Nederlandse eetgewoontes veranderen door restaurant-bezorging

20 februari 2017 | Thijs Jacobs

De leefstijl van Nederlanders is aan het veranderen. Dat is misschien nog wel het beste te merken aan de drie vaste maaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten. De vaste patronen worden doorbroken. Neem nou de lunch - de boterham met kaas - die achter het bureau of tijdens een wandelingetje buiten werd opgegeten. Die meegebrachte boterham is aan het verdwijnen.

Uit onderzoek van Deliveroo blijkt namelijk dat Nederlanders steeds vaker hun lunch bestellen. Begin dit jaar was het aantal bestelde lunches al 900 procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd.

Deliveroo maakt deze cijfers bekend om het vierjarige bestaan te markeren. Oprichter Will Shu gaf in februari 2013 het startschot door persoonlijk zijn eerste bestelling in Londen te plaatsen. Deliveroo heeft nu wereldwijd meer 30.000 riders die dagelijks de gerechten bezorgen en het aantal bestellingen groeide alleen al in 2016 met 650 procent. En dat is goed nieuws voor de 20.000 restaurants die wereldwijd bij Deliveroo zijn aangesloten.

Dit weekend vierde Deliveroo - de snel groeiende on-demand bezorgdienst - haar vierjarig bestaan. En hoe kan dat beter dan met nieuwe cijfers die laten zien dat Nederlandse restaurants dankzij Deliveroo een hogere omzet halen en bovendien nieuwe groepen klanten binnenhalen.

Stabiele groei en meer bestellingen doordeweeks

De eigenaren van de meer dan 900 aangesloten restaurants in tien Nederlandse steden rapporteren dankzij Deliveroo een stabiele groei van het aantal bestellingen. Dankzij Deliveroo hebben ze ook meer mensen in de keuken kunnen inhuren om de toegenomen vraag aan te kunnen en zo de kwaliteit van de gerechten te garanderen.

Was tot voor kort de vrijdagavond de favoriete avond om eten te bestellen, tegenwoordig gebeurt dat steeds vaker ook op doordeweekse avonden. Die mentaliteitsverandering is een belangrijke verklaring voor de enorme toename van het aantal bestelde gerechten. In 2016 werd 10 procent van de maandelijkse bestellingen gedaan tussen maandag en donderdag. De traditionele piek op vrijdag verdween en het aantal bestellingen werd meer uitgesmeerd over de hele week. Waarschijnlijk komt dat ook door het in september 2016 gelanceerde Deliveroo for Business. Een dienst die het gemakkelijker maakt voor bedrijven om eten te bestellen voor hun werknemers.

Deliveroo werkt nu samen met meer dan 900 restaurants in Nederland, van beroemde Nationale ketens zoals Braai, tot kleine, zelfstandige restaurantjes als The Butcher en Renato’s. In tien steden in Nederland kunnen klanten via Deliveroo een bestelling plaatsen bij hun favoriete restaurant of juist eens iets nieuws uitproberen. Wereldwijd namen in 2016 de bestellingen van de bij Deliveroo aangesloten restaurants toe met 650 procent. Elke week komen er nieuwe restaurants bij.

Nieuwe manier van bezorgen

Philip Padberg, General Manager bij Deliveroo Netherlands vertelt: “De missie van Deliveroo is om een nieuwe manier van bezorgen te introduceren. Het belangrijkste is dat onze klanten ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds de lekkerste gerechten van hun favoriete restaurants kunnen bestellen. Dat is bovendien gedaan met één druk op de knop.”

“Restaurants die samenwerken met Deliveroo kunnen dankzij de uitbreiding van hun keukencapaciteit een omzetstijging van dertig procent realiseren zonder dat ze hoeven te investeren in nieuwe infrastructuur. Onze unieke bezorgdienst is een win-win voor alle deelnemers. We zijn trots dat we zo de voorwaarden scheppen om restaurants te laten groeien en nieuwe banen te creëren. We krijgen veel positieve reacties van restaurants en chefs en we zijn ontzettend enthousiast dat we meedoen aan belangrijke vernieuwingen in de bezorgservice.”

Kim Lakho, General Manager bij Renato's in Amsterdam: “We doen alleen waar we het beste in zijn: we bedenken en bereiden fantastische pizza’s en Deliveroo doet de rest. Dankzij hen hebben we een heleboel tevreden klanten en extra omzet.”

Deliveroo kondigde afgelopen maand ook aan dat er 300 hooggekwalificeerde technologiebanen worden gecreëerd in Londen, waar de bezorgdienst zijn thuisbasis heeft. De nieuwe werknemers worden ingezet om ervoor te zorgen dat Deliveroo de koppositie houdt bij de innovatie van de bezorging van gerechten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: