CityTrip Utrecht: interview HMSHost op Hoog Catharijne

12 december 2017 | Thijs Jacobs

De verf is er net droog, maar HMSHost International heeft het gepresteerd om in Utrecht op Hoog Catharijne enkele horecaconcepten neer te zetten die je het gevoel geven dat ze er al langere tijd zijn. Alles klopt er, zo lijkt het. Dat is op zich niet heel vreemd, want zowel het concept LEON als Comptoir Libanais hebben zich in Groot-Brittannië al bewezen. De redactie ging er op bezoek voor de CityTrip-reeks.

Even wennen...

Voor HMSHost International zijn vliegvelden en treinstations bekend terrein. Eenmaal verwijderd van deze verkeersknooppunten wordt het spannend voor dit bedrijf. Vergelijk het met een voetballer die voor het eerst op kunstgras speelt: toch even wennen. Marketing manager Marlijn van Straaten licht toe: “Hoog Catharijne is een nieuw kanaal voor ons; de aanwezigheid van concurrentie, die je hier ‘downtown’ hebt, zijn we niet gewend. Op Schiphol zitten we nu al vijftig jaar, dat is best echt uniek voor een horecabedrijf. HMSHost International exploiteert op 41 luchthavens en 21 treinstations in Europa, het Midden Oosten, Azië en de Pacific. . Overigens is Schiphol wel het paradepaardje; we zoeken daar de niches op en hebben daar een breder portfolio dan op andere luchthavens.”

Natuurlijk, vers en gezond


De concepten die we nu bezoeken, bevinden zich op Hoog Catharijne. Het treinstation is vlakbij, maar een vliegveld is het in geen geval. Hoe gaat de doelgroep deze zaken straks vinden en uit welke personen bestaat de doelgroep eigenlijk? “LEON past uitstekend bij een jonge doelgroep, zij zijn op zoek naar nieuwe soorten ‘food’ en wij spelen daar met dit concept op in. Nederlanders reizen vaker en verder en zoeken die inspiratie ook dichter bij huis. Daarnaast geeft de jonge doelgroep meer uit in de out of home markt. LEON komt uit Engeland en heeft daar al 50 restaurants.  Het is een ‘naturally fast food keten’, waarbij de nadruk ligt op natuurlijk, vers en gezond. In de zomer van 2016 opende HMSHost International de eerste vestiging buiten de UK, dat was op Schiphol Plaza. Inmiddels is een 2e vestiging in Lounge 1 op Schiphol geopend, en de 3e buiten Groot-Brittannië is deze in Utrecht. De focus ligt op high traffic locaties.”

Biologisch en lokaal


Wat staat er bij LEON op het menu en wat maakt het concept zo succesvol en uniek? “We houden rekening met de foodtrends, maar niet met een kortstondige rage. Op het menu staan veel items die typisch Brits zijn, zoals de ‘full English pot’, dat is een English breakfast in een bakje , of bijvoorbeeld de porridge.Er staan ook veel Mediterrane gerechten op de kaart. Alle ingrediënten worden speciaal ‘gesourced’ voor LEON en we werken met lokale leveranciers. Het is een franchise, dus een gerecht komt pas op de kaart als deze voldoet aan alle maatstaven. Ook mogen er veel E-nummers niet in de gerechten voorkomen en gebruiken we zo veel mogelijk biologische ingrediënten. Wat dat betreft zijn we absoluut onderscheidend ten opzichte van andere snelle concepten. LEON staat voor transparantie, mensen willen weten wat ze eten. Mede daarom is er bij ons ook steeds minder aandacht voor vlees, meer aandacht voor groente, glutenvrije gerechten en zuivelalternatieven.”

Franchise


Alle vestigingen van LEON moeten zich houden aan de ‘food values’ van het concept, dus ook de locaties in Nederland. Vier keer per jaar komt er een delegatie vanuit Groot-Brittannië naar Nederland om alles te proeven. “Onze leverancier maakt bijvoorbeeld de curry op basis van die ‘food values’. Daarna worden er tastings georganiseerd totdat het gerecht perfect is. Wij gaan twee keer per jaar ook naar Engeland trouwens. We bieden producten aan die passen bij de seizoenen. Daarnaast hebben we een aantal vaste items die altijd op het menu blijven staan. De porridges horen daarbij, maar ook de egg pots. We merken wel dat de hash browns het minder goed doen in Nederland,, die zijn hier te onbekend. Het ontbijtmenu loopt tot elf uur, daarna worden de borden omgedraaid en gaan we over naar het all day menu.”

Libanees shared dining concept


Aan de overkant van het foodplein op Hoog Catharijne zien we Comptoir Libanais, wat in feite meer een restaurant is. Toch gaat ook deze zaak al vroeg open. “Klépierre is eigenaar van Hoog Catharijne en verwacht bepaalde openingstijden om dit deel van het complex levendig te houden. Anders dan bij LEON is Comptoir Libanais  specifiek een plek waar je uitgebreid gaat lunchen of dineren, bijvoorbeeld met je gezin of vrienden. De naam verraadt het al, de Libanese keuken staat hier centraal. Ook dit concept komt uit de UK en ‘shared dining’ is een belangrijk onderdeel van de ervaring. Het samen eten en genieten is door oprichter Tony Kitous in een formule gegoten. Deze vestiging is de eerste buiten Engeland, en daarom zijn koks uit Londen  hier ook wekenlang komen koken en trainen tijdens de opstartfase. We kunnen nu zelfstandig opereren. Ook hier werken we met lokale leveranciers. Alle spulletjes en leuke ingrediënten die je langs de wanden ziet, willen we verkopen. Blurring in optima forma. Helaas hebben we hier nog geen vergunning voor, de regelgevende instanties zijn nog niet zover.”

Iets minder spannend, maar wel lekker


Tegenover Comptoir Libanais vinden we The Burger Federation. Een minder opvallend concept, wat ons betreft, maar het sluit aan bij de vraag uit de markt. Het is een stoerder en mannelijker concept. Naast de verhoogde aandacht voor gezond eten blijft er gewoon veel vraag naar een smakelijke burger en The Burger Federation speelt daar op in.  We gebruiken hele mooie ingrediënten en hebben aandacht voor lokale producten. Hier in Utrecht staat de Hoge Utrecht Burger op de kaart. Deze wordt geserveerd met bacon, sla, gesmolten Oude Gracht kaas, uienringen en huisgemaakte Utrechtse biersaus. We zijn nog maar net open, de verbouwing van Hoog Catharijne moet nog afgerond worden. Over het toekomstige succes kunnen we dus nog niet veel zeggen, maar de start is positief. Volgens ons is het aanbieden van meerdere concepten op dit ‘foodplein’ een slimme keuze.”

Check via deze link de andere interviews in de CityTrip-reeks

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Events
Jubileumeditie BBB Maastricht groot succes

De 65e editie van BBB Maastricht was een groot succes en laat consistentie in groei zien. Meer dan 400 exposanten zorgden voor een beursvloer bomvol inspiratie op het gebied van (non)food, drinks en gastronomie. Maar er was vooral aandacht voor innovatie en culinair talent. De toon is gezet voor de ...

Bezorgen
Takeaway.com kreeg 87 procent meer bestellingen te verwerken

Takeaway.com publiceerde zojuist een 'orderupdate' voor het derde kwartaal van 2019. De zaken gaan goed voor het Nederlandse bedrijf: er werd 'overall' 87 procent meer besteld in het derde kwartaal. Duitsland spant de kroon: daar werd maar liefst 136 procent meer besteld! Verklari...

Lekkerste Lunchroombroodje
Dit zijn de vijf finalisten voor de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

De jury heeft besloten. Na een uitvoerige inventarisatie van de talloze inzendingen zijn dit de vijf broodjes die het hoogst werden gewaardeerd door de jury. De mystery jury gaat de komende periode op pad om de broodjes van de finalisten te proeven, waarna op vrijdag 8 november de winnaar bekend wor...

Lekkerste Lunchroombroodje
Genomineerde nummer 5: Broodje Beiroet

Vol trots presenteren we je de vijfde, en laatste, genomineerde voor de award van Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2019. Dit is 'Broodje Beiroet' van Lunchroom De Kofffiepot in Hardenberg. In totaal dingen in de laatste ronde vijf broodjes mee naar de award. Deze vijf genomineerde...

Lekkerste Lunchroombroodje
Genomineerde nummer 4: Sandwich gerookte kip

Vol trots presenteren we je de vierde genomineerde voor de award van Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2019. Dit is 'Sandwich gerookte kip' van Grand café Plaza op Schiphol. In totaal dingen in de laatste ronde vijf broodjes mee naar de award. Deze vijf genomineerden worden...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: