Bezoekersaantal koffie- en lunchketens groeide naar 9,6 miljoen

Auteur: Redactie
koffie 13 mei 2025
Bezoekersaantal koffie- en lunchketens groeide naar 9,6 miljoen

Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. HEMA blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76 procent) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24 procent) afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

In het afgelopen jaar bezocht bijna twee derde (65 procent) van de Nederlanders minstens één keer een koffiezaak of lunchroom. Dat zijn bijna 9,6 miljoen bezoekers. Deze bezoekers zijn samen goed voor 65 miljoen bezoeken in het afgelopen jaar. Het aantal bezoekers steeg in een jaar tijd van 9,2 miljoen naar 9,6 miljoen.

HEMA populairst

HEMA trekt de meeste bezoekers van alle koffie- en lunchketens in Nederland, gevolgd door Bakker Bart. Kort daarop volgen La Place en Starbucks. Subway, Bagels & Beans, Brownies&downieS, BackWERK, Anne&Max en Dunkin’ maken de top 10 compleet.

Bijna een kwart van de bestellingen afgehaald

Ruim driekwart (76 procent) van alle bestellingen nuttigen gasten ter plaatse, terwijl bijna een kwart (24 procent) kiest voor afhalen. Deze verhouding verschilt sterk per keten. Bijna alle bestellingen bij Brownies&downieS (99 procent), Doppio Espresso (98 procent), Coffeelovers (96 procent) en Anne&Max (96 procent) nuttigen bezoekers ter plaatse. Gasten van Dunkin’ halen de bestelling juist duidelijk vaker af (66 procent) dan dat ze deze ter plaatse consumeren.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

 

Overig nieuws