'Disfunctioneren moet bewezen worden, aannemelijk maken is onvoldoende'

20 december 2016 | Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga

Als een werknemer zijn taken niet goed uitvoert of de gestelde resultaten niet behaalt, kan dit een reden voor de werkgever zijn om de arbeidsovereenkomst te willen ontbinden. Het ontslaan van een werknemer op grond van disfunctioneren is onder het nieuwe ontslagrecht beslist niet makkelijk. Het is zeer risicovol om met een slecht of matig opgebouwd ontslagdossier naar de kantonrechter te stappen met een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Onder het huidige recht zal de rechter de arbeidsovereenkomst op grond van disfunctioneren slechts ontbinden als de werkgever een dossier kan overleggen waarin het disfunctioneren duidelijk naar voren komt en waaruit blijkt dat de werknemer door de werkgever daadwerkelijk in de gelegenheid is gesteld zijn functioneren te verbeteren. 

Als werkgever is het daarom belangrijk om regelmatig functioneringsgesprekken te voeren en te documenteren, schriftelijke waarschuwingen te geven en maatregelen te treffen wanneer de werknemer zijn functioneren niet verbetert. Bovendien moet de werknemer middels een verbetertraject actief worden begeleid in het verbeteren van zijn prestaties. Het enkel uiten van kritiek op het werk van de werknemer is onvoldoende.   

De kantonrechter Noord-Holland heeft zich onlangs uitgesproken over de vraag hoe de aan hem gepresenteerde feiten vervolgens moeten worden gewaardeerd. Tot nu toe oordeelden de meeste kantonrechters dat de werkgever het disfunctioneren ‘aannemelijk’ moest maken. De kantonrechter  Noord-Holland gaat een stap verder door te oordelen dat de werkgever de fouten van de werknemer moet bewijzen, een zwaardere toets dus. In deze zaak ging het om een werkgever die stelde dat de werknemer disfunctioneerde. De werknemer verweerde zich met de stelling dat de werkgever plotseling strengere eisen was gaan stellen aan zijn werk. De werkgever slaagde er vervolgens niet in om zijn stellingen te bewijzen. Mede om die reden wees de kantonrechter het ontbindingsverzoek van de werkgever af. 

In deze zaak stapt de kantonrechter dus af van de voorheen geldende regel dat het ‘aannemelijk maken’ van disfunctioneren voldoende is. Naar het oordeel van deze kantonrechter moet het disfunctioneren  door de werkgever bewezen worden. Des te meer reden om het disfunctioneren van een werknemer zorgvuldig te documenteren.  

Een bijdrage van Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga. www.boekel.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: