Cultuurverschillen bij ontbijt

9 juli 2014 |
Cultuurverschillen bij ontbijt<

In de vorige editie van Lunchroom bespraken we de explosieve groei van de Nederlandse out-of-home ontbijtmarkt. Deze ontwikkeling zet zich in rap tempo door en biedt kansen. Het ontbijt
bij een lunchroom moet dan wel meerwaarde hebben: veel vers fruit, vers brood, perfecte koffie en aandacht voor biologisch en fairtrade. Een broodje kaas en een appel kunnen de mensen thuis ook zelf wel even klaarmaken; daar krijg je ze niet mee binnen…

Warm ontbijtje
In Nederland wordt ontbeten met brood als hoofdbestanddeel. In België wordt daarentegen ook vaak een koffiekoek gegeten en in Groot Brittannië wordt het fornuis flink opgestookt in de ochtend. Scrambled eggs, bacon, witte bonen in tomatensaus. Voor veel Nederlanders een gruwel, maar wél heel leuk om eens te presenteren in je zaak. ‘Engelse weken bij Lunchroom de lekkere hap’, zie je het al voor je? In de VS eet men geroosterd brood of wentelteefjes, cornflakes, wafels, pannenkoeken, of zelfs gebakken aardappelen. Chauffeurs bestellen langs de snelweg zelfs biefstuk ’s ochtends. In Indonesië eet men de restjes van de avond ervoor: vaak opgebakken nasi of iets dergelijks. Eén ding is zeker: buitenlanders zullen raar opkijken van het Nederlandse ontbijt.

Ontbijt-hotspot
Niet alleen inhoudelijk moet het ontbijt kloppen, maar ook de randvoorwaarden moeten tiptop in orde zijn. Krantje, gratis Wifi,muziek niet te hard. Allemaal zaken die nogal eens vergeten worden. Bij Anne & Max hebben ze bijvoorbeeld een lekker ontbijtje voor twee. Ook een idee. Je koffie moet perfect zijn, want de mensen hebben thuis nu ook steeds vaker een espresso-apparaat. Wil je van je zaak écht een trendy ontbijt-hotspot maken, dan moet je aan alle ‘voorwaarden’ voldoen, anders blijft de gast gewoon thuis.

Gemak
Gemak is van belang bij ontbijt. Locatie en snelheid van bediening is van zeer groot belang bij de keuze voor het ‘buiten-de-deur-lunchen’. 46 procent van de consumenten nuttigt een ontbijtje buiten de deur op een doordeweekse dag. In 2009 was dit nog maar 33 procent.

DIT ARTIKEL STOND IN DE JUNI-EDITIE VAN LUNCHROOM. GEMIST? DOWNLOAD JE GRATIS EXEMPLAAR! KLIK HIER VOOR DE DOWNLOADPAGINA
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: