met juridische termijnen. Mij is verteld dat ze daar zelf ook niet tevreden mee zijn, maar dat terzijde. Toen ik ze belde om de beoordeling direct te veranderen - een slechte beoordeling kost ons omzet - hoorde ik van de woordvoerder dat er een wettelijke termijn van zes weken is, waarbij de gedupeerde lunchroomeigenaar met een zienswijze kan komen. Daarna gaan zij pas dingen aanpassen; blijkbaar ook op een trage wijze. Al met al kost het drie (!) maanden om een kleurtje op internet te veranderen. Dat is van de zotte."

Oneerlijke gang van zaken
Deze gang van zaken lijkt behoorlijk onrechtvaardig, mede gezien het feit dat slechts een klein deel van de lunchrooms mee wordt genomen in de app en andere vormen van horeca al helemaal niet. Dimitri: "Tja, het hele 'name & shame' principe is over komen waaien uit de Verenigde Staten, en helemaal niet zo'n rare ontwikkeling. Slechts 20 procent van de lunchrooms publiceren en al helemaal geen andere zaken zet bij lunchroomondernemers echter kwaad bloed. En al helemaal als de NVWA drie maanden lang een onterechte negatieve beoordeling op de website en in de app laat staan."

Auteur: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: