Negen vragen aan een horecaondernemer: Jasmine

Auteur: Redactie
14 april 2021
Negen vragen aan een horecaondernemer: Jasmine

In de rubriek '9 vragen aan een ondernemer' portretteren studenten van de afdeling media en communicatie van het NIMETO in Utrecht horecaondernemers ten tijde van corona. Dit keer Jasmine Lutmer, eigenaresse van Sweet Honey Bakery, een bakkerij in de Foodhall in Arnhem.

Hoe kom jij als ondernemer de Coronacrisis door?

"Ik zit in een horecapand, maar omdat ik een bakkerij heb, krijg ik bijna geen subsidies en bijna geen geld van de staat. Ik krijg alleen een torso, dat is een soort uitkering. Dan krijg je duizend euro per maand, maar dat is niet genoeg om de huur van mijn pand én mijn huis van te betalen. Het is te weinig, wat jammer is."

Welke nieuwe omzetstromen heeft u aangeboord?

"Ik ben erg veel bezig met Instagram, waar ik best veel klanten trek. Daar ben ik vooral druk mee.  Ik bedenk ook leuke acties met Pasen, Valentijnsdag, Moederdag, enzovoort. Mijn volgers kunnen dan meedoen aan de acties en hun prijzen afhalen in de bakkerij."

Hoe ziet uw onderneming er in een post-corona tijd uit?

"Ik zie het vooral als iets om heel erg in te groeien en nieuwe dingen te leren, omdat ik daar eerst geen tijd voor had. Bijvoorbeeld recepten verbeteren, Instagram bijhouden, extra klanten trekken, de website maken en bijwerken en allemaal van dat soort dingen. Daar had ik eerst geen tijd voor, omdat het altijd hartstikke druk was, dus dat is mooi meegenomen."

Dus je hebt wel echt gemerkt dat de impact van Instagram veel kan doen. Hoe zit het met je bestellingen? Heb je veel klanten?

"Ja, er wordt nog steeds dagelijks besteld. Met Valentijn heb ik misschien wel honderd taarten verkocht, terwijl het tijdens Pasen een stuk minder druk was. Buiten de feestdagen heb ik altijd wel bestellingen, ondanks de lockdown. Mensen blijven gewoon bestellen."

Is Take Away van toepassing op dit moment en hoe ging dat in de eerste lockdown?

"Als een klant twee dagen van tevoren besteld, kan hij of zij de bestelling ophalen in de bakkerij en meteen weer weg zijn, zonder al te veel contact te maken met andere. Toen de eerste lockdown begon was ik op vakantie, dus toen ik terug in Nederland was, was het wel even wennen allemaal. Sindsdien ben ik gaan kijken wat handig is voor mezelf en de klanten met het bestellen en ophalen van taarten en andere dingen. Eigenlijk ben ik nog steeds aan het plannen en aan het kijken hoe het beter kan en hoe we nieuwe dingen kunnen blijven proberen, maar toch veilig blijven en ons houden aan de maatregelen."

Wat vind je ervan dat de horeca nog steeds dicht is?

"Het is vervelend, maar je kan er ook het mooie in zien. Er zijn twee soorten mensen; Degene die alleen maar het slechte zien in alles en degene die er iets positiefs uithalen. De Coronacrisis en de lockdowns zijn niet prettig en zeker niet relaxt, maar ik heb wel de kans gekregen om recepten te verbeteren en even rustig dingen uit te vogelen. Veel klanten die ik nu heb, had ik nog niet voor de lockdown. Mensen weten mijn bakkerij ineens te vinden voor van alles en nog wat; taarten, gebak, echt alles. Ook merk ik dat andere horecaondernemers hun klanten doorverwijzen naar mij voor hun toebehoren en dat is wel grappig om te zien, dat we elkaar zo een beetje helpen."

Als de horeca weer open mag, ook al is het met maatregelen, hoe zou dat gaan denk je?

"Stel, het mag weer openen, dan zou dat een opluchting zijn. Vorige zomer mochten we ook open, maar toen stonden we met dertig man in de zaak, wat dus voor problemen kan zorgen. Ik denk wel dat als we het nog eens mogen proberen, het beter zou gaan. We zijn een grote zaak en als we het beter regelen, zijn dat soort problemen verleden tijd. Wel blijft het spannend, omdat ik nu van tevoren weet hoeveel taarten ik op een dag maak en als de klanten ze hebben opgehaald, ben ik vrij. Straks, als het weer allemaal mag, worden er lange dagen gemaakt om alles aan te kunnen. Dat wordt nog wel spannend."

Wat mis je het meest aan deze corona tijd als ondernemer?

"Het gezellige contact met de klanten. Ik merk wel dat dat een hele grote drijfveer is, want nu halen mensen hun bestelling op en zijn ze binnen 2 minuten weer weg en normaal gesproken maak je nog even een babbeltje. Mensen vertelde echt van alles, dus dat was echt heel leuk. Nu is het even snel die bestelling halen en weer weg, dat vind ik ontzettend jammer."

Heb je nog een boodschap of tip voor andere ondernemers?

"Gewoon lekker door blijven gaan! Ik snap dat je in deze tijd het zwaar hebt maar probeer alles te verbeteren wat je kan en ga aan de slag met de kleine dingetjes waar je eerst geen tijd voor had. Blijf volhouden en gewoon doen."

Deze crossmediale productie is gemaakt door Joshua Fronza student van het NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws