Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 2

21 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het tweede artikel uit de reeks.

In het vorige artikel beloofden we je om inhoudelijk dieper in te gaan op het inrichten van een Adwords-advertentie. Dit keer behandelen we de basics voor het juist implementeren van je Adwords-campagne door middel van een aantal tips & tricks.

Blijven testen

De belangrijkste tip is om te blijven testen. Altijd. Veel ondernemers worden opgeschrikt door een advertenties die teveel kosten en een te lage conversie hebben. Dat is voor een  groot deel te wijten aan de instellingen, waardoor niet alleen het aantal vertoningen tegenvalt, maar ook het aantal conversies tegenover het aantal vertoningen niet aan de verwachtingen voldoet.

Voor het optimaliseren van je campagne moet je doelwaarden toekennen. Daarover later meer.

Welke positie wil je in Google?

Wat veel adverteerders niet weten, is dat de bovenste positie in Google vaak onrendabel is. Je kunt beter kijken naar wat past bij het rendement. Daarvoor moet je de campagne doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten blijven bijstellen. Met andere woorden: uit historische gegevens blijkt de toppositie niet de toppositie te zijn, wanneer er naar rendement moet worden gekeken.

Gratis: Google Maps!

Voor horeca is Google Maps een van de beste gratis manieren om je bedrijf goed op de kaart te zetten. Zeker restaurants en hotels zijn gebaat bij een goede Google Maps vermelding. Het is immers het eerste organische resultaat dat de Google-gebruikers zien van je business. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘restaurant Nijmegen’, dan zie je restaurant MANNA als eerste resultaat zichtbaar is. Wat dan opvalt, is dat ze de term ‘restaurant’ niet in de naam hebben verwerkt, hetgeen wel aan te bevelen is. Daarentegen hebben ze wel (heel goed van ze!) een aantal USP’s toegevoegd. ‘Lekkere cocktails’, ‘gezellig’ en ‘informeel’ zijn termen die ingevuld zijn door de eigenaar van de zaak. Vergeet ook niet de openingstijden, foto’s reviews, et cetera. Het is gratis, maar niet voor niks. Je haalt er immers gasten mee naar je zaak. In Google Business is het daarom raadzaam om aanvullende informatie zoveel mogelijk in te vullen.

Kies voor display- of search-advertenties

Display is moeilijker rendabeler te krijgen dan search. Je moet de doelwaarde van display-advertenties dan ook altijd lager zetten dan bij search-advertenties; je trekt er een lager budget voor uit. Eigenlijk is display advertising een vorm van ‘push marketing’, zoals je vaak ziet voorafgaand aan een filmpje op Youtube. De kijker ziet jou opeens ongevraagd, wat de kans op conversie kleiner maakt dan bij search advertising.

Wat kun je in Adwords toevoegen aan de advertentie?

Zoals beloofd geven we je een aantal tips die je advertentie beter maken. Hier komen er een aantal die je gemakkelijk kunt implementeren:

We raden je aan om een aantal USP’s toe te voegen aan de advertentie. Denk hierbij aan het adres en de openingstijden van je zaak.

Schrijf voor specifieke zoekwoorden specifieke teksten. Het is zelfs nog beter om twee teksten te schrijven, waarbij je via een A/B-test uitzoekt welke tekst beter presteert. De tekst die beter presteert, wordt dan door Google getoond.

Extensies worden vaak overgeslagen. We raden je aan ze allemaal te gebruiken. Denk hierbij aan een oproep om te bellen of te mailen of om de app te gebruiken. Een andere extensie is het toevoegen van USP’s. Je advertentie wordt ook fysiek groter naarmate je meer extensies toevoegt, en dat zonder extra kosten.

Je kunt een aangepast bod instellen op plaats- of regioniveau. Voor een restaurant kan dit zeer goed werken, aangezien er veel locals zijn die je zaak bezoeken.

Ga mensen die al op je website zijn geweest specifiek targeten. Heb je zowel een hotel als een restaurant? Target dan de mensen die je restaurant hebben bezocht met een advertentie voor het hotel. Okee, het bod per click is hoger, maar de kans op conversie is dat ook.

Stel ‘snachts altijd een lager bod in! Echt waar; tussen 00.00 uur ‘s nachts en 07.00 uur in de ochtend is het rendement 50 procent lager. Mensen zijn tussen die tijdstippen vaak te dronken of te ongeïnteresseerd

Het bod op mobile moet je lager instellen. Op een desktop blijken advertenties toch een veel hogere conversie te behalen.

Stel een aangepast bod ALTIJD in. Op zoekwoord, plaats, doelgroep, tijdstip, apparaat, et cetera…

Op display moet je altijd alle beschikbare advertentieformaten inrichten. Doe je dat niet, dan mis je goede kansen op conversie en business.

De volgende keer (volgende week) leren we je meer over doelgerichte en effectieve online advertising in deel drie van deze reeks.

Overig nieuws

Koninklijke onderscheiding voor voorzitter FNV Horecabond

Vandaag in de Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) te Almere is Ben Francooy, voorzitter FNV Horecabond, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau door Franc Weerwind, burgemeester van Almere. Ben Francooy zet zich al jarenlang met passie en gedrevenheid in, voor niet alleen vakbondsleden, maa...

Food Achtergronden
NPO 3 komt in mei met Foodweken

Na het succes van de Foodweken in 2016, komt NPO 3 vanaf 10 mei voor de tweede keer met de Foodweken. Zes weken lang staat de programmering op woensdag en donderdag in het teken van eten met onder andere het gloednieuwe programma De Nieuwe Garde, waarin jonge veelbelovende topchefs en een sommelier ...

Horecawerknemers willen nieuwe cao

Koninklijke Horeca Nederland heeft maandag een petitie ontvangen waarin een oproep wordt gedaan voor een niewe horeca cao. De brief is gestuurd door vier horecamedewerkers, die een facebookpagina 'De Nieuwe horeca cao' zijn gestart. Volgens de facebookpagina zit de horeca nu al 3 jaar zonder cao ...

Fastfood
V-label voor Veggieburger McDonalds

De vegetarische burger – de Veggieburger - die door McDonald’s Nederland in ruim 200 restaurants wordt verkocht, draagt sinds kort het V-label de Vegetariërsbond. Dit Vegetarisch Keurmerk garandeert dat producten geen ingrediënten of hulpstoffen afkomstig van dieren bevatten. M...

Bezorgen KHN
KHN wil dat restaurants Thuisbezorgd.nl omzeilen

Koninklijke Horeca Nederland roept op om de website Thuisbezorgd.nl te omzeilen. Voorzitter Robèr Willemsen van KHN noemt het een goede zaak dat steeds meer restaurants een briefje bij een bestelling van Thuisbezorgd.nl doen, waarin de klant wordt verzocht de volgende keer direct via de websi...

Recepten
Vier Oranjerecepten voor Koningsdag

1. Feestelijke Koningspannenkoeken Ingrediënten 2 Oranje Paprika's 300 gram bloem 3 eieren 400 milliliter melk zout peper 1 eetlepel olie 600 gram verse spinazie 100 gram zachte geitenkaas handje geraspte kaas Bereiding 1. Halveer de paprika’s en verwijder de zaadlijs...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: