Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 1

14 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het eerste artikel uit de reeks.

In dit artikel bespreken we in het kort de ‘basics’. Welke advertentievormen zijn er, welke kanalen zet je in en wat zijn de valkuilen, tips & tricks?
 

Kanalen

Voor online advertising zijn er twee grote spelers: Adwords en Facebook. Voor de meeste adverteerders is de inzet van (een van) deze twee kanalen ruim voldoende en daarom richten wij ons op deze twee opties.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook en Adwords?

Adwords wordt ingezet voor zoeken en voor display, terwijl je Facebook enkel voor display-advertenties inzet.

Wat betekenen de termen ‘display’ en ‘zoeken’?

‘Zoeken’ houdt in dat dat advertentie door Google wordt getoond wanneer men zoekt binnen de eigen omgeving van Google. Je kent vast wel de gesponsorde resultaten boven de organische resultaten in Google; dat zijn advertenties die in het ‘zoeken’-domein vallen. Display reikt verder dan dat: de display-advertenties zijn zichtbaar op externe websites. Hierdoor kan de display-advertentie van een bepaald hotel bijvoorbeeld zichtbaar zijn op de website van een culinaire travelwebsite. Ook de websites van dagbladen worden vaak gevuld met display-advertenties, waardoor jouw uiting hier ook zichtbaar kan zijn.

Hoe bepaal je waar je advertentie zichtbaar is?


Met behulp van keywords en instellingen van de Adwords- of Facebook-campagne kan zeer nauwkeurig bepaald worden waar of aan wie de advertentie wordt getoond. Wie zijn doelgroep goed kent, kan zeer goed ‘targeten’ tegenwoordig, alhoewel het aan te raden is om goed onderzoek te doen naar de doelgroep die jouw dienst afneemt. Niet zelden blijkt de doelgroep in de praktijk te verschillen van de doelgroep die de adverteerder in zijn achterhoofd heeft! Een veelvoorkomende 'fout' is het niet gebruiken van alle mogelijke functionaliteiten. Daarover later meer. 

Hoe is de verdeling aan investeringen in Adwords en Facebook?

Adwords is de onbetwiste marktleider. Doorgaans wordt zeker 75 procent van het online marketingbudget via Adwords ingezet.

Hoe maak je een goede campagne?

Ja, dat wil iedereen wel weten. Daar gaan we dus in de komende artikelen binnen deze reeks verder op in. Belangrijk is wel om steeds te blijven testen: probeer nieuwe doelgroepen uit en pas zoektermen of advertentie-uitingen op regelmatige basis aan. Registreer/meet altijd goed het aantal clicks versus het aantal vertoningen en houd de conversie goed bij. Vaak zijn de kosten van de campagne te hoog en is de conversie te laag. Waarom? Omdat er online veel concurrentie is en Google de best presterende advertenties prioriteit geeft. Heb je dus ‘last van’ te hoge kosten en een te lage conversie? Houd dan de artikelenreeks van Maarten Dries in de gaten. Volgende week deel twee, waarin we je meer vertellen over het inrichten van een succesvolle Adwords-campagne.
 

Hieronder kun je een video bekijken die het 'Google Display network' behandelt:

Overig nieuws

Koninklijke onderscheiding voor voorzitter FNV Horecabond

Vandaag in de Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) te Almere is Ben Francooy, voorzitter FNV Horecabond, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau door Franc Weerwind, burgemeester van Almere. Ben Francooy zet zich al jarenlang met passie en gedrevenheid in, voor niet alleen vakbondsleden, maa...

Food Achtergronden
NPO 3 komt in mei met Foodweken

Na het succes van de Foodweken in 2016, komt NPO 3 vanaf 10 mei voor de tweede keer met de Foodweken. Zes weken lang staat de programmering op woensdag en donderdag in het teken van eten met onder andere het gloednieuwe programma De Nieuwe Garde, waarin jonge veelbelovende topchefs en een sommelier ...

Horecawerknemers willen nieuwe cao

Koninklijke Horeca Nederland heeft maandag een petitie ontvangen waarin een oproep wordt gedaan voor een niewe horeca cao. De brief is gestuurd door vier horecamedewerkers, die een facebookpagina 'De Nieuwe horeca cao' zijn gestart. Volgens de facebookpagina zit de horeca nu al 3 jaar zonder cao ...

Fastfood
V-label voor Veggieburger McDonalds

De vegetarische burger – de Veggieburger - die door McDonald’s Nederland in ruim 200 restaurants wordt verkocht, draagt sinds kort het V-label de Vegetariërsbond. Dit Vegetarisch Keurmerk garandeert dat producten geen ingrediënten of hulpstoffen afkomstig van dieren bevatten. M...

Bezorgen KHN
KHN wil dat restaurants Thuisbezorgd.nl omzeilen

Koninklijke Horeca Nederland roept op om de website Thuisbezorgd.nl te omzeilen. Voorzitter Robèr Willemsen van KHN noemt het een goede zaak dat steeds meer restaurants een briefje bij een bestelling van Thuisbezorgd.nl doen, waarin de klant wordt verzocht de volgende keer direct via de websi...

Recepten
Vier Oranjerecepten voor Koningsdag

1. Feestelijke Koningspannenkoeken Ingrediënten 2 Oranje Paprika's 300 gram bloem 3 eieren 400 milliliter melk zout peper 1 eetlepel olie 600 gram verse spinazie 100 gram zachte geitenkaas handje geraspte kaas Bereiding 1. Halveer de paprika’s en verwijder de zaadlijs...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: