Het Nieuwe Nassen breidt uit met 20 nieuwe horecagelegenheden

Auteur: Redactie
Duurzaamheid 27 oktober 2023
Het Nieuwe Nassen breidt uit met 20 nieuwe horecagelegenheden Het Nieuwe Nassen ambassadeurs Perry de Man en Pepijn Schmeink

Komende maanden zet een nieuwe lichting Rotterdamse restaurants en hotels de tanden in de challenges van Het Nieuwe Nassen, een hands-on programma om duurzaam en circulair ondernemen op de kaart te zetten. Een iconische editie, want naast horecaondernemers zoals van Heilige Boontjes, restaurant Heroïne, Mainport Hotel en Marriot Hotel sluiten ook grote spelers als Stadion Feyenoord, Spido en ss Rotterdam zich bij deze groeiende beweging aan.

De deelnemers gaan aan de slag met twee uitdagingen: het tegengaan van voedselverspilling en lokaal & natuurinclusief inkopen. Ketenbrede uitdagingen én kansen, die een ketenbrede aanpak vragen. Naast vaste partners, gemeente Rotterdam, Rotterdam de boer op! en Koninklijke Horeca afdeling Rotterdam schuiven ook De Tuin van Holland en Stichting Samen tegen Voedselverspilling aan. Dit alles onder toeziend oog van het tweekoppige culinaire team Perry de Man en Pepijn Schmeink en programmamanager Jeanette Verdonk. 

Op dinsdag 24 oktober zijn twee Het Nieuwe Nassen Challenges gestart: aan de slag met voedselverspilling in je horecazaak en lokaal en natuurinclusief inkopen. Per challenge stappen tien horecaondernemers en chefs een traject in van meten, leren en samenwerken. Met de diversiteit aan deelnemers ziet het programma ook een diversiteit aan ambities. Want van Stadion Feyenoord tot Brasserie Heerlijk: iedere ondernemer brengt een eigen ambitie mee. En dat is een belangrijk ingrediënt van Het Nieuwe Nassen: de ambities van lokale ondernemers zijn leidend en worden vertaald in een programma dat zo scherp mogelijk is afgestemd op de behoeften van de ondernemers.

Direct impact 

In Nederland wordt jaarlijks 2 miljard kilo voedsel verspild. Ofwel: een file van Utrecht naar Barcelona met bumper aan bumper-rijdende vrachtwagens gevuld met voedsel. Dat gebeurt in de hele keten: van boer tot bord. Tijdens deze tweede ‘Verspillingsvrije Challenge’ krijgen tien deelnemers in 5 maanden antwoord op vragen als: hoeveel en welk voedsel wordt in mijn horecazaak verspild? De deelnemers zijn ss Rotterdam, Spido, Heilige Boontjes, eetcafé De Schuimspaan, Euromast, Stadion Feyenoord, De Beren locatie Rotterdam Centrum, Mainport Hotel, Hotel Inntel en Marriott Hotel. 

Lokaal en natuurinclusief

In een korter traject van 8 weken gaan Café Clementine, restaurant Putaine, De Matroos & Het Meisje, restaurant Heroïne, restaurant Abel,Trattoria Sophia, De Lange Haven, Cooper Branch en Brasserie Heerlijk aan de slag met lokaal en natuurinclusief inkopen. De restaurants maken kennis met de producten van regeneratieve, biologische en natuurinclusieve boeren en innovatieve voedselondernemers. Lokale producten maar ook klimaatadaptieve gewassen zoals de gele erwt en Oberkulmer Rotkorn Spelt, die gemaakt en gegroeid zijn met hart voor natuur en landschap en waarmee chefs direct aan de slag kunnen. Er zijn een aantal leveranciers die deze boerenproducten leveren: Landzicht Biologisch, Hoeve Biesland, Heerlijk van Dichtbij, Groene Hart Coöperatie en Rechtstreex. 

Overig nieuws