Vier gratis tips voor omzetverhoging

31 augustus 2012
Vier gratis tips voor omzetverhoging

Wenda Kielstra van Consumatics beschrijft vier verkooptips om de omzet in uw zaak te verhogen. Zij geeft advies in het inspelen op (onbewust) gedrag van uw gast.

*Stimuleer combinatieverkopen*
In de retail is een riem naast een broek presenteren de normaalste zaak van de wereld. Het setje koffie-appeltaart is een gebruikelijke combinatie in de horeca. Heeft u hier een gezamenlijke prijs voor en staat deze op meerdere prominente plekken gepresenteerd? Is uw locatie meer een borrelplek? Staat er ergens een borrelmenu gepresenteerd? Wat dacht u van twee wijntjes en een borrelplateau voor één prijs?

*Laat zien dat de gast de juiste keuze maakt*
Gasten zijn gevoelig. De gast wil zeker weten hij een goede keuze heeft gemaakt. Dit is een van de redenen waarom een nieuwe Hema het zo goed doet. De gast ziet de naam en weet dat het daar goed is. Als er een rij staat, of het terras vol zit, is dit voor gasten ook voldoende bewijs.

*Bekendheid generen*
• Laat zien dat u mee heeft gedaan aan een wedstrijd zoals het Lekkerste Lunchroombroodje 2012 of de Beste Barhap van 2013?
• Laat zien dat u met biologische of regionale producten werkt
• Laat zien dat u (bijvoorbeeld) al meer dan duizend broodjes carpaccio heeft verkocht.
• Nodig de winkel naast u uit om op terrasdagen het ‘terras te openen’ voor ze aan het werk gaan. Zij vormen de eerste gasten wat vervolgens betalende gasten aantrekt. Als ruil sponsoren zij bijvoorbeeld nieuwe bedrijfskleding.

*Bewijs*
De gast heeft ‘bewijs’ nodig. Dit bevestigt dat hij of zij goed zit bij u. U kunt ook samen met horecaondernemers een wedstrijd uitschrijven. Zo kunt u de gast bijvoorbeeld het lekkerste gerecht van de stad laten kiezen.

*Verkoop emotie in plaats van product*
Bij H&M staan naast de prijs vrolijke kinderen op het prijskaartje vermeld. Onze hersenen denken dan: ‘Dus als mijn dochter deze kleren aantrekt, wordt ze ook vrolijk’. Dit gebeurt onbewust, maar door de foto van vrolijke kinderen is de klant sneller geneigd om dit product te pakken. Welke beeld trekt uw gasten naar binnen? Wat trekt uw gast over de streep om een paar uur te tafelen? Maakt u daarbij weleens gebruik van foto’s die een vrolijke tafel laten zien, van gasten die samen spare ribs eten? Nieuwe gasten willen zich met deze vrolijke tafel kunnen identificeren en zijn sneller geneigd dit te bestellen. De beleving er omheen verkoopt beter dan de tekst (of het plaatje) van het product zelf.

*Bedenk wat de gast mee naar buiten kan nemen*
In de retail worden hele studies gedaan wat voor tas de klant meekrijgt als hij naar buiten loopt. De tas is zichtbaar in de straat, het is de plek waar het cadeau voor de klant in zit en het is eigenlijk een mini-reclamebord. Wat is de ‘tas’ van uw zaak? Kunt u iets meegeven wat de volgende dag nonchalant op de keukentafel bij de gast thuis kan liggen als er visite komt?
Is het een idee om aan het einde een tasje mee te geven met een folder en een paar chocolaatjes voor thuis? Het is verrassend, de gast voelt zich verwend en neemt daarnaast gratis uw reclamebord onder de arm!

*Tipgever*
Wenda Kielstra is een jonge en bevlogen onderneemster uit Haarlem en eigenaar van Consumatics. Ze adviseert organisaties binnen en buiten de hospitality in het commerciëler maken van de omgeving. Ze doet daarnaast onderzoek naar shoppergedrag binnen de retail, neuromarketing, en psychologie en heeft dit vertaald naar hospitality. Ze studeert binnenkort af in onbewust consumentengedrag in de gastvrijheidsbranche voor haar parttime MBA-studie op Nyenrode Business Universiteit.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws