Cultuurverschillen bij ontbijt

9 juli 2014
Cultuurverschillen bij ontbijt

In de vorige editie van Lunchroom bespraken we de explosieve groei van de Nederlandse out-of-home ontbijtmarkt. Deze ontwikkeling zet zich in rap tempo door en biedt kansen. Het ontbijt
bij een lunchroom moet dan wel meerwaarde hebben: veel vers fruit, vers brood, perfecte koffie en aandacht voor biologisch en fairtrade. Een broodje kaas en een appel kunnen de mensen thuis ook zelf wel even klaarmaken; daar krijg je ze niet mee binnen…

*Warm ontbijtje*
In Nederland wordt ontbeten met brood als hoofdbestanddeel. In België wordt daarentegen ook vaak een koffiekoek gegeten en in Groot Brittannië wordt het fornuis flink opgestookt in de ochtend. Scrambled eggs, bacon, witte bonen in tomatensaus. Voor veel Nederlanders een gruwel, maar wél heel leuk om eens te presenteren in je zaak. ‘Engelse weken bij Lunchroom de lekkere hap’, zie je het al voor je? In de VS eet men geroosterd brood of wentelteefjes, cornflakes, wafels, pannenkoeken, of zelfs gebakken aardappelen. Chauffeurs bestellen langs de snelweg zelfs biefstuk ’s ochtends. In Indonesië eet men de restjes van de avond ervoor: vaak opgebakken nasi of iets dergelijks. Eén ding is zeker: buitenlanders zullen raar opkijken van het Nederlandse ontbijt.

*Ontbijt-hotspot*
Niet alleen inhoudelijk moet het ontbijt kloppen, maar ook de randvoorwaarden moeten tiptop in orde zijn. Krantje, gratis Wifi,muziek niet te hard. Allemaal zaken die nogal eens vergeten worden. Bij Anne & Max hebben ze bijvoorbeeld een lekker ontbijtje voor twee. Ook een idee. Je koffie moet perfect zijn, want de mensen hebben thuis nu ook steeds vaker een espresso-apparaat. Wil je van je zaak écht een trendy ontbijt-hotspot maken, dan moet je aan alle ‘voorwaarden’ voldoen, anders blijft de gast gewoon thuis.

*Gemak*
Gemak is van belang bij ontbijt. Locatie en snelheid van bediening is van zeer groot belang bij de keuze voor het ‘buiten-de-deur-lunchen’. 46 procent van de consumenten nuttigt een ontbijtje buiten de deur op een doordeweekse dag. In 2009 was dit nog maar 33 procent.

*DIT ARTIKEL STOND IN DE JUNI-EDITIE VAN LUNCHROOM. GEMIST? DOWNLOAD JE GRATIS EXEMPLAAR!* "KLIK HIER VOOR DE DOWNLOADPAGINA":http://www.lunchroom.nl/bladen.html

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws