UPDATE: Licentieplicht Videma

23 juni 2014 |
UPDATE: Licentieplicht Videma<

UPDATE Onterechte incassering licentiegelden door de Videma? Volgens de website van de FIFA wel. We zoeken het uit voor je: lees ook vooral verder. Vorige week berichtte Videma dat in de helft
van de kroegen het WK Voetbal zonder licentie wordt getoond. Daar zou een boete op staan. Nu lijkt de Videma, deze aanname wordt mede onderbouwd door berichtgeving van de FIFA op haar eigen website, onterecht boetes uit te delen. Waarom? Omdat evenementen die voor een goed doel worden georganiseerd, vrijgesteld zijn van deze afdracht en de horeca uitgezonderd is van licentiegelden.

Wil je reageren? "Stuur ons een e-mail."
FIFA ziet het anders
Er staat een reglement op de website van de FIFA, waarbij de tekst op verschillende manieren uitgelegd zou kunnen worden. Op het eerste gezicht in het voordeel van de horeca. Sterker nog: het lijkt er sterk op dat de Videma ten onrechte licentiegelden incasseert en boetes uitdeelt. Ad Heskes, directeur van de Videma, staat ons te woord en legt uit hoe het volgens hem zit. Een ondernemer uit Zwolle heeft een en ander uitgezocht omdat hij een fietsevenement organiseerde voor een goed doel. Hij komt tot een andere conclusie. Zijn bevindingen nemen we ook mee, naast de feitelijke berichtgeving van de FIFA op haar eigen website.

Op de website van de FIFA staat het volgende:
For the avoidance of doubt,Public Viewing Events in “commercial establishments”, such as pubs, clubs and bars, are considered Non-Commercial Public Viewing Events unless further commercial activities, such as direct or indirect admission fees or sponsorship activities, take place in relation to their public viewing activities. As such, and provided that such events do not fall under the definition of a Special Non-Commercial Public Viewing Event below, no licence is required, although these FIFA Regulations still apply.


Het betreft de gemarkeerde tekst

Dit houdt dus in dat de gehele horeca vrijgesteld is van licentiegelden wanneer zij voor de gasten het WK Voetbal uitzenden in de eigen zaak, en dan wel zonder entreegeld te vragen of sponsoractiviteiten te ontplooien.

De Videma ziet het anders dan de FIFA en veel horecaondernemers. Sterker nog: zij vragen gemiddeld vijftien keer zoveel aan licentiegeld als wanneer je de licentie zelf bij de FIFA aanvraagt. Ter illustratie: bij de FIFA betaal je maximaal zo'n 10.000 euro voor een zeer grootschalig evenement, bij de Videma ongeveer 291.000 euro; in dit geval dus ruim 29 keer zoveel.


De Videma WK-tarieven 2014. Bron: www.videma.nl

Duitsland en bandbreedte
in Duitsland geldt voor de horeca geen licentieplicht. Zij interpreteren de regels dus zoals op de website van de FIFA staat uitgelegd. De vraag is, welke bandbreedte de NOS hanteert voor het vragen van licentiegelden. Het lijkt sterk dat voor de NOS andere regels gelden dan voor andere zendgerechtigden in andere landen.


Op de website van SportA de 'Videma' van de ARD en ZDF, staat te lezen dat zij de regels van de FIFA overnemen en geen aanvullende licentiegelden vragen
Strijkstok?
Een rekensom: in 2012 heeft de Videma 1,8 miljoen euro mogen ophalen voor de rechten van het EK. Tijdens dit WK doet Nederland het beter en zullen zij zeker 2,5 miljoen binnenhalen. Videma krijgt 18% van het bedrag, de NOS de rest. De rechten worden uiterst commercieel geëxploiteerd, zeker omdat het een publieke omroep betreft. De FIFA besteedt de binnengehaalde licentiegelden bovendien niet commercieel, maar zet deze in voor goede doelen, dus ook daar zit een essentieel verschil. De Videma is geen goed doel. De NOS ook niet.

Hoe zit het volgens de Videma?
De Videma ziet het anders: wanneer het evenement, waarbij WK Voetbal wordt vertoond, daadwerkelijk een actie voor het goede doel betreft, dan hoeft er geen afdracht aan de Videma betaald te worden. Let wel: het volle bedrag dat gegenereerd wordt met dit evenement moet naar het goede doel gaan, aldus de Videma. Zij onderkennen ook de uitzondering voor de horeca niet. Komt dit omdat zij 18% van de licentiegelden mogen bijschrijven op de eigen rekening?

Directeur Videma
Ad Heskes, directeur van de Videma, licht dit toe. ''In beginsel klopt het verhaal van de FIFA. Een evenement dat voor de volle 100% georganiseerd wordt ten bate van een goed doel, is vrijgesteld. Er zijn echter horecaondernemers die 5000 euro verdienen op een avond en dan een tientje schenken aan een goed doel en op die manier onder de licentieplicht uit willen komen. Zo gaat dat niet. Sterker nog: de NOS is degene die een overeenkomst heeft met de FIFA. De NOS heeft op haar beurt de Videma aangesteld als instantie die controleert en incasseert. Dat staat zo ook zwart op wit in de overeenkomst.''

Opheldering van de FIFA
Ad Heskes: ''De NOS heeft de FIFA vanmorgen gevraagd om de situatie met betrekking tot de licenties te verhelderen op haar eigen website, aangezien er veel onduidelijkheid is op dit vlak. Wij hopen dat de FIFA dit op korte termijn doet. Wanneer je bier, fris en wijn verkoopt om geld mee te verdienen, dan moet je gewoon licentiegelden betalen. Laat dat duidelijk zijn.''

PS: In de juni-editie van De CaféKrant lees je over regelgeving. Dit keer aandacht voor muziek en geluid, en dan met name geluidsregelgeving. Houd de brievenbus goed in de gaten, want De CaféKrant komt een dezer dagen binnen bij ieder café in Nederland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt en duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Koffie & thee
De red cups zijn terug bij Starbucks

De dagen worden korter, de temperatuur daalt gestaag en na het lange wachten is het vanaf vandaag eindelijk zo ver: de red cup is weer verkrijgbaar bij Starbucks! Het is de perfecte tijd om lekker warm binnen te zitten en samen met je vrienden en familie te genieten van de knusse wintermaanden. De s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: