Brand meester? Tien tips!

1 mei 2013 |
Brand meester? Tien tips!<

Een gast die struikelt, waterschade in de keuken of een verwoestende brand... Als horecaondernemer kent u de risico’s van het vak. U bent u natuurlijk al bewust van de wettelijke maatregelen die u moet
treffen om dit soort gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar wat als het noodlot toeslaat en die vreselijke nachtmerrie werkelijkheid wordt? Waar moet u op letten?

Regelen
Het overkwam Frans Hazen, oud-sectorvoorzitter KHN, eind februari 2013 In zijn Hotel de Draak in Bergen op Zoom zorgde een brand voor een enorme ravage. Het had niet veel gescheeld of het oudste hotel van Nederland was volledig afgebrand. Hazen: "Vanaf dat moment komt er van alles op je af. Er is zoveel te regelen en je moet aan allerlei zaken denken. Ik kan mijn collega-ondernemers het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat je alles op orde hebt!"
Ervaringsdeskundige
Frans Hazen is helaas een ervaringsdeskundige op het gebied van brand. Vijf jaar geleden brandde het naast zijn dependance gelegen Chinese restaurant uit; daardoor werd ook zijn bedrijf beschadigd. "Het klinkt gek, maar dankzij die nare ervaring heb ik alles tot in de puntjes geregeld en wist ik precies waar ik op moest letten", aldus Hazen.

Voorkomen én genezen
Koninklijke Horeca Nederland geeft op de website www.khn.nl praktische adviezen. Uit recente cijfers van het NIVRE, het Nederlands Instituut Van Register Experts, blijkt dat jaarlijks 90 tot 100 bedrijven worden getroffen door brand, met een schade van meer dan 1 miljoen. De totale schadelast van bedrijfsbranden ligt tussen de 350 tot 450 miljoen per jaar.
Stel dat u, ondanks uw voorzorgsmaatregelen, te maken krijgt met een brand? Bent u voldoende verzekerd? Op de websites van KHN en van uw verzekeraar leest u meer over de te nemen stappen.

De tien tips van Frans Hazen:
1. Ga na een brand direct aan de slag. Wijs een voorlichter aan. Houd de gasten en de media op de hoogte van de ontwikkelingen. Zo voorkom je een verkeerd imago.

2. Check, check en dubbelcheck. Laat elke vier jaar de elektrische installatie controleren, van stoppenkast tot meter. En laat elk jaar de afzuiginstallatie controleren. Mocht de oorzaak van de eventuele brand daar liggen, dan dekt de verzekering niet.

3. Bezuinig nooit en te nimmer op brandvertragende middelen. Een brand kan in een heel korte tijd heel veel verwoesten.

4. Laat het pand elke vier jaar taxeren op basis van commerciële waarde én op herbouwwaarde.

5. Neem een ruime bedrijfschadetermijn. Na een brand heb je van het ene op het andere moment geen inkomsten meer, maar de vaste lasten blijven.

6. Houd regelmatig een brandalarmoefening met werknemers en zorg dat er genoeg BHV'ers in het pand aanwezig zijn.

7. Zorg ervoor dat het polisdossier alles bevat en actueel is: denk aan de opstalverzekering, brandverzekering, inventarispolis. De waarde kan natuurlijk variëren, bijvoorbeeld nadat u een grote investering heeft gedaan.

8. Zorg ervoor dat de aansprakelijkheid richting de gasten op orde is.

9. Voorkom claims van gasten. Zodra zij het pand verlaten hebben moeten de hotelkamers worden afgesloten. Wanneer het pand weer vrij is gegeven, bezoek dan samen met de gasten én met iemand van de politie of de brandweer (als getuige) de kamers. Maak foto's.

10. Neem een eigen contra-expert in de arm. Hij kent het vakjargon van de verzekeraars en deskundigen, de door hen gehanteerde schadeprotocollen en de kleine lettertjes in de polis. Zorg ervoor dat de uren van de contra-expert en die van de schade-expert van de verzekeraar in balans zijn.

Breghje van Eupen, KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Download nu de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: