In memoriam: Pieter Punter

24 maart 2017 | Thijs Jacobs

Het bericht dat de redactie van Lunchroom deze week bereikte, kwam hard aan. Pieter Punter, de aimabele, zachtaardige en culinair zeer onderlegde man die columns schreef voor Lunchroom, is op 14 maart heengegaan in zijn geliefde Málaga.

Al sinds 2002 verwende Pieter de lezers van Lunchroom in zijn vaste column met zijn scherpe observaties. Als sensorisch psycholoog (dat is iemand die zich heeft bekwaamd in de psychologie achter smaak) was hij in het dagelijks leven werkzaam als ‘Research Director’ bij OP&P, een bekend onderzoeksbureau op het gebied van voedingsmiddelen. Zijn zeer verfijnde en sterk ontwikkelde gevoel voor smaak paste Pieter feilloos toe in zijn haarscherpe en humoristische columns in vakblad Lunchroom.

Hoe kunnen we Pieter beter herdenken dan door het opsommen van enkele van zijn meest opvallende en inspirerende uitspraken? Wij weten het niet, net als dat wij niet weten waarom zulk een fantastisch mens veel te vroeg moest sterven. Rust zacht, Pieter. We zullen jouw humor, geestdrift en aanwezigheid missen. Nu rest ons niets dan onze geliefde columnist te herdenken met enkele gevleugelde uitspraken die hij deed in Lunchroom…

In 2002 zag Pieter dat de tosti wat ‘stoffig’ was. De tosti is anno 2017 helemaal terug. De tijden veranderen…

‘Om een ongrijpbare reden is de sandwich in Nederland niet populair, hoewel dit type broodje een ongekend aantal mogelijkheden biedt qua samenstelling en beleg. Ook de ‘wrap’ kan op veel manieren een smakelijke vorm krijgen; om ideeën op te doen is een bezoek aan een Hema-filiaal voldoende. Daar zijn trouwens ook uitstekende warme panini’s te krijgen - dit zijn waardige opvolgers van de wat stoffige tosti. Geef ons heden ons dagelijks brood, en laat het alstublieft ook vers en lekker zijn.’

In 2003 had Pieter zijn geheel eigen, en kenmerkende, visie op het belang van het ontbijt:

‘Over de vermeende relatie tussen allerlei kwalen en wel of niet ontbijten heb ik mijn twijfels. Het lijkt me waarschijnlijker dat dit een gevolg is van de stress in ons bestaan. Maar als de belangrijkste reden om niet te ontbijten tijdsdruk en stress is, zou je kunnen stellen dat wél ontbijten een grote bijdrage kan leveren aan het onthaasten. Dat lijkt me een uitstekend argument om ’s avonds weer gewoon de tafel te dekken en dertig minuten eerder op te staan. Ik ben het ermee eens dat ik wellicht oorzaak en gevolg door elkaar haal, maar wat is er mooier dan dit kip-en-ei-probleem te overpeinzen onder het oppeuzelen van een zachtgekookt ei. Wat mij betreft mag u er dan ook gewoon een glas bier bij drinken.’

Eten is volgens Pieter emotie (2004). We geven hem geen ongelijk:

‘Volgens de overheid is de consument een willoos wezen dat onder invloed van de reclame en sociale druk tot consumeren wordt gedwongen. De Consumentenbond pleit voor een verbod op reclame voor ongezond eten. Minister Hoogervorst wil zelfs dat de BigMac kleiner wordt. Na de tabak is nu blijkbaar de warme hap aan de beurt. Maar opgeheven vingertjes helpen niet. Eten heeft met emotie te maken en niet met verstand.’

Natuurlijk kreeg ook zijn geliefde Spanje een plek in de columns. In 2005 schreef Pieter het volgende:

‘Spanje staat aan de top van de culinaire ladder, vooral Baskenland. Men heeft er niet alleen dure sterrenkoks, ook in de lagere prijsklasse is goed eten heel gewoon. De Basken hebben een zeer bijzondere kookcultuur; iedere plaats kent gastronomische clubs; kookclubs waar mannen iedere week bijeenkomen om te koken, praten en drinken. Deze traditie stamt uit de 19e eeuw, toen mannen gezamenlijk de lunch gingen gebruiken.’

In 2015 ging Thijs Jacobs (de hoofdredacteur van Lunchroom) op bezoek bij Pieter Punter. De kop van het artikel (een quote van Pieter) was veelzeggend:

‘Nederlandse lunchcultuur? Een broodtrommel mee naar kantoor’

In dit interview was Pieter op dreef en nam de Nederlandse eetcultuur, op de voor hem kenmerkende wijze, stevig onder de loep. Hieronder een anekdote die voortkomt uit het bezoek van Pieter aan enkele snackbars in het noorden des lands: 

“‘Het zal toch niet waar zijn!?’, riep ik uit toen ik die vitrines zag. Dezelfde snacks als veertig jaar geleden! Er is in veertig jaar niets, maar dan ook niets veranderd.”

Pieter zag zowel positieve als negatieve ontwikkelingen binnen de Nederlandse smaakbeleving en eetcultuur:

“Men gaat bewuster met voedsel om. Zeker gedurende de laatste drie, vier jaar worden er stappen gezet. Lokaal, vers en gezond… Dat soort termen slaan aan. Een voorbeeld: het verkoopvolume van frisdranken was onlangs voor het eerst lager dan van ‘waterachtige dranken’ en je ziet kleine winkeltjes van lokale productmakers weer opduiken naast grote supermarkten. Wat dat betreft vind ik het ook echt heel jammer dat kinderen op school geen kookles krijgen. De overheid kan natuurlijk wel tonnen gaan uitgeven aan reclamecampagnes voor gezonde voeding, maar als je niet weet hoe je een wortel snijdt, dan kom je niet ver. Leer onze kinderen de basics van het koken, en dan komt gezond en lekker eten vanzelf.”

Het gehele interview uit 2015 kun je nalezen via deze link.

In zijn laatste column voor Lunchroom (maart 2017) liet Pieter duidelijk zien dat hij goed op de hoogte is van ‘foodtrends’:

‘Een meer exotische trend is poké. Dit is een gerecht dat uit Hawaï is komen overwaaien en bestaat uit een combinatie van stukjes rauwe vis en stukjes groente met een saus. Poké wordt geserveerd in een kommetje en is uitstekend geschikt als tussendoortje. In Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn al een aantal pokégelegenheden. Het zou me trouwens niet verbazen als McDonald’s binnenkort met poké komt; de snack past perfect in een gezond dieet. Maar ook een stokje gegrilde spruitjes met saus of gefrituurde bloemkoolroosjes zou uitstekend passen als een gezond tussendoortje. Laten we de kroket, pikanto en kaassoufflé nu eens vergeten en overstappen op iets nieuws.’

Wij wensen de familie, collega’s en vrienden van Pieter Punter heel veel sterkte toe. De dood van Pieter kwam voor ons zeer onverwacht; onlangs hadden wij nog contact over de nieuwe reeks van columns.

In Spanje zegt men het volgende: ‘El tiempo todo lo cura, y todo lo muda’. Dat betekent ‘de tijd heelt alle wonden’. Laten wij hopen dat dit tenminste ten dele waar is en dat wij Pieter voor altijd in onze herinneringen mogen koesteren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: