City Trip door veilige havens

23 oktober 2009 |
City Trip door veilige havens<

De gate voor Sao Paulo is gesloten, Budapest is boarding en de vlucht naar Munich is twintig minuten verlaat. Een stelletje wisselt nog wat laatste lieve woorden uit voor zijn vertrek. Ritueel doet hij haar een kettinkje om. Rode rozen, afscheid en weerzien. Maar ook wachten, verveling en heel veel verkooppunten om dit tegen te gaan. Welkom op Amsterdam Airport Schiphol.


Schiphol meet zich met grote luchthavens als Parijs en Frankfurt

Bijna 48 miljoen passagiers vlogen er vorig jaar van, naar of via Schiphol. “Ongeveer de helft hiervan mogen wij als gast verwelkomen”, vertelt Jan Willem Hilbron, General Manager van HMS Host Schiphol Airport. HMS Host exploiteert het merendeel van de horecaverkooppunten op de luchthaven. Zestig van de ruim vijfenzeventig om precies te zijn.


Jan Willem Hilbron

Café Chocolat bevindt zich in Lounge 1 achter de paspoortcontrole en is het meest recent geopend. Geënt op de vrouwelijke reiziger, maar ook mannelijke passagiers verzamelen zich lustig rond de brokken chocolade (ook fairtrade en low calorie). Een verleidelijk concept, beaamt Hilbron. “Café Chocolat is voor de reiziger met iets meer tijd. Om in vaktermen te spreken, het tien tot twintig minuten segment.”


De muren van Café Chocolat doen denken aan een enorme chocoladereep

De verkooppunten worden gecategoriseerd op tijd. Zo zijn er ook verkooppunten die in het vijf minuten segment vallen of de twintig plus. De illy koffie stroomt bij Café Chocolat uit een pistonmachine. Arbeidsintensief en tijdrovend, maar in het segment ‘tot twintig minuten’ heeft de reiziger daar ruimte voor. De naam Café Chocolat is niet uit de lucht komen vallen. Er is keuze uit bijzondere bonbons (mint of piña colada), maar ook taarten en kunstig opgemaakte glazen vol chocolademousse. Allemaal zowel in groot als in klein formaat en uiteraard ook to go.

To go vindt Hilbron een relatief begrip. “Alles kan en wordt meegenomen. Je wilt alleen je servies houden, dus zoek je naar een manier waarop de wens van de passagier goed aansluit bij het eet- of drinkconcept. Het gaat meer om de manier van serveren. Presenteer je de tosti op een mooi opgemaakt bord met bestek of geef je hem mee in een doosje?”


Wachten met een drankje uitkijkend over de platforms

Over de locatie en invulling van de verkooppunten is goed nagedacht. Persvoorlichter van de Schiphol Group Kathelijne Vermeulen vertelt dat Schiphol het ‘one terminal concept’ handhaaft. “Alles onder een dak, want dat is wel zo gemakkelijk. Schiphol kent een grote diversiteit aan horecagelegenheden, bijna allemaal met uitzicht op de platforms en bedrijvigheid om de luchthaven. Vooral het vertrek en de aankomst van de vliegtuigen is erg vermakelijk. De eet- en drinkgelegenheden zijn veilige havens, waar je snel je laatste benodigdheden koopt of even rustig kan wachten.”


Het Paleis heeft een ongedwongen sfeer

Voor een gezellig praatje moet je in Grand Café Het Paleis zijn. Architectonisch geïnspireerd op het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam dat in 1929 verwoest werd door een grote brand. Jan de barman is er een die je vindt in een oud Amsterdams café. Volgens Hilbron speciaal gecast, zodat het plaatje klopt. Hier kan men terecht voor een gezellige Amsterdamse sfeer met bijpassende gerechten zoals een traditionele uitsmijter ham kaas of een oude jenever.


De mokken met 'Starbucks Amsterdam' verkopen als zoete broodjes

De Starbucks in Schiphol is een begrip. In 2007 opende het Amerikaanse koffieconcern met fans wereldwijd zijn eerste vestiging op de luchthaven. Nu zijn er in totaal drie, waarvan twee 24 uur per dag geopend. Onlangs opende in station Utrecht Centraal de eerste Starbucks buiten Schiphol. Concurrentie? “Ik denk niet dat het bij Utrecht blijft, ook in Amsterdam zijn er genoeg mogelijkheden voor een Starbucks. De filialen doen het erg goed. Vooral de mokken met ‘Starbucks Amsterdam’ die we hier verkopen, zijn een gewild souvenir.”


De Burger King in Schiphol Plaza draait om 10.00 uur al volop

We lopen door naar het Foodcourt. Een verzameling van kindvriendelijke eetgelegenheden. Er staat een drukke rij bij de Burger King. Voor mij is het iets te vroeg, maar hier telt alleen de biologische klok. “Een broodmoment tijdens de lunch hebben we eigenlijk niet. Burger King doet het goed op ieder moment van de dag.” De Burger King op Schiphol doet het wereldwijd ook erg goed. Het restaurant behaalt jaarlijks de hoogste omzet en verwelkomt de meeste bezoekers van alle Burger King-restaurants ter wereld. Hot Wox, een Aziatisch eetconcept kan rustig opstarten en ook de pizzabakker heeft genoeg tijd om ons zingend te verwelkomen. “Het is ook een stukje theater, het wachten moet zo aangenaam mogelijk zijn.”


Bij Sbarro worden de pizza's zingend gebakken

Is er een verschil aan te wijzen tussen horeca voor en na de paspoortcontrole? “Na de paspoortcontrole zijn de gelegenheden groter en drukker. Passagiers hebben meer rust als ze eenmaal voorbij de ticket- en paspoortcontrole zijn. De meeste medewerkers van Schiphol, eten voornamelijk voor de paspoortcontrole. Zou je alle horecapunten aflopen dan leg je ruim 16 kilometer af.”

Na de rondleiding wandel ik nog even vrij op Schiphol Plaza. Een slaperige man houdt een ontvangstbord vast waarop in groene letters SIMON staat geschreven. Hij eet een rookworst. Volgens mij van de Hema. Een stelletje zit verheugd voor hun vlucht aan een glaasje wijn, andere reizigers liggen opgerold in een hoekje te slapen. Ieder zijn eigen ritme.

Lunchroom,Natalja Elings

Klik hier voor meer City Trips
:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20Lunchroom.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Lunchroom.nl%0A%0Ahttp://www.lunchroom.nl/nieuws/city-trip-door-veilige-havens/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: