Het EKO-keurmerk GOUD: het Beauforthuis in Austerlitz heeft hem te pakken 

16 januari 2020 | Nadesh Versteeg

Het oude kerkje, dat nu het Beauforthuis in Austerlitz is, is gebouwd in 1832. Met haar stadse uiterlijk trekt het veel bezoekers naar zich toe, die een wandeling maken in de omliggende bossen. Iedereen is welkom hier, van buurtbewoners tot artiesten en mountainbikers. Met het EKO keurmerk Horeca GOUD, waar zij jarenlang heel hard aan hebben gewerkt, vallen zij goed in de smaak. Lidwien Vork, eigenaresse van het Beauforthuis, vertelt met plezier hoe zij hieraan zijn gekomen.  

Sinds het Beauforthuis is opgericht staan biologische landbouw en producten centraal. “Wij weten eigenlijk niet beter, wij werken ook samen met lokale bedrijven, bijvoorbeeld De Veldkeuken uit Bunnik. Al onze taarten komen daar vandaan. Wij willen ook graag dat onze bedrijfskleding eerlijk is, en dat de bloemen en planten die wij hebben vriendelijk zijn voor de bijen,” vertelt Lidwien Vork. “Dat is nog best moeilijk te verkrijgen, maar we doen ons best. Wij vinden het goed dat niet alleen de producten ecologisch zijn, maar dat de samenwerking tussen bedrijven en de landbouw goed georganiseerd is.” 

Concertzaal

Dat het Beauforthuis het EKO-Keurmerk Horeca heeft, is niet het enige dat het onderscheidt van anderen. Het Beauforthuis heeft ook een concertzaal, waar het allemaal begonnen is. In de afgelopen 25 jaar worden er zo’n 100 concerten per jaar gegeven. “Ze vertellen ons altijd dat de akoestiek hier zo mooi is, daarom komen ze ook altijd terug,” aldus Lidwien. “Wij doen altijd ons best om het evenement zo goed mogelijk te laten verlopen, we willen echt dat ze zich hier thuis voelen,” vervolgt ze. De medewerkers zetten iedere ochtend muziek op van de artiesten die hier opgetreden hebben. “Ook hebben wij een keer een geheim concert van Doe Maar georganiseerd, dat was een hele leuke ervaring.” Er hangen foto’s aan de muur van onder andere Freek de Jonge, Spinvis en Ellen ten Damme.? 

Iedereen voelt zich welkom

Natuurlijk heeft het Beauforthuis ook een terras, en zelfs een picknicktuin. “Je mag hier zelfs je eigen eten en drinken consumeren, het is echt bedoeld dat je lekker buiten kan zitten en kan genieten van de natuur. Er kwamen ook eens twee meisjes met pony’s, ze hebben daar een kopje koffie gedronken en zijn daarna weer doorgegaan. Dat laat echt zien dat iedereen hier zich welkom voelt en zichzelf kan zijn,” vertelt Lidwien. 

Gouden tip

“Ik vind dat je de balans tussen jezelf en de consument goed moet kunnen bewaren. Je moet natuurlijk kijken naar waar de consument behoefte aan heeft, de meeste wandelaars willen gewoon een appeltaartje en een kop koffie. Daar moet je niet te moeilijk over nadenken. Aan de andere kant moet je kijken wat jij zelf leuk vindt om te doen, het is tenslotte jouw lunchroom. Blijf vooral dichtbij jezelf, met in je achterhoofd de consument.” 

Deze crossmediale productie is gemaakt door Nadesh Versteeg, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Yoghurt Barn genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2020

Nederlanders eten de meeste yoghurt ter wereld. Toch is Yoghurt Barn het enige restaurant in Nederland dat geheel in het teken van deze frisse lekkernij staat. Wouter en Esther Staal hadden totaal geen ervaring in de horeca toen ze negen jaar geleden hun eerste Yoghurt Barn openden. Inmiddels hebben ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

Personalia
Bob Hutten draagt leiding Hutten over aan Drees Peter van den Bosch

Algemeen directeur Bob Hutten geeft de leiding van Hutten per 1 januari 2021 uit handen. Na 91 jaar en drie generaties komt de aansturing van het familiebedrijf nu in handen van Drees Peter van den Bosch, momenteel Innovatiemanager bij Foodsquad en Hutten. “In Drees zie ik iemand met heel veel ...

Opening Koffie & thee
Coffeelicious nu ook in de Albert Heijn in ‘s-Gravendeel

Na 2 succesvolle pick-up points met de Cookie Mobiel in ‘s-Gravendeel komt Coffeelicious nu vast in het assortiment bij AH Mahu ‘s-Gravendeel te liggen. Vanaf aanstaande zaterdag 17 oktober ligt Coffeelicious in het vaste assortiment bij AH Mahu ‘s-Gravendeel. In het assortiment zi ...

Branded Content Nice 'n Easy
''Brood dat je wilt ontdekken''

Met PUR PAIN brengt de Vlaamse Biobakkerij De Trog ambachtelijke, pure en 100% biologische broodproducten tot bij de Food professional. De bakkerij uit Ieper in België heeft zich weten uit te bouwen tot een ware trendsetter in de Belgische voedingssector. Eten verbindt mensen en culturen, broo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: