City Trip door veilige havens

23 oktober 2009 |
City Trip door veilige havens<

De gate voor Sao Paulo is gesloten, Budapest is boarding en de vlucht naar Munich is twintig minuten verlaat. Een stelletje wisselt nog wat laatste lieve woorden uit voor zijn vertrek. Ritueel doet hij haar een kettinkje om. Rode rozen, afscheid en weerzien. Maar ook wachten, verveling en heel veel verkooppunten om dit tegen te gaan. Welkom op Amsterdam Airport Schiphol.


Schiphol meet zich met grote luchthavens als Parijs en Frankfurt

Bijna 48 miljoen passagiers vlogen er vorig jaar van, naar of via Schiphol. “Ongeveer de helft hiervan mogen wij als gast verwelkomen”, vertelt Jan Willem Hilbron, General Manager van HMS Host Schiphol Airport. HMS Host exploiteert het merendeel van de horecaverkooppunten op de luchthaven. Zestig van de ruim vijfenzeventig om precies te zijn.


Jan Willem Hilbron

Café Chocolat bevindt zich in Lounge 1 achter de paspoortcontrole en is het meest recent geopend. Geënt op de vrouwelijke reiziger, maar ook mannelijke passagiers verzamelen zich lustig rond de brokken chocolade (ook fairtrade en low calorie). Een verleidelijk concept, beaamt Hilbron. “Café Chocolat is voor de reiziger met iets meer tijd. Om in vaktermen te spreken, het tien tot twintig minuten segment.”


De muren van Café Chocolat doen denken aan een enorme chocoladereep

De verkooppunten worden gecategoriseerd op tijd. Zo zijn er ook verkooppunten die in het vijf minuten segment vallen of de twintig plus. De illy koffie stroomt bij Café Chocolat uit een pistonmachine. Arbeidsintensief en tijdrovend, maar in het segment ‘tot twintig minuten’ heeft de reiziger daar ruimte voor. De naam Café Chocolat is niet uit de lucht komen vallen. Er is keuze uit bijzondere bonbons (mint of piña colada), maar ook taarten en kunstig opgemaakte glazen vol chocolademousse. Allemaal zowel in groot als in klein formaat en uiteraard ook to go.

To go vindt Hilbron een relatief begrip. “Alles kan en wordt meegenomen. Je wilt alleen je servies houden, dus zoek je naar een manier waarop de wens van de passagier goed aansluit bij het eet- of drinkconcept. Het gaat meer om de manier van serveren. Presenteer je de tosti op een mooi opgemaakt bord met bestek of geef je hem mee in een doosje?”


Wachten met een drankje uitkijkend over de platforms

Over de locatie en invulling van de verkooppunten is goed nagedacht. Persvoorlichter van de Schiphol Group Kathelijne Vermeulen vertelt dat Schiphol het ‘one terminal concept’ handhaaft. “Alles onder een dak, want dat is wel zo gemakkelijk. Schiphol kent een grote diversiteit aan horecagelegenheden, bijna allemaal met uitzicht op de platforms en bedrijvigheid om de luchthaven. Vooral het vertrek en de aankomst van de vliegtuigen is erg vermakelijk. De eet- en drinkgelegenheden zijn veilige havens, waar je snel je laatste benodigdheden koopt of even rustig kan wachten.”


Het Paleis heeft een ongedwongen sfeer

Voor een gezellig praatje moet je in Grand Café Het Paleis zijn. Architectonisch geïnspireerd op het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam dat in 1929 verwoest werd door een grote brand. Jan de barman is er een die je vindt in een oud Amsterdams café. Volgens Hilbron speciaal gecast, zodat het plaatje klopt. Hier kan men terecht voor een gezellige Amsterdamse sfeer met bijpassende gerechten zoals een traditionele uitsmijter ham kaas of een oude jenever.


De mokken met 'Starbucks Amsterdam' verkopen als zoete broodjes

De Starbucks in Schiphol is een begrip. In 2007 opende het Amerikaanse koffieconcern met fans wereldwijd zijn eerste vestiging op de luchthaven. Nu zijn er in totaal drie, waarvan twee 24 uur per dag geopend. Onlangs opende in station Utrecht Centraal de eerste Starbucks buiten Schiphol. Concurrentie? “Ik denk niet dat het bij Utrecht blijft, ook in Amsterdam zijn er genoeg mogelijkheden voor een Starbucks. De filialen doen het erg goed. Vooral de mokken met ‘Starbucks Amsterdam’ die we hier verkopen, zijn een gewild souvenir.”


De Burger King in Schiphol Plaza draait om 10.00 uur al volop

We lopen door naar het Foodcourt. Een verzameling van kindvriendelijke eetgelegenheden. Er staat een drukke rij bij de Burger King. Voor mij is het iets te vroeg, maar hier telt alleen de biologische klok. “Een broodmoment tijdens de lunch hebben we eigenlijk niet. Burger King doet het goed op ieder moment van de dag.” De Burger King op Schiphol doet het wereldwijd ook erg goed. Het restaurant behaalt jaarlijks de hoogste omzet en verwelkomt de meeste bezoekers van alle Burger King-restaurants ter wereld. Hot Wox, een Aziatisch eetconcept kan rustig opstarten en ook de pizzabakker heeft genoeg tijd om ons zingend te verwelkomen. “Het is ook een stukje theater, het wachten moet zo aangenaam mogelijk zijn.”


Bij Sbarro worden de pizza's zingend gebakken

Is er een verschil aan te wijzen tussen horeca voor en na de paspoortcontrole? “Na de paspoortcontrole zijn de gelegenheden groter en drukker. Passagiers hebben meer rust als ze eenmaal voorbij de ticket- en paspoortcontrole zijn. De meeste medewerkers van Schiphol, eten voornamelijk voor de paspoortcontrole. Zou je alle horecapunten aflopen dan leg je ruim 16 kilometer af.”

Na de rondleiding wandel ik nog even vrij op Schiphol Plaza. Een slaperige man houdt een ontvangstbord vast waarop in groene letters SIMON staat geschreven. Hij eet een rookworst. Volgens mij van de Hema. Een stelletje zit verheugd voor hun vlucht aan een glaasje wijn, andere reizigers liggen opgerold in een hoekje te slapen. Ieder zijn eigen ritme.

Lunchroom,Natalja Elings

Klik hier voor meer City Trips
:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20Lunchroom.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Lunchroom.nl%0A%0Ahttp://www.lunchroom.nl/nieuws/city-trip-door-veilige-havens/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: