Het EKO-keurmerk GOUD: het Beauforthuis in Austerlitz heeft hem te pakken 

16 januari 2020 | Nadesh Versteeg

Het oude kerkje, dat nu het Beauforthuis in Austerlitz is, is gebouwd in 1832. Met haar stadse uiterlijk trekt het veel bezoekers naar zich toe, die een wandeling maken in de omliggende bossen. Iedereen is welkom hier, van buurtbewoners tot artiesten en mountainbikers. Met het EKO keurmerk Horeca GOUD, waar zij jarenlang heel hard aan hebben gewerkt, vallen zij goed in de smaak. Lidwien Vork, eigenaresse van het Beauforthuis, vertelt met plezier hoe zij hieraan zijn gekomen.  

Sinds het Beauforthuis is opgericht staan biologische landbouw en producten centraal. “Wij weten eigenlijk niet beter, wij werken ook samen met lokale bedrijven, bijvoorbeeld De Veldkeuken uit Bunnik. Al onze taarten komen daar vandaan. Wij willen ook graag dat onze bedrijfskleding eerlijk is, en dat de bloemen en planten die wij hebben vriendelijk zijn voor de bijen,” vertelt Lidwien Vork. “Dat is nog best moeilijk te verkrijgen, maar we doen ons best. Wij vinden het goed dat niet alleen de producten ecologisch zijn, maar dat de samenwerking tussen bedrijven en de landbouw goed georganiseerd is.” 

Concertzaal

Dat het Beauforthuis het EKO-Keurmerk Horeca heeft, is niet het enige dat het onderscheidt van anderen. Het Beauforthuis heeft ook een concertzaal, waar het allemaal begonnen is. In de afgelopen 25 jaar worden er zo’n 100 concerten per jaar gegeven. “Ze vertellen ons altijd dat de akoestiek hier zo mooi is, daarom komen ze ook altijd terug,” aldus Lidwien. “Wij doen altijd ons best om het evenement zo goed mogelijk te laten verlopen, we willen echt dat ze zich hier thuis voelen,” vervolgt ze. De medewerkers zetten iedere ochtend muziek op van de artiesten die hier opgetreden hebben. “Ook hebben wij een keer een geheim concert van Doe Maar georganiseerd, dat was een hele leuke ervaring.” Er hangen foto’s aan de muur van onder andere Freek de Jonge, Spinvis en Ellen ten Damme.? 

Iedereen voelt zich welkom

Natuurlijk heeft het Beauforthuis ook een terras, en zelfs een picknicktuin. “Je mag hier zelfs je eigen eten en drinken consumeren, het is echt bedoeld dat je lekker buiten kan zitten en kan genieten van de natuur. Er kwamen ook eens twee meisjes met pony’s, ze hebben daar een kopje koffie gedronken en zijn daarna weer doorgegaan. Dat laat echt zien dat iedereen hier zich welkom voelt en zichzelf kan zijn,” vertelt Lidwien. 

Gouden tip

“Ik vind dat je de balans tussen jezelf en de consument goed moet kunnen bewaren. Je moet natuurlijk kijken naar waar de consument behoefte aan heeft, de meeste wandelaars willen gewoon een appeltaartje en een kop koffie. Daar moet je niet te moeilijk over nadenken. Aan de andere kant moet je kijken wat jij zelf leuk vindt om te doen, het is tenslotte jouw lunchroom. Blijf vooral dichtbij jezelf, met in je achterhoofd de consument.” 

Deze crossmediale productie is gemaakt door Nadesh Versteeg, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: