De perfecte naam voor een lunchroom

20 september 2016 | Thijs Jacobs

Onlangs verscheen het boek ‘Hoe noem ik mijn tent?, gids voor het vinden van een bedrijfsnaam in de horeca’. Auteur Wouter van der Land geeft de lezers van Lunchroom een aantal tips. 

1 Een goede bedrijfsnaam is om verschillende redenen goed

Met een goede bedrijfsnaam vang je meer vliegen in één klap. Een voorbeeld is de naam van de Amerikaanse sandwichketen ’wichcraft. Deze verwijst allereerst naar de specialiteit: (sand)wiches. Ten tweede verwijst hij naar het moederbedrijf, de Craft bar. Ten derde betekent de naam letterlijk ‘hekserij’ en ook dat is veelzeggend: ze beleggen de broodjes op magische wijze met ‘gourmet meals’. En tot slot roept de naam allerlei associaties op, waardoor hij tot de verbeelding spreekt.

2 Controleer de juridische beschikbaarheid

Rechtszaken over een bedrijfs- of merknaam kunnen een grote schadepost opleveren en rechtsbijstandsverkeringen sluiten dit soort zaken vaak uit. Check je beoogde naam dus grondig: Google hem, kijk bij de KvK en bij het Benelux-merkenbureau (www.boip.int). Wil je de grootst mogelijke zekerheid, vraag dan een merkenjurist om advies. En kies een naam die je zelf als merk kunt beschermen.

3 Een exacte domeinnaam is meestal niet belangrijk

Beschikbaarheid van je naam als internetdomein is meestal niet belangrijk. Met een kleine toevoeging (etenbij…, lunchroom…) vind je altijd een praktische domeinnaam die nog vrij is.

4 Varieer op bestaande namen

Een goed beginpunt van je zoektocht naar de perfecte naam is Google Maps. Ga bijvoorbeeld naar Boston, Parijs, Melbourne of Liverpool en varieer op namen die je positief opvallen. Vind je in Johannesburg bijvoorbeeld het Voodoo Lily cafe? Bedenk dan varianten met andere spannende plantennamen. Zo vind je bijvoorbeeld Lobster Claw lounge. Kijk ook naar voorbeelden van bedrijfs- en merknamen buiten de branche. Zoek bijvoorbeeld naar lijsten met parfummerken of tijdschrifttitels. Door hierop te variëren vind je meer suggestieve namen.

5 Laat je inspireren door je locatie

Je locatie en je omgeving zijn een geweldige bron voor namen. Je kunt je zaak bijvoorbeeld vernoemen naar de architect (Dudok), een interieurdetail (De 12 Balcken), een kunstwerk in de buurt (De Koperen Kop) of naar wat je om je heen ziet tijdens het brainstormen voor een naam (De Kat in de Wilg). Of gebruik je straatnaam als uitgangspunt. Probeer in korte tijd zoveel mogelijk variaties te bedenken. Een zaak in de Laurierstraat kun je bijvoorbeeld Laurens & Laura of Lila Laurier noemen en een zaak in de Schoolstraat bijvoorbeeld Spijbelen of Meester Mees.

6 Een naam moet goed te onthouden zijn

Namen zoals hierboven roepen beelden op bij het publiek. Daardoor worden ze beter onthouden en dat is een voorwaarde voor mond-tot-mondreclame. Ook over een half jaar moet een tevreden gast zich jouw bedrijfsnaam kunnen herinneren. Beeldende namen mogen gerust iets langer zijn, maar over het algemeen worden korte namen het beste onthouden. Ook namen met stijleffecten zijn goed voor het geheugen. Bijvoorbeeld: rijm (Winkel van Sinkel), anagrammen (Lemons & Melons), beginrijm (Bagels & Beans), een getal in de naam (De 7 Hoedjes) of een klanknabootsing (Meow). Je kunt ook meeliften op bekende uitdrukkingen, bijvoorbeeld: De Mussen v/h Dak of ’t Heel Paard Half. In Hoe noem ik mijn tent? vind je nog tientallen andere mogelijkheden.

7 Zeg met je naam waar je voor staat

Je kunt met je naam ook vertellen waar je voor staat. Waar zijn je klanten naar op zoek? (bijvoorbeeld: nieuwe smaken, kwaliteit, gezelligheid); hoe ga je dat realiseren? (bijv.: creativiteit, vlotte bediening, warme ambiance); en wat vind je zelf belangrijk? (bijv. vriendelijkheid, genieten)? Probeer een naam te vinden die dit op een indirecte manier vertelt. Gezelligheid kun je bijvoorbeeld suggereren met een naam waarin je je voornaam verwerkt (Thea’s theehuis). Creativiteit laat je zien met een naam die een beetje buiten de normale route ligt (lunchroom Kamtsjatka, Het Wapen van Wilma, Pepers & Lepels).

8 Een goede bedrijfsnaam is ook een kapstok

Je bedrijfsnaam is een marketingmiddel. Met een kleurrijke of beeldende naam kun je gemakkelijk een reclamecampagne of actie bedenken. Dat gaat moelijker met een abstracte naam of een algemene naam als Broodjes & Co. of Sandwichland.

9 Stel vragen aan je kandidaat-namen

Probeer tot een lijst van enkele tientallen namen te komen. Breng deze lijst vervolgens stap voor stap terug door bij elke naam vragen te stellen. Is hij beschikbaar? Klinkt hij goed? Bekt hij goed? Zegt hij iets over je zaak? Is hij duidelijk? Valt hij op tussen de buren en directe concurrenten? Is hij goed te onthouden (kort, beeldend, etc.)? Kun je er een reclamecampagne of actie mee bedenken?

10 Visualiseer je top 3

Door namen tegen elkaar af te wegen hou je uiteindelijk 2-3 namen over waartussen het moeilijk kiezen is. Plaats deze namen met een fotobewerkingsprogramma op een foto van je pand en op een menukaart. Zo kun je je beter voorstellen hoe de naam in de praktijk zal werken. Vraag eventueel aan vrienden of onbekenden welk type zaak ze zich bij de naam voorstellen. Hak dan de knoop door.

Hoe noem ik mijn tent? (prijs: € 14,00) is ondermeer verkrijgbaar bij Bol.com en www.hoenoemik.nl.

LU2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Column Thijs Jacobs
Column: op het tandvlees naar de eindstreep

De horeca loopt op het tandvlees. De reserves zijn op en de steunpakketten blijken niet toereikend om nog veel langer het hoofd boven water te houden. Op zakelijk vlak is er veel onrust over de huidige situatie, terwijl er op persoonlijk vlak begrip is voor de nu geldende maatregelen. Bijna tachtig ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: