Pak de crisis aan met super personeel

15 oktober 2013 |
Pak de crisis aan met super personeel<

Jazeker, de horeca heeft wel eens betere tijden gekend. Maar laat u zich hierdoor belemmeren in uw ambities? Natuurlijk niet. Want u weet dat u met gastvrijheid,
service en vakmanschap het verschil kunt maken. En dus investeert u in uw mensen, door hun kennis van en passie voor het vak te vergroten.

Veel te winnen
Gastvrijheid is de core business van horecabedrijven. Het zijn vakbekwame, professionele en gemotiveerde medewerkers die ervoor zorgen dat gasten graag terugkomen. Toch is van alle medewerkers in de horeca slechts een kwart opgeleid voor een horecaberoep in de gastvrijheid. Tijd om aan de slag te gaan met personeel. Er is veel te doen, maar vooral ook: veel te winnen! Want juist in deze economisch moeilijke tijd kan het niveau van gastvrijheid wel eens bepalend zijn voor het succes van uw bedrijf.

Beter worden motiveert
We zijn vaak eerder geneigd te kijken naar wat het kost om iemand op te leiden die toch op zekere dag vertrekt, dan te kijken naar wat we verliezen door het niet opleiden van iemand die blijft. De harde waarheid is dat we vaak niet weten of iemand blijft of gaat. Wat we wel weten, is dat het aantrekken van nieuw personeel tijd en geld kost. Aanbod aan personeel is er in deze tijd genoeg, maar het selecteren van geschikte mensen blijft onverminderd lastig en ook zij moeten worden ingewerkt. Het is dus beter om geschikte mensen te behouden en aan uw bedrijf te binden.
Door mensen op te leiden, slaat u twee vliegen in één klap. De kwaliteit van wat u biedt, wordt bepaald door gastvrijheid, service en vakmanschap. Met name een minder tastbaar begrip als gastvrijheid is geworteld in werkplezier en motivatie. Voor een ontevreden medewerker zal het een haast onmogelijke opgave zijn uw gasten gastvrij tegemoet te treden. Maar een medewerker die de kans krijgt zich te ontwikkelen, zal zich fijner voelen in zijn vak en op zijn werkplek, en dit ook uitstralen naar de gasten. Andersom zal dit fijne gevoel zich weer vertalen in een grotere leergierigheid om nog beter te presteren.

Alles is te leren
Gastvrijheid komt voor een deel voort uit werkplezier en motivatie. Maar veel andere zaken zijn te leren. Voor de vele inhoudelijke aspecten van het vak (het vakmanschap), zoals het maken van een goede cappuccino, spreekt dit voor zich. Ook de servicegerichte aspecten zijn aan te leren. U kunt uw mensen bijvoorbeeld instrueren dat ze iedere gast die binnenkomt welkom heten, waarbij ze de gast aankijken. Dat is service. Gastvrijheid laat zich minder duidelijk omschrijven en is daarom ook minder makkelijk aan te leren.
Gastvrijheid gaat meer over het anticiperen en reageren op wat gasten willen en, vooral ook, op wat ze niet willen. Als een gast op tijd weg wil, kan uw medewerker de afrekenprocedure bespoedigen of voorstellen om vast een taxi te bestellen. Twijfelt uw gast tussen twee dranken of gerechten, dan is het misschien mogelijk hem iets van beide te laten proeven. Het leren herkennen van de signalen van de gast en het ontdekken van de mogelijkheden om daaraan gehoor te geven, zijn zaken die uw medewerkers kunnen leren. Juist omdat ze al in de praktijk werken en direct het effect van hun nieuw verworven kennis zullen ervaren.

Snelle trainingen
Het scholen van uw medewerkers hoeft niet meteen te betekenen dat ze een mbo- of hbo-opleiding moeten volgen. Er zijn veel méér mogelijkheden om uw personeel verbeterslagen te laten maken. U kunt uw leverancier vragen een productgerichte training te verzorgen, er zijn trainingen ‘on the job’ en er bestaan verschillende e-learningtrajecten die online kunnen worden gevolgd. Over heel veel onderwerpen zijn op websites, zoals die van SVH en Passie voor Horeca, korte instructies en video’s te vinden. Die kosten niets en behandelen specifieke onderwerpen gedetailleerd en helder; van keuken tot bediening, van warenkennis tot veiligheid.
Tot slot kunnen medewerkers elkaar onderling ook veel leren. Tijdens werkoverleg kunt u bijvoorbeeld hun tips van de week bespreken. Waar het om gaat, is dat u van scholing een structureel onderdeel van de bedrijfsvoering maakt.

Investeringen moeten renderen
Daarnaast zijn er opleidingen die wel een investering van uw kant vragen, een investering die u wilt terugzien. Het is dan van belang duidelijk voor ogen te hebben wat de opleiding betekent voor de waarde van uw medewerker. Gaan zijn nieuwe kwaliteiten iets toevoegen dat uw bedrijf goed kan gebruiken? Vereisen deze nieuwe kwaliteiten niet ook nieuwe verantwoordelijkheden van de medewerker om goed tot hun recht te komen? Dat zijn vragen die u moet beantwoorden.
Verder is een opleiding als investering voor de lange termijn uitstekend voor fulltime medewerkers die lange tijd bij het bedrijf blijven. Bij parttimers waarvan u minder goed weet hoelang ze zullen blijven, zal de meerwaarde van een opleiding zich direct moeten uitbetalen. Maak in alle gevallen met uw medewerker duidelijke afspraken wat de gevolgen zijn als hij het diploma/examen niet haalt of als hij bij de cursus afwezig is zonder goede reden. Hij of zij moet begrijpen dat uw investering niet vrijblijvend is. Aan duurdere opleidingen kunt u verbinden dat de werknemer minimaal een bepaalde tijd bij u werkzaam moet blijven. Gaat de werknemer eerder weg, dan moet hij (een deel van) de opleidingskosten terugbetalen. Daarbij is het natuurlijk zo dat de kosten van scholing fiscaal aftrekbaar zijn. Maar het einddoel van uw investering is duidelijk: meer omzet. En hoe beter uw mensen, hoe hoger uw omzet.

SVH

Meer weten over de nieuwste editie van "vakblad Lunchroom.":http://www.lunchroom.nl/blad/97/ Download dan gratis de nieuwste editie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Liveblog: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: