De wetten en regels omtrent alcohol in de horeca

9 oktober 2017 | Roy Spijker

Alcohol bij de lunch…Er zijn landen in Europa waar ze niet zonder een wijntje of biertje bij de middagmaaltijd kunnen. Het is een gewoonte die nooit echt is doorgebroken in Nederland. Moet je als Lunchroom in Nederland alcohol schenken? En welke regelgeving en kosten zijn daaraan verbonden?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN LUNCHROOM

Nederland is een regeltjesland. Om een horecagelegenheid te beginnen heb je in veel gemeenten in Nederland een exploitatievergunning nodig. De eisen hiervoor verschillen per gemeente en aan deze vergunning kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden. Het gaat vaak over openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van het bedrijf. Het zou overigens zomaar kunnen zijn dat je in jouw gemeente geen exploitatievergunning nodig hebt om een horecazaak te beginnen. Meestal is zo’n vergunning verplicht in gemeenten waarin veel overlast wordt verwacht.

Vergunning voor alcohol schenken

Wie alcoholische dranken wil schenken heeft echter aan een exploitatievergunning niet genoeg, maar zal ook een dank- en horecavergunning nodig hebben. Deze vergunning vraag je aan op het moment dat je drank wilt schenken in je horecazaak. Maar bijvoorbeeld ook als de leidinggevende die op de vergunning vermeld staat veranderd moet worden of als de horecagelegenheid verbouwd word. Daarnaast moet je als horecaonderneming aan een aantal eisen voldoen om de vergunning te mogen ontvangen. Zo moet de onderneming staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en moet het pand gehouden zijn aan bepaalde inrichtingseisen. Ook mag je niet in dezelfde ruimte detailhandel uitoefenen, alhoewel er al een tijdje stemmen opgaan om het zogenaamde ‘blurring’ toe te staan. 

Wie denkt dat hij er met deze eisen is, komt bedrogen uit. Zo moet de leidinggevende voldoen aan de zedelijkheidseisen. Dat houdt in dat de leidinggevende van de horecaonderneming niet binnen de laatste vijf jaar mag zijn veroordeeld. Ook moet de leidinggevende beschikken over voldoende kennis en inzicht op het gebied van sociale hygiëne. 

Het aanvragen van een drank- en horecavergunning is niet gratis. De kosten daarvan verschillen per gemeente. Om een indicatie te geven: in Amsterdam kost de aanvraag 650 euro, in Eindhoven liggen de kosten op 1206 euro. Dit zijn echter alleen de kosten voor het aanvragen van een vergunning, hou er rekening mee dat het ook geld kost om wijzingen aan te vragen binnen je vergunning.

Aan eisen voldoen is ook investeren

Maar wat houden al die extra eisen nu precies in? Het zou zomaar kunnen dat je zaak verbouwd moet worden op het moment dat je er voor kiest om alcohol te schenken. In de drank- en horecawet staat dat de horecagelegenheid minstens een vloeroppervlakte van 35 vierkante meter moet hebben. De hoogte tussen het plafond en de vloer moet minimaal 2 meter 40 zijn. Er moet elektriciteit en drinkwater aanwezig zijn en minstens twee volledig van elkaar gescheiden toiletten. Beschik je hier niet over, dan kan een alcoholvergunning dus extra geld kosten als je deze aanpassingen moet maken.

Ook moet de leidinggevende voldoen aan een aantal eisen met betrekking tot de sociale hygiëne. Hiervoor moet hij of zij voldoende kennis en inzicht hebben in bijvoorbeeld de invloed van alcoholgebruik op het menselijke lichaam en de geest, de invloed van alcohol in combinatie met bepaalde geneesmiddelen, de sociale gevolgen van alcoholafhankelijkheid, regels omtrent de drank- en horecawet en binnen de branche geldende codes voor alcoholhoudende dranken. Allemaal zaken die niet op school worden geleerd. Wel worden er cursussen aangeboden op het gebied van Sociale Hygiëne, maar deze zijn uiteraard niet gratis. De kosten hiervan liggen tussen de 350 en 400 euro.

Heb je personeel? En schenk je alcohol in je zaak? Ook dan zijn er wettelijk gezien een aantal regels waar je als onderneming aan moet voldoen. Zo moet de leeftijd van je personeel in de zaak waar alcohol wordt verkocht, minimaal zestien jaar oud zijn. Daarnaast moet er altijd een leidinggevende aanwezig zijn die vermeld staat op de drank- en horecavergunning. Tot slot moet de leidinggevende minstens 21 jaar oud zijn.
 

LU2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
BAZOOKA opent in de Kauwgomballenfabriek.

Je moet maar durven, midden in de lockdown een horecazaak openen. Het team van House of Watt (Elsa Jonker, Thomas Reekers en Felix Bekkers) doen het. “Je kan ook op de bank gaan zitten, wachten tot het voorbij is en dan hopen dat je nog bestaat”, aldus Elsa Jonker, één van ...

21 jaar Lunchroom
20 jaar geleden in Lunchroom: Gary's Muffins

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de schier onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verhaa ...

Corona
Download nu de Werkgeversverklaring Avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: