Column Pieter Punter: De magnetron

9 oktober 2003 | Pieter Punter

Gedurende vele eeuwen is er weinig tot niets veranderd in de manier waarop wij ons voedsel bereiden. Ik denk dat de ijzeren of stenen pot de belangrijkste innovatie in de afgelopen millennia is geweest. In de 16e en 17e eeuw ontstond de klassieke keuken. Deze kon zich ontwikkelen dankzij de beschikbaarheid van goedkope en regelbare hittebronnen die zich op een voor de kok comfortabele hoogte bevonden. Dankzij het fornuis werd het mogelijk om verschillende gerechten tegelijkertijd te bereiden en om de temperatuur goed te controleren. Zonder dit laatste zou de techniek van het binden van soepen en sauzen zich niet hebben kunnen ontwikkelen. Ondanks diverse ontwikkelingen is het principe nog altijd hetzelfde als 20.000 jaar geleden.

De in 1947 geboren magnetron is waarschijnlijk een van de grootste innovaties op het gebied van koken, omdat voedsel op een fundamenteel andere manier wordt verhit.

Het apparaat brengt de watermoleculen in het voedsel door middel van microgolven in beweging, waardoor warmte ontstaat. Het voedsel wordt dus eigenlijk warm en gaar omdat het in het voedsel aanwezige water gaat koken. Daarom werkt de magnetron alleen maar voor producten die voldoende water bevatten.

De eerste magnetrons voor huishoudelijk gebruik kwamen eind jaren zestig op de markt. Ondanks de hoge verwachtingen bleek de magnetron niet echt aan te slaan.

Het verkeerde gebruik van de magnetron is zeker debet aan zijn slechte imago (saucijzenbroodjes of croissants kunnen en mogen niet worden verwarmd in de magnetron). Omdat de magnetron werkt via verhitting van water is hij ongeschikt om krokante korstjes te maken of te frituren. Het belangrijkste voordeel van de magnetron is snelheid. Er kan snel iets mee worden opgewarmd (kliekjes, maaltijden of soepen). Als kookapparaat is de magnetron bij uitstek geschikt voor het bereiden van groenten en vis. Om die reden zou ik hem dan ook niet kunnen missen.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: