Cacaoproducenten willen duurzaam zijn

18 december 2012
Cacaoproducenten willen duurzaam zijn

Tony’s Chocolonely scoort een A-label voor duurzaamheid en ontving hiervoor de Chocolade Award 2012. Ook Fair Trade Original, Verkade en de Ruyter ontvingen een B-label en verkopen alleen nog gecertificeerde cacao.

*Rank a Brand*
Twee derde van de 49 onderzochte chocolademerken maakt voor een deel gebruik van cacao van gecertificeerde plantages. Dit blijkt uit onderzoek van Rank a Brand naar de duurzaamheid van chocolademerken. Het leeuwendeel van de cacao voor West Europa komt uit Ghana en Ivoorkust. De arbeidsomstandigheden op de plantages zijn verre van ideaal. Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde Cacao Barometer 2012. Keurmerken verbeteren de positie van boeren wel, maar het gat tot de armoedegrens blijft groot.

*Duurzame stappen*
Zes merken kopen al hun cacao gecertificeerd in, zegt het onderzoek van Rank a Brand. Dit aantal zal de komende jaren wel snel toenemen; bijna alle onderzochte merken stellen zich ten doel in het jaar 2020 volledig en voor 100 procent gecertificeerde cacao in te kopen.

*Duurzame productie*
Naast cacao worden nog andere ingrediënten verwerkt in een chocoladeproduct. Steeds meer merken zorgen ervoor dat ook die productie duurzamer wordt. Met de snelle opkomst van keurmerk-organisaties is veel verbeterd in de cacaosector. Toch is er ook kritiek. "Door de keurmerken krijgt de consument ten onrechte het idee dat de cacaoboer van zijn chocoladereep of hagelslag een goed bestaansminimum heeft. In veel gevallen is die garantie niet te geven. Toch blijkt ook uit onderzoek dat de inkomenspositie van aangesloten boeren wel verbetert. Een keurmerk is geen eindstation maar een goed begin", aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

~Myrtille Vromans~


Overig nieuws