Aftrekbare kosten in je lunchzaak

20 november 2020 | Remco van der Veeke en Mr. Drs. Martin Klomp

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maaltijd bij een collega-ondernemer. In dit artikel leggen wij uit hoe u kunt toetsen of u deze kosten mag aftrekken.

Zakelijke kosten

In principe geldt dat uitgaven aftrekbaar zijn als deze worden gedaan met het oog op het zakelijke belang van de onderneming. Met andere woorden, zijn de kosten noodzakelijk om uw onderneming uit te kunnen oefenen? Zoals de keukenapparatuur die u gebruikt bij het bereiden van maaltijden, of het meubilair dat u in uw restaurant plaatst? In dat geval kunt u deze kosten geheel aftrekken van uw winst.

Hierbij geldt dat niet van belang is of de keuze voor bepaalde uitgaven het meest efficiënt is voor uw onderneming. Zo kunt u alle kosten van een kwalitatief hoogstaande, maar prijzige, soeppan aftrekken, ook al was er ook een goedkoper alternatief beschikbaar.

Hier zit echter wel een grens aan, de kosten moeten wel redelijk zijn. Koopt u bijvoorbeeld een stoel van een bekende designer waarvoor u de hoofdprijs betaalt, om deze vervolgens in uw lokale snackbar neer te zetten? Dan kan hierover nog weleens discussie met de Belastingdienst ontstaan. In zo’n geval zijn de kosten slechts aftrekbaar voor het bedrag wat een redelijk denkend ondernemer had uitgegeven voor een stoel.

Niet/beperkt aftrekbare kosten

Bent u van mening dat de kosten die u heeft gemaakt in het belang zijn van uw onderneming? Dan kan het alsnog zo zijn dat deze kosten niet of maar beperkt aftrekbaar zijn. Voor bepaalde kosten zijn namelijk aftrekbeperkingen in de wet opgenomen.

Dit geldt ten eerste voor kosten waarvan het niet wenselijk is dat deze gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin de bezorger die bij u in dienst is net te hard met zijn bezorgscooter rijdt. De boete die u hiervoor krijgt kunt u in het geheel niet aftrekken van de winst.

Daarnaast zijn er aftrekbeperkingen voor zogenoemde gemengde kosten. Dit zijn kosten waarbij zowel een zakelijk als een privé-element een rol kunnen spelen. Voorbeelden hiervan zijn werkkleding, of kosten voor voedsel en drank.

Voor werkkleding geldt dat de kosten hiervan slechts in aftrek kunnen worden gebracht indien de kleding (bijna) uitsluitend geschikt is om tijdens het werk te dragen óf als de kleding ter beschikking is gesteld met een logo van minimaal 70 cm2 per kledingstuk.

Kosten voor voedsel en drank vallen in principe onder een aftrekbeperking, maar het zou natuurlijk gek zijn als ondernemingen in de horeca de kosten van eten en drinken niet in aftrek kunnen brengen! Daarom geldt hierop een uitzondering indien een onderneming het voedsel en de drank gebruikt in zijn eigen onderneming om hier omzet mee te behalen.

De aftrekbeperking voor voedsel en drank kan echter toch om de hoek komen kijken op het moment dat de ondernemer hier uitgaven voor doet die niet direct zien op het behalen van omzet. Denk bijvoorbeeld aan de restauranthouder die uit zakelijke overwegingen gaat eten bij een collega restauranthouder.

Aan het eind van het jaar worden alle kosten voor voedsel en drank anders dan voor de inkoop op een hoop gegooid samen met kosten voor representatie (bijvoorbeeld een relatiegeschenk) en kosten voor cursussen. Deze uitgaven zijn dan aftrekbaar indien zij meer bedragen dan € 4.700. U kunt er echter ook voor kiezen om deze kosten voor 20% niet in aftrek te brengen indien uw onderneming in de inkomstenbelasting wordt belast, en voor 26,5% indien uw bedrijf onder de vennootschapsbelasting valt.

Voor de kosten die u maakt voor eten en drinken dat u aan uw personeel verstrekt, geldt dat dit in principe ook meegerekend moet worden bij de berekening van de aftrekbeperking. Dit is echter niet het geval indien dit voedsel bij de werknemer als loon wordt belast. In die situatie vallen deze kosten bij u namelijk onder uw loonkosten, welke per definitie aftrekbaar zijn. Wanneer verstrekt eten en drinken aan uw personeel tot hun loon behoort, kunt u lezen in het artikel ‘3 vragen over loon van horecapersoneel’.

Tips:

Tip 1) Twijfelt u over de vraag of bepaalde kosten aftrekbaar zijn? In sommige gevallen kan het slim zijn dit met de Belastingdienst af te stemmen. Zo komt u nooit voor nare verassingen te staan.

Tip 2) Bent u benieuwd of de kosten die u maakt fiscaal aftrekbaar zijn? Neem contact op met uw fiscaal adviseur!

Over de auteurs: Remco van der Veeke en Mr. Drs. Martin Klomp zijn werkzaam bij Lentink De Jonge accountants & adviseurs.
Download hier gratis de whitepaper 'De 7 meestvoorkomende BTW fouten in de horeca + 3 tips om het te voorkomen'

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Download nu de Werkgeversverklaring Avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Financieel Horeca & Belasting
De 3 meest gebruikte ondernemingsvormen in de horeca

In het artikel ‘'Hoe wordt de winst van uw lunchzaak belast? Leer het hier!’ vertellen wij u alles over de belasting die u betaalt over de winst van uw horecaonderneming. Of u vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, is afhankelijk van de rechtsvorm waarmee u uw ond ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: