Brand meester? Tien tips!

1 mei 2013 |
Brand meester? Tien tips!<

Een gast die struikelt, waterschade in de keuken of een verwoestende brand... Als horecaondernemer kent u de risico’s van het vak. U bent u natuurlijk al bewust van de wettelijke maatregelen die u moet
treffen om dit soort gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar wat als het noodlot toeslaat en die vreselijke nachtmerrie werkelijkheid wordt? Waar moet u op letten?

Regelen
Het overkwam Frans Hazen, oud-sectorvoorzitter KHN, eind februari 2013 In zijn Hotel de Draak in Bergen op Zoom zorgde een brand voor een enorme ravage. Het had niet veel gescheeld of het oudste hotel van Nederland was volledig afgebrand. Hazen: "Vanaf dat moment komt er van alles op je af. Er is zoveel te regelen en je moet aan allerlei zaken denken. Ik kan mijn collega-ondernemers het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat je alles op orde hebt!"
Ervaringsdeskundige
Frans Hazen is helaas een ervaringsdeskundige op het gebied van brand. Vijf jaar geleden brandde het naast zijn dependance gelegen Chinese restaurant uit; daardoor werd ook zijn bedrijf beschadigd. "Het klinkt gek, maar dankzij die nare ervaring heb ik alles tot in de puntjes geregeld en wist ik precies waar ik op moest letten", aldus Hazen.

Voorkomen én genezen
Koninklijke Horeca Nederland geeft op de website www.khn.nl praktische adviezen. Uit recente cijfers van het NIVRE, het Nederlands Instituut Van Register Experts, blijkt dat jaarlijks 90 tot 100 bedrijven worden getroffen door brand, met een schade van meer dan 1 miljoen. De totale schadelast van bedrijfsbranden ligt tussen de 350 tot 450 miljoen per jaar.
Stel dat u, ondanks uw voorzorgsmaatregelen, te maken krijgt met een brand? Bent u voldoende verzekerd? Op de websites van KHN en van uw verzekeraar leest u meer over de te nemen stappen.

De tien tips van Frans Hazen:
1. Ga na een brand direct aan de slag. Wijs een voorlichter aan. Houd de gasten en de media op de hoogte van de ontwikkelingen. Zo voorkom je een verkeerd imago.

2. Check, check en dubbelcheck. Laat elke vier jaar de elektrische installatie controleren, van stoppenkast tot meter. En laat elk jaar de afzuiginstallatie controleren. Mocht de oorzaak van de eventuele brand daar liggen, dan dekt de verzekering niet.

3. Bezuinig nooit en te nimmer op brandvertragende middelen. Een brand kan in een heel korte tijd heel veel verwoesten.

4. Laat het pand elke vier jaar taxeren op basis van commerciële waarde én op herbouwwaarde.

5. Neem een ruime bedrijfschadetermijn. Na een brand heb je van het ene op het andere moment geen inkomsten meer, maar de vaste lasten blijven.

6. Houd regelmatig een brandalarmoefening met werknemers en zorg dat er genoeg BHV'ers in het pand aanwezig zijn.

7. Zorg ervoor dat het polisdossier alles bevat en actueel is: denk aan de opstalverzekering, brandverzekering, inventarispolis. De waarde kan natuurlijk variëren, bijvoorbeeld nadat u een grote investering heeft gedaan.

8. Zorg ervoor dat de aansprakelijkheid richting de gasten op orde is.

9. Voorkom claims van gasten. Zodra zij het pand verlaten hebben moeten de hotelkamers worden afgesloten. Wanneer het pand weer vrij is gegeven, bezoek dan samen met de gasten én met iemand van de politie of de brandweer (als getuige) de kamers. Maak foto's.

10. Neem een eigen contra-expert in de arm. Hij kent het vakjargon van de verzekeraars en deskundigen, de door hen gehanteerde schadeprotocollen en de kleine lettertjes in de polis. Zorg ervoor dat de uren van de contra-expert en die van de schade-expert van de verzekeraar in balans zijn.

Breghje van Eupen, KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: