McDonald's: eerder open en later dicht blijkt een succes

Auteur: Thijs Jacobs
22 maart 2017
McDonald's: eerder open en later dicht blijkt een succes

De restaurants eerder openen en ook langer openblijven – dat is één van de belangrijkste oorzaken achter de grootste omzet die McDonald’s in Nederland heeft weten te realiseren. In 2016 groeiden de sales naar €732 miljoen, een stijging met 8,6% in vergelijking met het jaar daarvoor. Daarmee weet McDonald’s de positieve trend van het laatste kwartaal van 2015 door te zetten. De verse bereiding van nieuwe producten zoals de Maestro Angus Beef en Maestro Premium Chicken maar ook de ontbijtproducten met versgebakken eieren hebben bijgedragen aan het positieve resultaat over 2016. Over het hele jaar mocht McDonald’s 4,1 miljoen extra en terugkerende gasten verwelkomen.

Algemeen Directeur Manu Steijaert in gesprek met media

Ontbijt is een sterk groeiende markt en gasten gaan steeds vaker buitenshuis ontbijten. Manu Steijaert, Algemeen Directeur McDonald’s Nederland: “Afgelopen jaar hebben we fors geïnvesteerd in ons ontbijt. Het per 1 augustus openstellen van alle McDrives vanaf 7 uur heeft extra omzet opgeleverd. Zo zagen wij een toename van 17,3% in de ochtenduren tot 11 uur. Daarnaast is de verkoop van onze vernieuwde ontbijtproducten met versbereide eieren en onze vernieuwde croissants een groot succes te noemen. Al met al heeft ons ontbijt een positief effect gehad bij onze gasten. Een nog grotere groei zien we nog steeds in de late avonduren: 19,5% meer omzet in vergelijking met het jaar ervoor. Onze gasten willen op ieder moment van de dag kunnen bepalen wanneer ze gaan eten. Langer open blijven is populair in Nederland.”

Aantrekkingskracht vertrouwde favorieten en Maestro Angus Beef 


McDonald’s investeert samen met haar Franchisenemers in een nieuwe keuken- en counteropstelling, die erop is ingesteld de bestelling vers te bereiden voor haar gasten, onmiddellijk nadat de bestelling is gedaan. Inmiddels zijn 186 van de 246 restaurants omgebouwd naar deze nieuwe opstelling. Als eerste in Europa zullen in Nederland medio 2017 alle restaurants van deze opstelling zijn voorzien. De grootste stijgers onder het aantal bestellingen (+5,3%) zijn de vertrouwde favorieten en speciale versies van McDonald’s iconen zoals de Quarter Pounder en de Big Mac. Steijaert: “Daarnaast zien we de populariteit van onze Premium burgers zoals de Maestro een enorme groei doormaken. De Maestro Angus Beef groeide met 231% in 2016. De Maestro burger is een van de redenen waarom we zo veel nieuwe en terugkerende klanten hebben gekregen. Dit ging samen met meer dan een verdubbeling van het percentage bestellingen via onze Easy Orderkiosks in het restaurant naar 28% van het totaal.”

Investeren in McDonald’s-gevoel


McDonald’s blijft investeren in het restaurant en in de beleving van het merk. Steijaert: “McDonald’s groeit harder dan de markt. Nieuwe initiatieven slaan goed aan en in 2017 zullen we hierop blijven versnellen. De inmiddels 11 restaurants met een McCafé zien de grootste stijging met 2% extra omzet op jaarbasis. In 2017 komen daar nog eens bijna 40 McCafé’s bij. Table Service breidden we uit van 10 naar 70 restaurants. Voor eind 2017 zullen alle restaurants met een McDrive Table Service bieden. We leren van nieuwe mogelijkheden met personaliseren als MyBurger (5 restaurants) en onze Salad Bar (3 restaurants in 2016). Die ervaringen gebruiken we om ons assortiment en personalisatie van bestellingen verder te verbeteren. Zo stimuleerde My McFlurry de McFlurry-omzet zelfs met 15%. Onze cadeaukalender-actie van december leverde een extra impuls aan het eind van het jaar met 1,9 miljoen actieve app-gebruikers die samen 3 miljoen aanbiedingen kwamen inwisselen. Onze gasten waarderen de initiatieven en de sfeer in de restaurants. Ook in 2017 zullen we samen met de Franchisenemers voor nog eens €32 miljoen investeren, naast nieuwe McCafé’s ook in een nieuwe, frisse inrichting van de restaurants en een handvol nieuwe openingen en relocaties. Samen met steeds nieuwe impulsen in onze producten en onze nieuwe merkuitstraling (Always Open for Good Times), verwachten we de positieve trend van 2016 ook in dit jaar door te kunnen trekken. De eerste maanden van 2017 laten dit al zien.”

Overig nieuws