Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Auteur: Yonne van Geene
16 juli 2019
Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Aandacht maakt succes. Theesommelier Karin Kamstra is ervan overtuigd. Maar zie je dit ook terug in de manier waarop thee wordt geserveerd? Het drankje is inmiddels meer dan 7000 jaar oud en nog steeds is het overal te verkrijgen. Van een bekertje op het tankstation tot aan een uitgebreide high tea, thee zal niet snel uit ons ritme verdwijnen. Maar wat maakt thee nu thee, is dat gewoon de smaak of gaat het om de ervaring?

Als theesommelier en eigenaresse van Theetuin Binnen & Buiten in Sleeuwijk heeft Karin Kamstra het maar wat druk. Behalve het drinken van een heerlijk kopje thee kun je in de Noord-Brabantse lunchroom ook meedoen aan verschillende theegerelateerde workshops. “Op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik eigenlijk helemaal niets over thee wist. Toch gek, aangezien het drankje wereldwijd dagelijks wordt gedronken. Ik besloot om een workshop te volgen bij de International Tea & Coffee Academy in Zeewolde, en dit beviel zo goed dat ik vervolgens een gehele opleiding ging doen. Inmiddels heb ik het tweede leerjaar met een diploma afgerond”, vertelt Karin.

Details

“Het belangrijkste bij het serveren van thee is aandacht”, vervolgt ze. “Maar dit geldt voor ieder product. Aandacht maakt succes.” Details hebben volgens Karin een groot effect op de klantervaring, en dan bedoelt ze niet alleen de kleur van het servies. “Wat bijvoorbeeld belangrijk is bij thee is het soort water dat gebruikt wordt. Wij serveren onze thee met Spa Blauw, dit zorgt voor een betere kwaliteit”, legt Karin uit. De reden dat het soort water belangrijk is bij thee heeft te maken met het gehalte aan mineralen. Hoe lager het gehalte, hoe beter de thee. Spa Blauw is dus ook een populair merk om thee mee te zetten.  

“Kwalitatief is losse thee veel beter”, zegt de theesommelier. Dit klopt, losse thee heeft namelijk ‘de echte theesmaak’, dit komt doordat de theebladeren de ruimte hebben om water te absorberen. Hierdoor kan het theewater meer vitaminen, smaakstoffen en aroma verkrijgen. Nog een belangrijk aspect is de trektijd. “Sommige theesoorten moeten bijvoorbeeld drie minuten trekken”, vertelt Karin. “Dit betekent dat de gast sowieso al drie minuten moet wachten, daarom moet de organisatie in orde zijn. Ik heb dit creatief opgelost, en heb gekozen om de gasten ‘pagers’ te geven. Deze gaan af wanneer het theezakje uit de thee gehaald moet worden. Dit voegt ook weer iets toe aan de ervaring. Ik vind namelijk dat thee drinken een ervaring moet zijn.”

Onpraktisch

Niet iedereen denkt hier hetzelfde over, dat bleek tijdens het gesprek met Juncal, eigenaresse van lunchroom T in Amsterdam. Vroeger hadden ze bij lunchroom T een la vol met wel dertig verschillende theeën, maar tegenwoordig zijn dat er een stuk minder. “Tegenwoordig hebben we vier verse en vier gedroogde theeën in de aanbieding. De voornaamste reden dat wij zijn gestopt met het uitbundig serveren van thee is omdat het onpraktisch was. Het nam veel tijd in beslag en aangezien de lunchroom zich in een drukke wijk bevindt is deze tijd er eigenlijk niet. Ook heb ik het idee dat er voornamelijk koffie wordt gedronken”, legt Juncal uit. In 2018 bleek uit het eerste Nationaal Koffie & Thee Onderzoek dat 67 procent van de Nederlanders dagelijks koffie drinkt, en 40 procent dagelijks thee, dus dit bevestigt Juncal’s vermoeden.

“Thee is niet onze core business. Wel zorgen we dat de thee goed gepresenteerd wordt, het wordt geserveerd in mooie kopjes met bijvoorbeeld een koekje erbij, maar meer vind ik eigenlijk ook niet nodig. Thee hoeft van mij geen ervaring te zijn”, zegt de lunchroomhouder beslist. “We doen veel andere extra dingen, zoals het bakken van onze eigen taarten, en dat compenseert voor de aspecten waar we minder aandacht aan besteden. Wel ben ik benieuwd naar hoe andere lunchrooms omgaan met thee, dus daarom ga ik soms bij de concurrentie langs om te kijken en te vergelijken.”

Meerwaarde

Juncal en Karin liggen dus niet helemaal op een lijn. “Iedere lunchroom moet zijn eigen weg hierin vinden”, zegt Karin. “Maar toch brengt het echt meerwaarde om aandacht aan thee te besteden. Alles heeft effect op de klantervaring, wanneer je thee op een mooie manier serveert is de reactie van de gasten vaak al heel opgetogen, maar als een gast op een zonnige dag in een mooie tuin zit, kan dit net zoveel effect hebben.”

Niet alle lunchrooms hebben dus evenveel aandacht voor thee. Volgens theesommelier Karin kunnen kleine details veel effect hebben op de omzet, maar volgens lunchroomhouder Juncal is het een beperkende factor. Zoals Karin al zei, iedere lunchroom moet hier zijn eigen weg in vinden. Als er goed over na wordt gedacht, dan kan er uiteindelijk met weinig moeite veel winst worden gemaakt, maar dit werkt alleen wanneer de organisatie in orde is.

Topjaar voor icetea

We hebben icetea nog niet besproken, maar de verkopen van de frisse dorstlesser blijven stijgen, vooral aangejaagd door proposities met minder suiker en groenetheevarianten. Ook de verschuiving van koolzuurhoudende naar koolzuurvrije ijsthee zet door. Zo’n één op vijf icetea-aankopen is nu nog een koolzuurhoudende variant, met een groeiend aandeel suikervrij. 2018 was een uitzonderlijk goed icetea-jaar. Volgens onderzoeksbedrijf Nielsen kwamen de verkopen 20 procent hoger uit. Er werd voor €25,5 miljoen meer verkocht in Nederland, daarmee kwam de markt uit op €149 miljoen totaal.

Vorig jaar interviewden we drie theekenners over de trends en ontwikkelingen. Oordeel zelf of die uit zijn gekomen.

Overig nieuws